Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechtszaak tegen erfgenaam en gevolgen voor de legitimaris
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kodomo

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 16:18    Onderwerp: rechtszaak tegen erfgenaam en gevolgen voor de legitimaris Reageer met quote Naar onder Naar boven

als legitimaris heb ik een gedeelte gekregen van de erfenis van mijn moeder. De erfgenaam heeft de rest gekregen.

Nu wil het geval dat er een rechtszaak liep. Deze zaak liep al jaren (van kantongerecht tot aan hof in Den Bosch).
Geruime tijd na het overlijden moest de erfgenaam tekenen om deze rechtszaak door te zetten. Ik heb mijn bezwaar hiertegen (mondeling) duidelijk gemaakt en zelf niks getekend.
De erfgenaam heeft wel getekend tijdens een afspraak met notaris en advocaat om door te gaan.

Zoals ik verwachtte is de zaak beslist in het nadeel van mijn moeder.
Om de proceskosten te kunnen betalen is er toen een gedeelte van mijn legitieme portie (en van de erfenis) bij de notaris gebleven (niet uitbetaald).
Dit bedrag is genoeg om de proceskosten te betalen (blijft zelfs over).

De tegenpartij wil nu hun eigen kosten gaan verhalen. Die kosten zijn niet misselijk. De rechtszaak loopt al vele jaren. Hun zaak konden ze niet verkopen (bezwaar van mijn moeder).

Ben ik straks ook partij in de rechtszaak die opgestart gaat worden om deze kosten vergoed te krijgen? Dus moet ik er op rekenen dat ik mee moet betalen als er straks een uitspraak is in het voordeel van de tegenpartij die nu dus de zaak gewonnen heeft?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er bij de beantwoording even vanuit dat de boedel onder nieuwe erfrecht is open gevallen.

Als legitimatis ben je slechts schuldeiser van de boedel. Je bent dan ook niet aansprakelijk voor eventuele schulden.

Ik zie dan ook niet in dat je mee dient te betalen aan bepaalde kosten.

Wel is mogelijk dat achteraf is gebleken (nadat alle schulden zijn vastgesteld) dat de legitieme kleiner is dan oorspronkelijk begroot en dat je een bepaald bedrag teveel hebt ontvangen. Dit bedrag zou dan kunnen worden teruggevorderd.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Kodomo

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het nieuwe erfrecht? Het overlijden vond 2 jaar geleden plaats. De legitieme portie heb ik bijna 10 maanden later ontvangen.
Ik heb toen de brief voor de successie rechten getekend.
In het opmaken van het bedrag van de legitieme portie is rekening gehouden met de eventuele proceskosten die bij verlies van de rechtszaak betaald moeten worden. Dit bedrag is verdeeld door 2 en van elk deel (erfdeel en legitieme portie) afgehouden. Dit bedrag staat nog op een rekening bij de notaris.

Aangezien de rechtszaak meerdere jaren heeft geduurd, wil de tegenpartij nu hun eigen kosten betaald gaan krijgen. Hier willen ze dus een rechtszaak voor aanspannen. Deze kosten zijn hoger dan de proceskosten en veel hoger dan het bedrag dat overblijft na het betalen van de gerechtskosten.

Als deze rechtszaak wordt aangespannen, is het dan niet mogelijk dat dit van mijn legitieme portie afgaat? Deze legitieme portie was niet groot en is inmiddels op. (dus loop ik de kans dat ik als nog moet gaan betalen voor de beslissing van de erfgenaam om door te gaan met deze rechtszaak?)
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eventueel te vergoeden schade die het gevolg is van handelen van de overleden persoon lijkt me een schuld die in mindering komt op de boedel (en dus de legitimaire portie verlaagt). Tot wanneer zo'n bedrag kan worden teruggevorderd weet ik niet.

Maar wat is het beweerde onrechtmatige handelen? Het aanspannen van een rechtszaak? Dat is niet onrechtmatig.

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het niet over onrechtmatig handelen maar ik heb het over de keuze van de erfgenaam om de rechtszaak door te zetten.

Dit is een eigen keuze geweest, waar voor getekend moet worden.
De rechtszaak is verloren (uitspraak is geweest). De proceskosten worden betaald. Daar is geld (uit de erfenis) voor apart gezet.

De tegenpartij (die nu gewonnen heeft) wil nu echter gaan procederen om meer kosten betaald te krijgen dan alleen de gerechtskosten.
Deze rechtszaak zou nooit gevoerd worden als de erfgenaam niet had gekozen om door te gaan met alles.

Als deze 2de rechtszaak, door de erfgenaam, verloren wordt. Kunnen dan eventuele boetes(hoe noem je dat als de rechter je gelast om te gaan bestalen? schadevergoeding?) ook op mij (legitimaris) verhaald worden? Ik had generlei beslissingsrecht om wel of niet door te gaan met de rechtszaak.
En deze zaak gaat dan meer dan 2 jaar na het overlijden plaatsvinden.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bona fides denk ik bedoelde is dat de tegenpartij, om kosten vergoed te krijgen, de rechter ervan moet overtuigen dat je moeder op de een of andere manier onrechtmatig heeft gehandeld tegen hem. Wat zou dat kunnen zijn?
Kodomo

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een rechtszaak waarbij iedere getuige verklaarde dat het niet klopte. Toch was er een advocaat die steeds in hoger beroep ging. De aanklacht was tegen een bedrijf (rechtspersoon). De tegenpartij wilde dit bedrijf verkopen, maar dit werd tegen gehouden door mijn moeder. Hierdoor is pas jaren later de zaak verkocht kunnen worden (hoogst waarschijnlijk met verlies).
Na het overlijden was de tegenpartij bereid om alles te stoppen. Erfgenaam heeft toch doorgezet. De advocaat (betaald door rechtsbijstandsverzekering) beloofde gouden bergen) heeft de erfgenaam overgehaald. Erfgenaam heeft getekend en advocaat is doorgegaan.

Of er sprake is van onrechtmatigheid weet ik niet. Wel dat ik, als leek, goed uit de papieren kon opmaken dat er geen kans was dat de zaak in voordeel van mijn moeder beslist zou worden.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 3:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg me inderdaad af op wat voor grond de tegenpartij denkt in een nieuwe rechtszaak bepaalde kosten vergoed te krijgen.

De tegenpartij kan alleen kosten vergoed krijgen die zijn veroorzaakt door onrechtmatig handelen. Een rechtszaak doorzetten en in hoger beroep gaan is echter rechtmatig. Als het inderdaad zo duidelijk was dat de zaak geen kans maakte, dan had de tegenpartij er niet al te veel last van moeten hebben. Als de tegenpartij haar eigen zaken heeft laten versloffen, heeft de tegenpartij zich dat zelf aan te rekenen.

Of hebben je moeder en/of de erfgenaam beslag laten leggen, of in kort geding een ge- of verbod gevorderd en toegewezen gekregen, of een bij voorraad uitvoerbaar vonnis ten uitvoer laten leggen, of iets dergelijks? Want dat soort handelingen zijn geloof ik wel voor eigen risico.

Dit is één aspect. Een ander aspect is: stel nu dat de tegenpartij inderdaad schade heeft ondervonden door een combinatie van onrechtmatig handelen van je moeder en de erfgenaam. Wat betekent dat voor jou?

In zo'n geval moet m.i. de schade worden opgesplitst in schade die is toe te rekenen aan handelen van je moeder en schade die is toe te rekenen aan handelen van de erfgenaam. Met de tweede soort schade heb jij niets te maken. Alleen de schade die is toe te rekenen aan handelen van je moeder komt in mindering op de legitimaire massa op basis waarvan de legitieme portie wordt berekend. Op het moment van overlijden was dat immers een schuld van je moeder aan de tegenpartij.

Voor het gemak een link naar de oude draad.

BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2008 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed heb begrepen, heeft mijn moeder toendertijd eens verhinderd dat het bedrijf verkocht zou worden.
Hoe het precies in elkaar zit, weet ik niet, ik heb de papieren daarvan niet.

De uitspraak van de rechtszaak is inmiddels een paar weken geleden, maar ik heb nog niks gehoord. (niet van de erfgenaam, niet van de notaris waar nog geld opij ligt).

Bedankt voor de antwoorden. De oude draad heb ik ook nog eens gelezen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds