|
Auteur |
Bericht |
stanhope03
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 13 okt 2008 17:10 Onderwerp: Forumkeuze bij conservatoir beslag |
|
|
Hallo,
Ik zit met een (theoretische vraag), die ik even met een korte casus zal toelichten:
A en B hebben een koopovereenkomst. In de overeenkomst is de rechtbank X bij uitsluiting bevoegd verklaard om van eventuele uit de overeenkomst voortvloeiende geschillen kennis te nemen. B komt haar verplichtingen jegens A niet na. A wil conservatoir beslag leggen op het kantoorpand van B, gelegen in plaats Y.
Nu is mijn vraag: geldt art. 108 Rv. ook voor het verzoek tot conservatoir beslag, of is dit artikel alleen van toepassing op het eigenlijke geding (of alleen op een dagvaardingsprocedure, wat hetzelfde effect heeft)?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Daniël |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: ma 13 okt 2008 23:52 Onderwerp: |
|
|
Van een forumkeuze bij het leggen van conservatoir beslag kan nooit sprake zijn, aangezien art. 700 lid 1 Rv een andere regel wat betreft de relatieve competentie aangeeft. In casu zal dit zijn de voorzieningenrechter van de rechtbank waar zich een van de zaken bevindt. Ook kan je dit afleiden uit het feit dat er nog geen 'geschil' is. Een partij verzoekt immers alleen om conservatoir beslag te leggen ter verzekering van de gerechtelijke tenuitvoerlegging van een vonnis, en dat de beslagene dus ook na het proces nog voldoende verhaal biedt. Pas als het verlof tot het leggen van conservatoir beslag is verkregen en er verplicht een eis in de hoofdzaak moet worden ingesteld kan de forumkeuze gelden. Een eis in de hoofdzaak kan tevens een kort geding zijn. |
|
|
|
 |
stanhope03
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 10:18 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk, bedankt! |
|