Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 13:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

nieuw huwelijk, boedel vorig huwelijk nog onverdeeld
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maria06

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 19:06    Onderwerp: nieuw huwelijk, boedel vorig huwelijk nog onverdeeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie heeft aanspraak op de onverdeelde boedel na het sluiten van een nieuw huwelijk? De twee expartners lijkt me vanzelfsprekend maar hoe past de nieuwe partner hierin als ook het nieuwe huwelijk in gemeenschap van goederen wordt gesloten? En hoe kunnen de onderhandelingen dan gaan over die onverdeelde boedel als daar nog geen duidelijkheid over is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zolang het jonggetrouwde stel tijdens de onderhandelingen niet door elkaar zit te praten maakt het toch niet veel uit?

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
niet door elkaar zit te praten

Laughing Laughing Laughing
maria06

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag willen dat jullie serieus op mijn vraag ingaan, maar als jullie dat niet kunnen houdt dan je mond.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Ik zou graag willen dat jullie serieus op mijn vraag ingaan, maar als jullie dat niet kunnen houdt dan je mond.

Mijn antwoord is serieus. Het maakt voor de andere ex-partner toch niet uit, behalve dat de nieuwe partner misschien wil meepraten?

De verdeling gaat niet van 50%-50% naar 33%-33%-33% of zo...

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus zijn deel in de onverdeelde boedel gaat mee in de nieuwe huwelijkse gemeenschap en zijn nieuwe partner kan bijv in haar belang gaan meepraten over de boedelverdeling? Zij is dan plotseling dus ook belanghebbende in de verdeling? Moet ze soms ook nog tekenen onder het boedelconvenant of kan hij dat wel alleen regelen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Dus zijn deel in de onverdeelde boedel gaat mee in de nieuwe huwelijkse gemeenschap en zijn nieuwe partner kan bijv in haar belang gaan meepraten over de boedelverdeling?

Zijn aandeel in de onverdeelde boedel zit in zijn vermogen, en komt dus in de nieuwe gemeenschap van goederen terecht, ja.

Quote:
Zij is dan plotseling dus ook belanghebbende in de verdeling? Moet ze soms ook nog tekenen onder het boedelconvenant of kan hij dat wel alleen regelen?

Ik weet hier niet heel veel van, maar als ik art. 1:97 BW goed begrijp, staat het aandeel in de onverdeelde boedel onder bestuur van de ex-partner (en dus niet de nieuwe partner). Ik denk daarom dat de ex-partner bevoegd is om te tekenen. Toestemming voor de ondertekening van de nieuwe partner lijkt niet nodig, althans ik vind in art. 1:88 BW niets relevants.
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
maria06 schreef:

Mijn antwoord is serieus. Het maakt voor de andere ex-partner toch niet uit, behalve dat de nieuwe partner misschien wil meepraten?

De verdeling gaat niet van 50%-50% naar 33%-33%-33% of zo...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. A en B waren gehuwd en inmiddels gescheiden waardoor de gemeenschap is ontbonden. Beiden hebben een gelijk aandeel in deze gemeenschap (50%-50%).

A trouwt vervolgens in algehele gemeenschap van goederen met C, waardoor de onverdeelde helft van de ontbonden gemeenschap A-B in de nieuw onstane gemeenschap is gevallen. B is nog steeds voor 50% gerechtigd tot de ontbonden gemeenschap. A en C zijn echter gezamenlijk gerechtigd tot de overige 50%.

Met andere woorden, de ontbonden gemeenschap is als volgt qua gerechtigdheid opgebouwd:
A. 25%
B. 50%
C. 25%.

Even zonder de relevante wetsartikelen erbij. Er kan slechts tot verdeling overgegaan worden van een gemeenschap met medewerking van alle deelgenoten in de gemeenschap.

Mijns inziens zouden A, B en C tezamen over moeten gaan tot verdeling. Inderdaad het convenant zou dan door alle 3 de deelgenoten getekend moeten worden.

Dit laatste wil nog wel eens de nodige emoties oproepen aangezien de oude en nieuwe partner dan om één tafel zouden moeten zitten (of zich moeten laten vertegenwoordigen door middel van volmacht).
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik weet hier niet heel veel van, maar als ik art. 1:97 BW goed begrijp, staat het aandeel in de onverdeelde boedel onder bestuur van de ex-partner (en dus niet de nieuwe partner). Ik denk daarom dat de ex-partner bevoegd is om te tekenen. Toestemming voor de ondertekening van de nieuwe partner lijkt niet nodig, althans ik vind in art. 1:88 BW niets relevants.

Qua bestuursbevoegdheid zou dit kloppen inderdaad. Maar we zullen in boek 3 moeten kijken om te zien hoe een verdeling plaats moet vinden. Zoals in mijn vorige post gezegd heb ik even de wetsartikelen er niet bij, maar voor verdeling zijn alle deelgenoten nodig.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Zoals in mijn vorige post gezegd heb ik even de wetsartikelen er niet bij, maar voor verdeling zijn alle deelgenoten nodig.

Eens, maar in dit geval zijn er m.i. maar twee aandelen. Eén aandeel van 50% bevindt zich in het vermogen van de niet-hertrouwde ex-partner, die voor dat deel uiteraard kan tekenen. Eén aandeel van 50% bevindt zich in de gemeenschap van goederen van het getrouwde stel. Voor dat deel kan de hertrouwde ex-partner tekenen. Het lijkt mij niet anders dan een fiets die van de zijde van de hertrouwde ex-partner in de gemeenschap wordt gebracht. Die fiets kan door die hertrouwde ex-partner worden vervreemd, zonder toestemming van de nieuwe partner. Tenminste, zo begrijp ik art. 1:97 BW.

Flash schreef:
Met andere woorden, de ontbonden gemeenschap is als volgt qua gerechtigdheid opgebouwd:
A. 25%
B. 50%
C. 25%.

Dat lijkt mij dus niet.

Dus om terug te komen op mijn eerste bericht in deze draad, als ik gelijk heb maakt het voor de andere partner juridisch gezien eigenlijk nauwelijks uit. Natuurlijk valt daarmee moeilijk te voorkomen dat die nieuwe partner toch gewoon om de tafel gaat zitten. Je kunt niet verbieden dat de hertrouwde ex-partner deels zijn oor zal laten hangen naar de nieuwe partner.

Laatst aangepast door bona fides op vr 12 sep 2008 21:10, in totaal 1 keer bewerkt
maria06

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou heel fijn zijn als jullie dit verder kunnen uitzoeken, want het idee om ook met de nieuwe partner te moeten overleggen over hoe de boedel te verdelen voelt heel onrechtvaardig. Bovendien kom ik dan in het overleg in mijn eentje tegenover twee personen te staan die me willen uitkleden. Ik heb natuurlijk gewoon mijn aandeel van 50% maar het idee spreekt me niet aan.

Kan dit een reden zijn om het voorgenomen huwelijk tegen te houden? Als leek zou ik zeggen dat je eerst je zaken juridisch af moet sluiten voordat je nieuwe juridische banden aangaat die overeenkomen met die welke je nog niet hebt afgesloten.
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Eens, maar in dit geval zijn er m.i. maar twee aandelen. Eén aandeel van 50% bevindt zich in het vermogen van de niet-hertrouwde ex-partner, die voor dat deel uiteraard kan tekenen. Eén aandeel van 50% bevindt zich in de gemeenschap van goederen van het getrouwde stel. Voor dat deel kan de hertrouwde ex-partner tekenen. Het lijkt mij niet anders dan een fiets die van de zijde van de hertrouwde ex-partner in de gemeenschap wordt gebracht. Die fiets kan door die hertrouwde ex-partner worden vervreemd, zonder toestemming van de nieuwe partner. Tenminste, zo begrijp ik art. 1:97 BW.

Ik snap wat je bedoelt. En ik denk dat je gelijk hebt. Het artikel wat ik bedoelde is het volgende:

Quote:
Artikel 3:195
1. Een verdeling waaraan niet alle deelgenoten en alle andere personen wier medewerking vereist was, hebben deelgenomen, is nietig, tenzij zij is geschied bij een notariële akte, in welk geval zij slechts kan worden vernietigd op vordering van degene die niet aan de verdeling heeft deelgenomen. Deze rechtsvordering verjaart door verloop van één jaar nadat de verdeling te zijner kennis gekomen is.

Ik bedenk me echter nu dat je bij een onverdeelde boedel ook pas met de 'koude kant' te maken krijgt zodra er een echtscheiding heeft plaatsgevonden (lees ontbonden gemeenschap van goederen is ontstaan). Ditzelfde speelt natuurlijk ook in deze situatie!

Maar mijn aandeelverhoudingen waren in ieder geval wel goed Wink
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees nu pas dat je het ook niet eens bent met mijn aandeelverhoudingen Shocked

Hoe kom je op jouw gerechtigdheid dan??
maria06

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik bedenk me echter nu dat je bij een onverdeelde boedel ook pas met de 'koude kant' te maken krijgt zodra er een echtscheiding heeft plaatsgevonden (lees ontbonden gemeenschap van goederen is ontstaan). Ditzelfde speelt natuurlijk ook in deze situatie!

Dit begrijp ik niet helemaal. De echtscheiding is er door anders had de ex ook niet kunnen gaan hertrouwen.
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Het zou heel fijn zijn als jullie dit verder kunnen uitzoeken, want het idee om ook met de nieuwe partner te moeten overleggen over hoe de boedel te verdelen voelt heel onrechtvaardig. Bovendien kom ik dan in het overleg in mijn eentje tegenover twee personen te staan die me willen uitkleden. Ik heb natuurlijk gewoon mijn aandeel van 50% maar het idee spreekt me niet aan.

Kan dit een reden zijn om het voorgenomen huwelijk tegen te houden? Als leek zou ik zeggen dat je eerst je zaken juridisch af moet sluiten voordat je nieuwe juridische banden aangaat die overeenkomen met die welke je nog niet hebt afgesloten.

Nee het huwelijk kan slechts om een paar redenen worden tegengehouden en dit is er geen van. Puur juridisch gezien loop je ook geen risico aangezien je tot 50% gerechtigd was en ook blijft. Wat er zich in de ontbonden gemeenschap bevindt, wijzigt hier ook niet door.

Voor wat betreft het overleg kan ik eigenlijk alleen maar adviseren om een advocaat in te schakelen. Op deze wijze worden je belangen het best behartigt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds