Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 12:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vakantieuren meenemen (ARAR / BW)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zjieb

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 11:42    Onderwerp: vakantieuren meenemen (ARAR / BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben werkzaam in een academisch ziekenhuis en ben dus een soort ambtenaar. In het ziekenhuis waar ik werk bestaat een regel (gesteld door de raad van bestuur) die zegt dat je aan het einde van het jaar slechts 92 vakantieuren mee mag nemen naar het volgende jaar. De rest raak je kwijt.

Nu las ik dat in artikel 7: 645 BW is vastgelegd dat vakantiedagen verjaren na verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan. Volgens meerdere bronnen houdt dit in dat de werkgever niet mag bepalen dat een aantal vakantiedagen vervallen als zij in een bepaald jaar niet zijn opgenomen door de werknemer.

Als ambtenaar val ik ook onder de ARAR, waarin WEL gesteld wordt dat er een maximum zit aan het aantal uren dat je meeneemt. Ik sprak de personeelsjuriste van het ziekenhuis en zij stelde dat de regels zoals gesteld in de ARAR op mij van toepassing zijn en dus dat ik niet al mijn vakantieuren kan meenemen. Verder vertelde zij me dat het ziekenhuis me zelfs kan verplichten een minimum aantal vakantieuren per jaar op te nemen.

Kortom:
1) zijn de regels zoals gesteld in de ARAR op mijn situatie van toepassing of prevaleren de regels als opgenomen in het BW?
2) kan een werkgever je verplichten vakantie op te nemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je ambtenaar bent, is de regeling van de arbeidsovereenkomst in het BW in beginsel niet van toepassing:
art. 7:615 BW schreef:
De bepalingen van deze titel zijn niet van toepassing ten aanzien van personen in dienst van staat, provincie, gemeente, waterschap of enig ander publiekrechtelijk lichaam, tenzij zij, hetzij vóór of bij de aanvang van de dienstbetrekking door of namens partijen, hetzij bij wet of verordening, van toepassing zijn verklaard.

Dus art. 7:645 BW zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn.

Art. 23 lid 7 ARAR stelt inderdaad een limiet aan de maximaal over te boeken vakantie:
art. 23 lid 7 ARAR schreef:
Niet-opgenomen vakantie, waaronder eventuele van vorige jaren overgeboekte vakantie, wordt naar het volgende kalenderjaar overgeboekt tot een maximum van de aanspraak van de ambtenaar over een vol kalenderjaar berekend volgens artikel 22, eerste tot en met twaalfde lid, verminderd met de in het tweede lid van dit artikel bedoelde vakantie.

Het maximaal aantal over te boeken vakantieuren is dus gelijk aan het aantal vakantieuren over een heel jaar minus het aantal uur vakantie dat je per jaar verplicht bent op te nemen. Komt dit voor jou uit op 92 uur? Deze regel is namelijk niet door de raad van bestuur gesteld.

Het bevoegd gezag (ik neem aan: de raad van bestuur) kan in individuele gevallen afwijken, maar alleen in het voordeel van de ambtenaar:
art. 23 lid 8 ARAR schreef:
Het bevoegd gezag kan toestaan dat in individuele gevallen in een bepaald jaar wordt afgeweken van de overeenkomstig het zevende lid maximaal naar een volgend kalenderjaar over te boeken vakantie-aanspraken.

Ik zou eigenlijk verwachten dat het bevoegd gezag hier in de praktijk niet al te moeilijk over doet, zolang je maar een min of meer goede reden had om te weinig vakantie op te nemen.

edit: ik vraag me af of het ARAR wel van toepassing is. Misschien kent het academisch ziekenhuis een eigen reglement?
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 14:37    Onderwerp: Re: vakantieuren meenemen (ARAR / BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjieb schreef:
Ik ben werkzaam in een academisch ziekenhuis en ben dus een soort ambtenaar.

De vraag is dus eerst en vooral of je wel of niet ambtenaar bent. Is er sprake van een arbeidsovereenkomst, of een aanstelling? Wat staat er in de betreffende overeenkomst? Wordt daar op enigerlei wijze de overeenkomst gekenmerkt of wordt de toepasselijkheid van BW / ARAR benoemd?
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermoedelijk is de CAO Universitair Medische Centra van toepassing. Voor de openbare UMC's is dit een publiekrechtelijke regeling (blz. 3).

Op blz. 39 en 40 wordt de verlening van vakantie geregeld. Ik vind in die regeling niets terug over een maximum aan over te boeken vakantieuren, en ik vind ook niet terug dat de raad van bestuur daar een limiet op kan stellen. Ik vind alleen:
art. 7.1.4 schreef:
Overschrijving van vakantie
De werkgever kent de niet verleende vakantie zoveel mogelijk in een volgend kalenderjaar toe indien aan de medewerker in een bepaald kalenderjaar de vakantie niet of niet geheel is verleend, onverminderd artikel 7.1.3, derde lid.

Art. 7.1.3 lid 3 bepaalt dat in één jaar niet meer dan anderhalf maal de aanspraak over het desbetreffende jaar kan worden opgenomen. Daaruit lijkt eigenlijk te volgen dat er geen limiet is aan de maximaal naar een volgend kalenderjaar over te boeken vakantie.

(De op grond van art. 7.1.3 lid 6 vast te stellen regels kunnen m.i. slechts regelen hoe vakantie moet worden opgenomen.)

Als de Raad van Bestuur het maximum aantal over te boeken uren op 92 heeft gesteld, dan lijkt het me zeer de vraag of die regeling wel verbindend is.

BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 7:50    Onderwerp: Re: vakantieuren meenemen (ARAR / BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
zjieb schreef:
Ik ben werkzaam in een academisch ziekenhuis en ben dus een soort ambtenaar.

De vraag is dus eerst en vooral of je wel of niet ambtenaar bent. Is er sprake van een arbeidsovereenkomst, of een aanstelling? Wat staat er in de betreffende overeenkomst? Wordt daar op enigerlei wijze de overeenkomst gekenmerkt of wordt de toepasselijkheid van BW / ARAR benoemd?

Op deze site (heb hem zelf nog niet goed gelezen) betreft het een geschil met iemand die ook werkzaam is in een academisch ziekenhuis en daar spreekt men ook over de ARAR. Dat en het feit dat de personeelsjuriste erover sprak, maakt dat ik geloof dat ik ambtenaar ben. (Jippie!) Wink En inderdaad: de CAO academische ziekenhuizen is op mijn situatie van toepassing. Ik zal eens kijken of ik mijn contract nog terug kan vinden.

Blijft dus moeilijk om nu te zeggen welke regels gelden: als er niets in mijn CAO staat, zijn dan de regels van de ARAR van toepassing?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 11:03    Onderwerp: Re: vakantieuren meenemen (ARAR / BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjieb schreef:
Op deze site (heb hem zelf nog niet goed gelezen) betreft het een geschil met iemand die ook werkzaam is in een academisch ziekenhuis en daar spreekt men ook over de ARAR.

Als daar iets uit volgt, is het dat de ARAR niet op jouw situatie van toepassing is.

BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 20:31    Onderwerp: Re: vakantieuren meenemen (ARAR / BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
De vraag is dus eerst en vooral of je wel of niet ambtenaar bent. Is er sprake van een arbeidsovereenkomst, of een aanstelling?

Quote:
Rechtspositie / CAO UMC

Het academisch ziekenhuis is een overheidsinstelling waarvoor een bijzondere rechtspositie geldt. Deze rechtspositie is grotendeels geregeld in de CAO Universitair Medische Centra, afgekort CAO UMC. U krijgt een aanstelling als u in dienst treedt van het academisch ziekenhuis.

Bovenstaande haalde ik van ons intranet. Kortom: ik ben toch echt ambtenaar en er is sprake van een aanstelling.

StevenK schreef:
Wat staat er in de betreffende overeenkomst? Wordt daar op enigerlei wijze de overeenkomst gekenmerkt of wordt de toepasselijkheid van BW / ARAR benoemd?

In de arbeidsovereenkomst staat alleen dat de CAO UMC van toepassing is. Over ARAR/BW wordt niet gerept.
zjieb

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even het onderwerp een kleine kick geven...

Hoe kom ik er nu achter wat er op mij van toepassing is, welke regels gelden en hoe ik dit nu ga aanpakken?
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ARAR is het Algemene Rijksambtenarenreglement en is volgens artikel 1 van toepassing op door het Rijk aangestelde ambtenaren. Ik waag te betwijfelen dat medewerkers van UMC's door het Rijk zijn aangesteld, maar misschien vergis ik me. Het ARAR is dan alleen van toepassing als het ergens anders van overeenkomstige toepassing is verklaard. In die CAO vind ik dat niet terug. Ook op deze en deze site staat dat voor ziekenhuizen de CAO-UMC geldt. Ik zou daar dus maar vanuit gaan.

Hoe nu verder? De makkelijkste manier is misschien om aan je personeelsjurist te vragen om precies aan te geven op grond welke bepaling zij meent dat het ARAR op jouw situatie van toepassing zou zijn, en waarop die 92 uren regel precies is gebaseerd.

Toevoeging: Je hebt het over een arbeidsovereenkomst. Als het goed is, heb je die niet, maar een aanstelling. Het verschil is (volgens mij) dat een aanstelling een eenzijdig besluit is, ondertekend door de baas van het ziekenhuis o.i.d., dat jij wordt aangesteld. Een overeenkomst is ook door jou ondertekend. Als je wel een arbeidsovereenkomst hebt, dan ben je geen ambtenaar, en verandert het verhaal.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjieb schreef:
Hoe kom ik er nu achter wat er op mij van toepassing is, welke regels gelden

Goed lezen...

BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1) Ik heb inderdaad een aanstelling.
2) In deze aanstelling wordt de ARAR niet genoemd, ook in de CAO UMC niet.
3) de 92 uren zijn gebaseerd op mijn werkweek van 46 uur. Ik mag 2x een werkweek meenemen naar een volgend jaar. Deze hoeveelheid is door de raad van bestuur van het ziekenhuis gesteld en is niet 'universeel'.
4) De CAO zegt niets over het maximaal aantal mee te nemen uren.

Ik moet dus zien te achterhalen of de ARAR van toepassing is. Voor zover ik dit op dit moment kan nagaan (als ik tenminste goed lees Wink ) is dat niet het geval. Kortom: ik bel de juriste nog maar eens.

In ieder geval dank voor de hulp. Als ik eruit ben laat ik wel weer een berichtje achter.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De CAO UMC is het reglement dat van toepassing is, niet de ARAR.

De uitspraak die je eerder zelf aanhaalde zegt ook:
Quote:
Dit KB is ingetrokken bij besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. 23 april 1998, dat op 30 april 1998 (Stcrt. 1998, nr. 97 p. 7) in werking is getreden.
In dit KB is niets meer bepaald ten aanzien van verplegend personeel in Rijksacademische ziekenhuizen omdat deze instellingen sinds 1995 niet meer behoren tot de sector Rijk. Voor hen geldt sindsdien een eigen rechtspositieregeling (RRAZ), (...)

Personeel van academische ziekenhuizen zijn niet meer in rijksdienst en vallen onder een eigen rechtspositieregeling. De CAO UMC is die rechtspositieregeling. De benaming "CAO" is een beetje misleidend. Zie blz. 3 van de CAO onder "ten geleide". Zie ook blz. 7 onder "Overzicht relevante regelgeving".

Voor zover ik zie geldt er voor jou geen limiet op het aantal over te boeken vakantiedagen.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 3:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, en dan hebben we nog niet eens de terzake doende europese regelgeving besproken.
Ik heb deze niet meer helemaal paraat, maar er is naar ik meen een uitspraak van het Hof-EG over vakantie-aanspraken. Ik meende destijds uit die uitspraak te kunnen afleiden dat werkgevers er verstandig aan doen hun personeel te verplichten tot het opnemen van het minimum aantal vakantiedagen en dat dusdoende er een maximaal aantal over te hevelen vakantiedagen overbleef.
Overigens, je spreekt van aanstelling dus val je onder ARAR.

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 6:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Overigens, je spreekt van aanstelling dus val je onder ARAR.

Heb je de vorige posts gelezen? Kun je beargumenteerd aangeven waarom je dit denkt (met verwijzing naar een (wets)bepaling) oid? Anders schiet zjieb hier (gelet op hetgeen in de vorige postst is overwogen) niet zo heel veel mee op.
zjieb

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zojuist met een andere personeelsjuriste besproken. Zij vertelde mij dat het ARAR niet van toepassing is, maar de CAO UMC (zoals eerder al door anderen geconcludeerd werd) en ze vertelde me dat in situaties waarin de CAO onduidelijk of onvolledig is er teruggevallen wordt op het ARAR, dat sowieso gediend heeft als raamwerk voor de CAO.

Verder vertelde ze dat de regeling (beperkt meenemen van vakantieuren) dient ter voorkoming van het opbouwen van stuwmeren van uren. En dat de raad van bestuur dergelijke beperkingen kan opleggen.

Ze was het met me eens dat kwijtraken van uren niet mogelijk moet zijn en ze zal hierover met de directeur personeelszaken overleg plegen.

Kortom: wat mij betreft is er geen maximum aan het aantal mee te nemen uren. De vraag blijft in hoeverre de RvB een dergelijk maximum kan instellen, met in het achterhoofd de wetenschap dat regelingen m.b.t. vakantie-uren niet ten nadele van de werknemer uitgelegd mogen worden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds