|
Auteur |
Bericht |
Mevr.C
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: zo 28 sep 2008 13:13 Onderwerp: Op vakantie met WW!! |
|
|
Hallo beste mensen,
Hoe reken je het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt uit, als je niet een heel kalenderjaar een WW-uitkering hebt ontvangen?
Alvast bedankt!
Groeten, Mevr.C |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 28 sep 2008 14:29 Onderwerp: |
|
|
Wellicht dat http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/uitkering-rechten-plichten/vakantie/index.aspx hulp kan bieden.
Quote: | Hoe lang mag ik op vakantie?
Als u een WW-uitkering heeft, kunt u per kalenderjaar 20 vakantiedagen opnemen. Een kalenderjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. Bent u een deel van een jaar werkloos, dan krijgt u natuurlijk ook alleen voor dat deel van het jaar vakantiedagen.
|
Quote: |
De weekeinden en feestdagen tellen niet mee als vakantiedagen. Als u niet al uw vakantiedagen gebruikt, kunt u die niet meenemen naar het volgende jaar. Dagen die u niet opneemt, krijgt u ook niet uitbetaald.
Wij informeren u hoeveel dagen u op vakantie kunt gaan terwijl u uw uitkering houdt. Dit kunnen wij alleen doen als u uw vakantie op tijd aan ons doorgeeft.
|
Uitgaande van de bovenstaande situatie, en u bijvoorbeeld 3 maanden in de WW zit, zou u dus 20 dagen (totaal indien het gehele jaar WW) gedeeld door 12 (maanden in het jaar) maal 3 (het feitelijk aantal maanden WW) is 5 vakantiedagen hebben.
Voor de overige maanden die u wellicht zal werken of een andere uitkering voor zal krijgen gelden uiteraard de regels van vakantiedagen voor die uitkeringsinstantie of werkgever, wat soortgelijk zal werken echter met andere getallen. |
|
|
|
 |
Mevr.C
|
Geplaatst: zo 28 sep 2008 15:12 Onderwerp: |
|
|
Hallo Martijn,
Bedankt voor je reactie.
As ik het goed begrijp heeft iemand die vanaf 15 september 2008 een WW-uitkering ontvangt en in begin mei 2009 op vakantie gaat recht op 11 vakantiedagen?
Want 20(dagen) :12 X 7(maanden)= 11,6 vakantiedagen.
Of moet ik mei als volledige maand mee tellen en er 8 maanden van maken? En kan ik van 11, 6 gewoon 12 dagen maken? |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 28 sep 2008 22:32 Onderwerp: |
|
|
Martijn schreef: | Als u niet al uw vakantiedagen gebruikt, kunt u die niet meenemen naar het volgende jaar. |
Let op! Volgens deze informatie kun je de dagen van 2008 dus niet meenemen en dus ook niet meetellen voor 2009. Op 1 januari 2009 moet je dus opnieuw beginnen met tellen. Hoeveel vakantiedagen je in 2009 hebt, hangt af van de duur dat je in 2009 een ww-uitkering hebt. Dat weet je uiteraard niet van tevoren. Je weet - als het goed is, lijkt mij - nu ook niet zeker dat je in mei 2009 nog een ww-uitkering hebt.
Of je in mei vakantiedagen mag opnemen die je de rest van het jaar nog moet "verdienen" weet ik niet. Bij een (vaste) baan mag dat wel: je mag dan in mei gewoon uitgaan van de volledige 20 dagen. Als dit niet mag, dan heb je dus tot en met mei 5/12*20=8 vakantiedagen. |
|
|
|
 |
Mevr.C
|
Geplaatst: ma 29 sep 2008 6:31 Onderwerp: |
|
|
Hallo Arizona,
Bedankt voor je aanvulling!
Goed dat je me daarop wijst, anders had ik er geen rekening mee gehouden.
Ik heb zelf geen WW-uitkering.
Het is een casus waar deze situatie in voorkomt. |
|
|
|
 |
|