Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 0:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beding werkgever en opdrachtgever verhindert nieuwe baan
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruvu

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 18:44    Onderwerp: Beding werkgever en opdrachtgever verhindert nieuwe baan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit met het volgende:

Ik ben in vaste dienst bij een (civieltechnisch) adviesbureau dat zijn mensen verhuurt aan derden, in mijn geval een gemeentelijk Ingenieursbureau. Mijn werkgever en het gemeentelijk Ingenieursbureau hebben een contract, waarin ondermeer staat dat ingehuurd personeel niet overgenomen mag worden. Nu worden hier de laatste tijd met clausules wel uitzonderingen op gemaakt (na 1500 uur overneembaar) maar dat geldt niet voor mij...

In mijn persoonlijke contract staat helemaal niets vermeld over enig concurrentiebeding, er worden geen clausules of boetes genoemd, niks...
Over de afspraak tussen mijn werkgever en het gemeentelijk Ingenieursbureau ben ik niet van te voren ingelicht, hier moest ik via via achterkomen.

Volgens mijn contract lijk ik dus, met inachtneming van de normale opzegtermijn, vrij om te gaan en staan waar ik zelf wil. Maar nu ik over wil stappen blijken er opeens obstakels te zijn buiten mijn contract om en lig ik zonder mijn weten gewoon aan de ketting....

Kan men dit juridisch maken, of heb ik het recht te solliciteren waar ik wil?
Kan ik eisen dat ik ook een clausule in mijn contract krijg?

Antwoorden, tips, oplossingen... alle hulp is van harte welkom!

Bedankt

Edit: titel door de Webmeester
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een afspraak tussen het adviesbureau en het Ingenieursbureau heeft in beginsel geen derdenwerking. Dat betekent dat u er niet aan gebonden bent. Het werkt, in beginsel, slechts tussen het Ingenieursbureau en het adviesbureau.
Dat zou een reden (al dan niet gegrond) kunnen zijn voor het Ingenieursbureau om u niet aan te nemen.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 21:41    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruvu schreef:
Volgens mijn contract lijk ik dus, met inachtneming van de normale opzegtermijn, vrij om te gaan en staan waar ik zelf wil. Maar nu ik over wil stappen blijken er opeens obstakels te zijn buiten mijn contract om en lig ik zonder mijn weten gewoon aan de ketting....

Jij zit nergens aan vast, want je hebt immers geen concurrentiebeding.

Als je voor het gemeentelijk Ingenieursbureau wilt gaan werken, is het allereerst de vraag of het gemeentelijk Ingenieursbureau dat ook zou willen.

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 7:40    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ruvu schreef:

Als je voor het gemeentelijk Ingenieursbureau wilt gaan werken, is het allereerst de vraag of het gemeentelijk Ingenieursbureau dat ook zou willen.

Ja, zij willen dat ook.
Alleen lijkt het erop dat zij mij dus niet aan mogen nemen, hoegraag zij en ik dat ook zouden willen...?
Ruvu

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 7:40    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ruvu schreef:

Ja, zij willen dat ook.
Alleen lijkt het erop dat zij mij dus niet aan mogen nemen, hoegraag zij en ik dat ook zouden willen...?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 7:51    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruvu schreef:

Als ze dat zo graag willen, kunnen ze het beding toch afkopen? Dat is gebruikelijk. En als uw werkgever daar niet aan mee wil werken, zou u of uw beoogde werkgever (of u beiden samen) in kort geding kunnen vorderen dat de werkgever verplicht wordt mee te werken.
Bekijk de homepage
Ruvu

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 8:01    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ruvu schreef:

Als ze dat zo graag willen, kunnen ze het beding toch afkopen? Dat is gebruikelijk. En als uw werkgever daar niet aan mee wil werken, zou u of uw beoogde werkgever (of u beiden samen) in kort geding kunnen vorderen dat de werkgever verplicht wordt mee te werken.

Als ik ontslag zou nemen mag het Ingenieursbureau mij gedurende 6 maanden niet aannemen, op straffe van een boete van 15000 + 200 per dag. Dat komt ruwweg neer op 40.000
Hoe goed ik ook ben Smile dat lijkt me toch wel teveel van het goede....

Maar hoe sta IK in deze situatie, juridisch gezien.... Machteloos?
Of heb ik ook wat te zeggen, aangezien er in mijn contract niets staat vermeld, zelfs geen referentie naar een contract tussen werkgever en klant?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 8:48    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruvu schreef:
StevenK schreef:
Ruvu schreef:

Als ik ontslag zou nemen mag het Ingenieursbureau mij gedurende 6 maanden niet aannemen, op straffe van een boete van 15000 + 200 per dag. Dat komt ruwweg neer op 40.000
Hoe goed ik ook ben Smile dat lijkt me toch wel teveel van het goede....

Tja, dat is een kwestie van onderhandelen. Als het Ingenieursbureau voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, zullen ze daar niet uitkomen.
Quote:

Maar hoe sta IK in deze situatie, juridisch gezien.... Machteloos?
Of heb ik ook wat te zeggen, aangezien er in mijn contract niets staat vermeld, zelfs geen referentie naar een contract tussen werkgever en klant?

U hebt genoeg te zeggen: het staat u vrij overal te gaan werken. Dat het Ingenieursbureau u niet zonder meer aan wil nemen, betekent alleen dat u bij die ene werkgever niet terecht kunt.

Verder hebt ook u de ruimte om, liefst samen met het Ingenieursbureau, het beding aan te vechten, teneinde het te laten matigen.

Mijn - zeker niet geringe - ervaring op dit gebied leert mij echter dat dit soort zakelijke relatiebedingen altijd afgekocht worden.
Bekijk de homepage
Ruvu

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 9:05    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
U hebt genoeg te zeggen: het staat u vrij overal te gaan werken. Dat het Ingenieursbureau u niet zonder meer aan wil nemen, betekent alleen dat u bij die ene werkgever niet terecht kunt.

Ik wil niet overal werken, ik wil bij het Ingenieursbureau (blijven) werken.
Mijn werkgever wil van onderhandelen vooralsnog niet weten, wat tot gevolg kan hebben dat het contract tussen werkgever en klant per maart 2009 niet verlengd gaat worden, want de verstandhouding tussen beiden wordt er niet beter op zo... En dat zou dus inhouden dat ik -als ik hier wil blijven werken- ontslag moet nemen en eerst minimaal een half jaar ergens anders moet gaan werken voordat ik bij het Ingenieursbureau in dienst kan. Pas dan is de boete niet meer van toepassing. Maar daar heb ik geen zin in.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 11:33    Onderwerp: Re: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruvu schreef:
Quote:

Ik wil niet overal werken, ik wil bij het Ingenieursbureau (blijven) werken.

In dat geval zal het Ingenieursbureau uw werkgever tot redelijkheid moeten brengen.
Quote:

Mijn werkgever wil van onderhandelen vooralsnog niet weten

In dat geval doet u er goed aan met de klant te overleggen of zij bereid zijn samen met u een procedure aan te spannen, teneinde het beding opzij te laten zetten of te matigen.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds