Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 8:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vraag over rechtsgeldigheid van overdracht plezierjacht
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anoniempje78

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 15:32    Onderwerp: vraag over rechtsgeldigheid van overdracht plezierjacht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit met een vervelende kwestie. Mijn moeder heeft bij leven haar plezierjacht aan mij verkocht. Wij hebben dit onderling geregeld met een schrijven waarop staat aangegeven dat ze de boot aan mij heeft verkocht met daarbij het bedrag, haar handtekening en de mijne. Mijn moeder was ernstig ziek en zodoende had ik de boot nog niet laten overschrijven op mijn naam.

Mijn moeder is inmiddels overleden. Ze heeft in haar testament mijn halfbroer onterft. Nu wil hij aanspraak maken op die boot. En heeft via zijn advocaat laten weten dat hij zijn legitieme deel wil hebben van de waarde van die boot.

Nu is mijn vraag dus, behoort de boot nu wel of niet bij de nalatenschap of niet.

Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven, want ik zit er behoorlijk mee.

Groet,
Anoniempje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de boot aan jou is verkocht, behoort de boot niet tot de nalatenschap.

De legitieme portie wordt echter berekend op basis van de "legitimaire massa". Daartoe behoren ook schenkingen die zijn gedaan door de erflater (je moeder). Als jij de boot hebt gekocht voor minder dan de marktwaarde van de boot, dan moet het verschil tussen de marktwaarde en de prijs die jij hebt betaald worden opgeteld bij de waarde van de nalatenschap om aan de legitimaire massa te komen. Je halfbroer heeft dus recht op een deel van dat verschil.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou alleen het probleem niet zijn dat naar mijn weten plezierboten ook gewoon registergoederen zijn en dus in het kadaster moeten worden overgeschreven?
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martijn schreef:
Zou alleen het probleem niet zijn dat naar mijn weten plezierboten ook gewoon registergoederen zijn en dus in het kadaster moeten worden overgeschreven?

Goed punt. Als het om een registergoed gaat is het inderdaad de vraag of de overdracht rechtsgeldig is.

Teboekgestelde schepen zijn registergoederen. De vraag is dus of deze boot in het kadaster is teboekgesteld. Uit art. 8:785 jo. 784 BW denk ik te mogen begrijpen dat teboekstelling verplicht is, en waarschijnlijk dus ook heeft plaatsgevonden.

Indien de boot inderdaad teboekgesteld is, is de overdracht slechts rechtsgeldig als de boot is geleverd door middel van een daartoe bestemde, tussen partijen opgemaakte notariële akte, gevolgd door de inschrijving daarvan in de daartoe bestemde openbare registers (art. 3:84 jo. 3:89 leden 1 en 4 BW). Dat is blijkbaar niet gebeurd.

Ik ben benieuwd of deze casus uit het leven is gegrepen, of huiswerk betreft Wink

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In art. 785 lid 2 sub a wordt een uitzondering op de verplichte teboekstelling gemaakt voor schepen met minder dan 10 kubieke meter waterverplaatsing. De meeste plezierjachten komen niet aan een dergelijke waterverplaatsing (te klein) en zijn dus niet teboekgesteld.

In de prakijk kiezen eigenaren van plezierjachten soms voor teboekstelling omdat zij dan een hypotheek kunnen afsluiten op hun schip. Ook zijn er plezierjachteigenaren die hun schip teboek laten stellen om hun rechtspositie te versterken in geval van diefstal.

Ergo: het plezierjacht kan teboekgesteld zijn, maar tenzij het een erg groot schip is, is teboekstelling niet verplicht.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iseut schreef:
In art. 785 lid 2 sub a wordt een uitzondering op de verplichte teboekstelling gemaakt voor schepen met minder dan 10 kubieke meter waterverplaatsing.

Na lid 1 had ik inderdaad ook lid 2 moeten lezen!

Overigens, mocht de overdracht toch niet rechtsgeldig blijken (omdat het schip is teboekgesteld), dan had Anoniempje78 normaal gesproken nog een vordering op haar moeder, en die gaat als schuld van de erflater weer van de nalatenschap af. Dus op de omvang van de legitieme portie hoeft de geldigheid van de overdracht geen invloed te hebben.

BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is geen registergoed. Ik moet daarvoor dus door een botenhandelaar bijvoorbeeld een waardebepaling laten opmaken?
Ook zit ik nog met de waardebepaling van de inboedel, daarvan is niets verkocht, grotere dingen zoals bank tv ed. naar familie gegaan. Ik heb hier geen taxatie van laten maken. Nu wil hij daarvoor 2500. Ik heb mij door iemand laten vertellen, dat een veel gebruikte waarde, voor een inboedel van een oude vrouw die veel oude spullen had, ongeveer zo'n 1000 euro is. Mijn moeder heeft mij als TEer aangewezen. Kan ik die 1000 euro gewoon aanhouden?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anoniempje78 schreef:
Het is geen registergoed. Ik moet daarvoor dus door een botenhandelaar bijvoorbeeld een waardebepaling laten opmaken?

Ik zou daar niet zelf over beginnen. Als het geen registergoed is, is de overdracht rechtsgeldig. Dan maakt de boot geen deel meer uit van de nalatenschap. Het lijkt me nu aan je halfbroer om aan te voeren en aan te tonen dat de boot niet voor een zakelijke prijs is verkocht. Wat is precies zijn standpunt? Dat de boot niet rechtsgeldig is overgedragen en (dus) tot de nalatenschap behoort? Dan kun je aan de hand van de overeenkomst aantonen dat je wel degelijk de eigenaar bent.

Wat betreft de waardebepaling van de inboedel, ik zou het niet weten.

BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is fijn dat ik hier duidelijk antwoord krijg, ben er nml niet helemaal in thuis.

Nee, het gaat hem om het feit dat ik hem voor een laag bedrag heb overgenomen, nml 2000 euro. (in feb. en in mei is ze overleden) Hij schat de boot op 15000. Zelf denk ik dat dat wel lager, is omdat de boot in een slechte staat verkeerd. Dus ik moet de bal bij hem neerleggen, als hij denkt dat de boot meer waard is moet ik hem met bewijs daarvoor laten komen? En als ik het daarmee niet eens ben, kan ik dan alsnog een ander vragen voor een waardebepaling?

En hoe zit het met die inboedel?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anoniempje78 schreef:
Nee, het gaat hem om het feit dat ik hem voor een laag bedrag heb overgenomen, nml 2000 euro. (in feb. en in mei is ze overleden) Hij schat de boot op 15000.

Aha, dan zat ik met mijn eerste antwoord al heel dicht bij de kern van de zaak Wink.

Quote:
Zelf denk ik dat dat wel lager, is omdat de boot in een slechte staat verkeerd. Dus ik moet de bal bij hem neerleggen, als hij denkt dat de boot meer waard is moet ik hem met bewijs daarvoor laten komen? En als ik het daarmee niet eens ben, kan ik dan alsnog een ander vragen voor een waardebepaling?

Hier ben ik eerlijk gezegd ook niet in thuis. Ik kan me voorstellen dat jij als TE op rekening van de nalatenschap een taxatie moet laten verrichten. Maar hoe het precies werkt weet ik niet.

Wellicht leest iemand mee met wat meer verstand van dit soort zaken.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds