Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 0:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

CJIB is een bestuursorgaan ?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
@Paul

Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 10:06    Onderwerp: CJIB is een bestuursorgaan ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen,

de Awb geeft als definitie van een bestuursorgaan:
Artikel 1:1
1.Onder bestuursorgaan wordt verstaan:
a een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht
is ingesteld, of
b een ander persoon of college, met enig openbaar gezag
bekleed.

In een http://www.cbpweb.nl/downloads_uit/z2004-1472.pdf kom ik tegen dat het CBP zegt:
"onderdeel is van de aan het CJIB opgedragen publieke taak,"
Lijkt mij dat het CJIB een rechtspersoon is welke het publiek recht is ingesteld.

Klopt mijn gedachte dat het CJIB onder de Awb valt ?

Er is reeds een bezwaarprocedure tegen het CJIB opgestart vanwege "het koste wat koste" willen innnen van een politie rechter vonnis welke reeds ingehaald is door een Gerechtshof uitspraak.
Het CJIB reageert niet op het bezwaarschrift en de bestuursrechter waarbij nu een 8:81 (Awb) procedure loopt verzoekt om aan te tonen dat het CJIB een bestuursorgaan is.

De burger moet toch kunnen verwachten dat het CJIB rekening houdt met alle informatie en zorgvuldig haar werkzaamheden uitvoert ? Omdat het CJIB met onjuiste info, blijft trachten te innen, moet dat toch getoetst kunnen worden ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 10:38    Onderwerp: Re: CJIB is een bestuursorgaan ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Klopt mijn gedachte dat het CJIB onder de Awb valt ?

Er is reeds een bezwaarprocedure tegen het CJIB opgestart vanwege "het koste wat koste" willen innnen van een politie rechter vonnis welke reeds ingehaald is door een Gerechtshof uitspraak.

Wat bedoelt u met 'ingehaald'? Het is vonnis zal niet ten uitvoer zijn gelegd voordat het in kracht van gewijsde is gegaan. Dat 'inhalen' betreft dan - vermoedelijk - niet een beroep dat tegen de betreffende uitspraak is ingesteld?

Voor zover het CJIB dat wel doet, staat tegen het dwangbevel dat op enig moment uitgevaardigd wordt beroep op de burgerlijk rechter.

Ik zie vooralsnog niet in welk handelen van het CJIB in het kader van het innen van een boete als appellabel besluit aangemerkt zou kunnen worden, nu dat alles feitelijk handelen betreft.
Bekijk de homepage
@Paul

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel Steven voor je reactie, ik zal e.e.a toelichten.

De politierechter (Pr) heeft een boete opgelegd waartegen een HB is ingesteld. De HB rechter heeft het vonnis van de Pr bekrachtigd.

Nu is het CJIB bezig zowel het Pr vonnis als het HB vonnis te innen.
Er is al een bezwaarschrift ingediend bij het CJIB tegen het innen van het Pr vonnis.
Dit bezwaarschrift is zelfs begeleidt met een brief van de Pr welke al aan client aangeeft dat client de Pr boette niet hoeft te betalen.
Het CJIB regeerd niet op het aangetekende verzonden bezwaarschrift, dus is er een 8:81 (Awb) procedure opgestart.

Nu wenst de bestuursrechter aangetoond te zien dat het CJIB een bestuursorgaan is.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 15:21    Onderwerp: Re: CJIB is een bestuursorgaan ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het CJIB is een bestuursorgaan in de zin van art. 1:1 lid 1 sub a Awb, zie art. 1 Besluit Instelling Centraal Justitieel Incassobureau.

Vraagt de rechter letterlijk om aan te tonen dat het CJIB een bestuursorgaan is?

Het gaat hier om het innen van een boete die in een strafzaak is opgelegd. Bezwaar en beroep als in de Awb geregeld zijn daarop niet van toepassing, zie art. 1:6 Awb:
Quote:
De hoofdstukken 2 tot en met 8 en 10 van deze wet zijn niet van toepassing op:
a. de opsporing en vervolging van strafbare feiten, alsmede de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen;

Vermoedelijk heeft de bestuursrechter iets dergelijks opgemerkt, en word je nu in de gelegenheid gesteld om in het kader van hoor en wederhoor hierop te reageren.

Je kunt naar de civiele rechter.

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bf dank voor je respons.

Wat de Rb verzoekt is aan te tonen dat de bezwaarprocedure van toepassing is inzake het CJIB.

Wat ik tegen kwam op de site van CJIB:
"Een persoon of instantie die een klacht over het CJIB heeft, moet deze volgens de Algemene wet bestuursrecht eerst voorleggen aan het CJIB zelf"

Dat heb ik dus gedaan in een bezwaarprocedure tegen het CJIB, en men reageert daar niet op. Men heeft het bezwaar door gestuurd naar de betreffende politie rechter en van de politie rechter kreeg ik een brief dat de boette niet geind kan worden, i.v.m. de uitspraak van het gerechtshof)
Echter het CJIB heeft de zaak toch in handen van de gerechtsdeurwaarder gegeven..

Mijn bezwaar is niet gericht tegen de boete ansich.
Mijn bezwaar is gericht tegen de onzorgvuldige manier van handelen van het CJIB.
Met weigert de brief van de politie rechter mee te wegen, welke zelf aangeeft dat het Pr vonnis niet kan uitgevoerd worden vanwege het HB vonnis.

Als je de mening bent toegedaan dat de 8:81 procedure (Awb) toch de onjuste benadering is, welke is volgens jou dan de juiste ?

Het CJIB dagen i.v.m. een onrechtmatige daad ?

(dat heb ik inmiddels wel gedaan bij de gerechtsdeurwaarder. Ik heb hen aansprakelijk gesteld voor alle kosten vanwege hen onrechtmatige daad, als ze mochten gaan incasseren of beslag gaan leggen. En ondanks eerdere beslaglegging op mijn bank te goeden heeft de gerechtsdeurwaarder niets ondernomen.)
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een klacht indient, moet je het niet een "bezwaar" noemen. Klachten zijn geregeld in hoofdstuk 9 van de Awb. Een klacht is geschikt om een oordeel te krijgen over de zorgvuldigheid van een gedraging. Wat je met een klacht kunt winnen is "uw klacht is terecht, we zullen proberen in de toekomst zorgvuldiger te werk te gaan".

Wil je je "recht" halen, dan kun je bij de civiele rechter terecht. Het lijkt me dat je om een verbod op de tenuitvoerlegging van het vonnis kunt vragen, of iets dergelijks. (Of je gelijk hebt is een tweede, dat kan ik zo niet beoordelen. Het lijkt mij stug dat het CJIB hier volledig de mist in gaat.)

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, de term "volgens de wet bestuursrecht" deed mij grijpen naar het bezwaar. Dus dan zou ik het complete bezwaar kunnen herschrijven naar klacht en opnieuw indienen ?

Mmm ik heb de brief van de Pr (over het niet uitvoeren van het vonnis) digitaal. Indien behoefte kan ik het je doen toekomen. Want zo stug is het inderdaad.

Kun je mij een idee geven hoe ik het civiel kan aanpakken ?
Civiel heeft dan weer griffie rechten tot gevolg...zou een klacht bij De Ombudsman gewoon ook een optie kunnen zijn ?

Deze http://www.nationaleombudsman.nl/documenten/20060259%20%202005.02476.doc is trouwens een interessante.

"
Quote:
Ten aanzien van het CJIB

3. Het beginsel van fair play houdt voor bestuursorganen in dat zij burgers de mogelijkheid geven hun procedurele kansen te benutten. Dit beginsel houdt onder meer in dat een bestuursorgaan brieven die betrekking hebben op beslissingen ruim en welwillend dient te interpreteren in het licht van wettelijke regelingen met betrekking tot bezwaarschriften en bezwaarschriftprocedures
"
Alma Mater

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
zou een klacht bij De Ombudsman gewoon ook een optie kunnen zijn ?

"De nationale ombudsman neemt geen klachten in behandeling tegen besluiten waartegen bezwaar en beroep open staan of open hebben gestaan. "

Zelfs niet als het bestuursorgaan heeft nagelaten om besluiten in de openbaarheid te brengen en belanghebbende op de mogelijkheden van bezwaar en beroep te wijzen of klachten in behandeling te nemen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alma Mater schreef:
@Paul schreef:
zou een klacht bij De Ombudsman gewoon ook een optie kunnen zijn ?

"De nationale ombudsman neemt geen klachten in behandeling tegen besluiten waartegen bezwaar en beroep open staan of open hebben gestaan. "

Maar daar is hier geen sprake van. Een klacht is dus mogelijk, alleen moet die eerst bij het CJIB zelf worden ingediend, zoals de site van het CJIB terecht vermeldt.

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 7:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank alle reflactanten en in bijzonder Bf.

Zoals eerder betoogd is er reeds een bezwaarschrift ingediend deze het CJIB doorgezonden naar de betreffende RB. Deze Rb heeft geschreven dat het Pr vonnis niet uitgevoerd kan worden (is ingehaald door gerechtshof)
Deze brief negeert het CJIB (foei, stout !)

Zal de 8:81 procedure (Awb) intrekken en een klacht neerleggen bij de NO (Nationale Ombudsman).
Als iemand nog info heeft voor hoe ik mijn onkosten terug kan krijgen en het CJIB zo ver krijg dat het vonnis niet uitgevoerd wordt graag.

Indien van toepasing zal ik hier updaten.
Dank voor het duidelijk krijgen van deze zaak Bf.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 8:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Als iemand nog info heeft voor hoe ik mijn onkosten terug kan krijgen en het CJIB zo ver krijg dat het vonnis niet uitgevoerd wordt graag.

Bij het dwangbevel stond toch vermeld hoe en binnen welke termijn u dit - bij de civiele rechter - kunt bewerkstelligen? Verder is het een executiegeschil, waartoe de civiele rechter bevoegd is.
Bekijk de homepage
@Paul

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
@Paul schreef:

Bij het dwangbevel stond toch vermeld hoe en binnen welke termijn u dit - bij de civiele rechter - kunt bewerkstelligen? Verder is het een executiegeschil, waartoe de civiele rechter bevoegd is.

Klopt Steven. En daar heb ik ook gebruik van gemaakt: 2 maal heb ik verzet aangetekend (zowel tegen het vonnis van de Pr als van het Gerechtshoof)
Beiden op dezelfde dag verzonden (zowel per TNT-post als per faxbericht) en onderliggend verzet zou niet ontvangen zijn.

Later nogmaals verzonden en ook weer geen reactie.

Dus moet nog e.e.a. aan de rechtbank president voorleggen.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het idee is dat je een nieuwe procedure start.

Iemand probeert een executoriaal vonnis uit te voeren, en jij bent van mening dat dat vonnis om één of andere reden niet mag worden uitgevoerd. Dat is een executiegeschil. Om executie tegen te houden zul je volgens mij een kort geding moeten aanspannen. (Met de details daarvan kan ik verder niet helpen.)

Een andere optie (en zeker als het om een bescheiden bedrag gaat) is om maar gewoon te betalen om vervelende beslagen te voorkomen. Vervolgens vorder je het in jouw ogen te veel betaalde terug op grond van onverschuldigde betaling. Dan is er alle tijd om uitgezocht te krijgen wie er gelijk heeft.

(Hoe je tegen zowel een uitspraak van de rechtbank als van het gerechtshof op dezelfde dag "verzet" kunt aantekenen is me trouwens een raadsel. Of het gaat om twee losse zaken, of je gebruikt de term "verzet" niet in de officiële betekenis, of wat je probeerde kan gewoon niet.)

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt mij stug dat het CJIB hier volledig de mist in gaat.)

Inmiddels heb ik vandaag een schrijven van het CJIB mogen ontvangen waarbij erkend wordt dat de uitspraak van de politie rechter niet meer geind gaat worden, de deurwaarders kosten e.d. worden kwijtgescholden. (tja dat hale ze de koekoek)

Dat heeft een inmense inzet gekost ! Bezwaarschrift aan het CJIB, klacht aan het CJIB, bezwaarschrift aan de gerechtsdeurwaarder, aansprakelijkheidsstelling aan deurwaarder.
Ingewonnen en betalen van adviseur.

Kan ik in welke procedure deze kosten terug vorderen ? (het loopt al immers sinds 2006)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds