Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 11:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auteursrecht op software
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wprechtenforum

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:02    Onderwerp: Auteursrecht op software Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn client (zelfstandig filiaal van een landelijke keten) had me gevraagd een bestaand tellingensysteem (door henzelf ontwikkeld in Excel) over te zetten van Excel naar Access zodanig dat bestaande rapportages gehandhaafd bleven; ik heb dat naar tevredenheid gedaan:

- de invoerkant ziet er in Access (uiteraard) geheel anders uit dan de Excel-applicatie.
- de uitvoer (rapporten) zijn (voor een deel) gebaseerd op de originele rapporten/overzichten zoals die uit Excel kwamen
- naar mijn inzicht heb ik -in overleg- ook een apart documentsysteem ingebouwd waarmee allerlei documenten ("bevestigingsbrieven" etc) automatisch gegenereerd kunnen worden.

Die door mij ontwikkelde Access applicatie is bij het filiaal in gebruik (en inmiddels ook bij een 2e filiaal)

Het landelijk hoofdkantoor heeft mij - na positieve reactie van het betreffende filiaal en andere filialen die het programma ook gezien hadden - gevraagd 2 offertes te maken voor

a) het overdragen van de programmalicentie (zodat ze het in eigen beheer zouden kunnen gaan ombouwen)
en
b) de Access-applicatie om te bouwen naar Oracle/VBnet zodat het door de centrale ICT-afdeling landelijk geimplementeerd zou kunnen gaan worden voor alle filialen.
Deze offerte(s) zijn afgewezen - helaas.

Nu heb ik viavia gehoord dat het landelijk kantoor in eigen beheer nu toch bezig is mijn ACCESS systeem om te bouwen naar een Oracle/VBNet applicatie.

Daar kan ik weinig tegen doen - maar ik vroef me toch af:

[opm. 1 -ik heb geen notie of en hoe auteursrechten hier exact een rol spelen ondanks het doorpluizen van anders postings over dit onderwerp]
[opm. 2 - er zijn (beetje dom) geen copyright e.d. clausules opgenomen noch in de offerte noch het onderhoudscontract]

1) wanneer de in- en uitvoerschermen in de "nieuwe" versie van het landelijk hoofdkantoor een beetje aangepast worden dan is het "auteursrecht" zeker niet van toepassing?
2) als ik de landelijke directeur aan zou moeten schrijven wat is dan de correcte juridische weergave van: "Beste Directeur - zullen we het voordat jullie verder programmeren - eerst eens even over de auteursrechten [o.i.d] hebben?"
3) wat zie ik verder over het hoofd?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt auteursrecht, maar dat betreft jouw code, niet de functionaliteit van hetgeen je geprogrammeerd hebt.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als opdrachtnemer (en niet werknemer) komt het auteursrecht op de door jouw geschreven code aan jou toe. Dit kun je overdragen aan de opdrachtgever, maar dat kan alleen via een daartoe bestemde akte. Zo'n akte is er blijkbaar niet.

Als men de door jou geschreven code aanpast, is dat een inbreuk op jouw auteursrecht (art. 13 Auteurswet).
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb momenteel (te) weinig tijd om je vraag (volledig) te beantwoorden, maar ik kan je wel de volgende tip geven.
Lees de volgende pagina's geschreven door Arnoud Engelfriet
Licenties
auteursrecht i.r.t. software
Intellectueel Eigendom (in het algemeen).
wprechtenforum

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 15:23    Onderwerp: Auteursrecht op software *update* Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de verwijzingen - computertaal ligt mij "helaas" beter dan juridische taal Wink

Inmiddels heeft stap 4 ook plaats gevonden:

Even resumerend

1. Wij maken voor een rechtbank ! een tellingen/documentatieprogramma in MS Access

2. Dit programma bevalt bij andere rechtbanken zo goed dat die er ook mee aan de slag willen - "even" een kopietje trekken is wel zo makkelijk en het wordt dan ook zonder onze toestemming ter beschikking gesteld aan het landelijke ICT-centrum

3. Wij mogen (voor de show) een offerte uitbrengen die uiteraard niet geaccepteerd wordt.

4. Het landelijk ICTcentrum start met het bouwen (van een kopie) van onze applicatie voor landelijk gebruik.

Kan dat nou zomaar?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds