Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 11 sep 2008 18:21 Onderwerp: |
|
|
Een verkeerslicht geldt voor bestuurders, en een fietser is een bestuurder. Als er geen afzonderlijk fietserslicht is, geldt voor fietsers het normale verkeerslicht.
Zoals al aangegeven geldt het voetgangerslicht niet voor bestuurders. Verder neem ik aan dat je je niet op het voetpad bevond (art. 5 lid 2 RVV 1990, fietsers gebruiken de rijbaan als een fietspad ontbreekt), dus ligt het m.i. nauwelijks voor de hand dat je iets met het voetgangerslicht te maken zou hebben.
Wel geldt:
art. 68 lid 5 RVV 1990 schreef: | Indien onder of bij een driekleurig verkeerslicht een bord is geplaatst met de tekst «Rechtsaf voor (brom)fietsers vrij» respectievelijk« Rechtsaf voor fietsers vrij» gelden het gele en het rode licht niet voor rechts afslaande fietsers, bromfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig respectievelijk voor fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig. |
A contrario bevestigt dit dat een regulier verkeerslicht in beginsel wél geldt voor fietsers.
Natuurlijk kun je de boete aanvechten, nl. door een beroepschrift te sturen naar de OvJ. Juridisch inhoudelijk lijkt de zaak mij kansloos, maar wie weet hoe het loopt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Siego
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 96
|
Geplaatst: vr 12 sep 2008 10:57 Onderwerp: |
|
|
Ik zou zeker in beroep gaan bij de rechter. Alleen maar al om dit niet zomaar over je kant te laten gaan. Wat een onzin om zo'n boete uit te delen. Die agenten hebben dan echt niks te doen.
Je hebt natuurlijk niet echt sterke juridische argumenten, maar je kan altijd wel geluk hebben met de rechter. Die zal toetsen of zo'n straf passend geboden is. Zo'n boete lijkt me dan al gauw niet passend en geboden.
Bedoeling van de regel is om een ordelijke en veilige verkeerssituatie te bewerkstelligen. Of in deze specifieke situatie dat in gevaar is gebracht betwijfel ik. Je bent volgens de letter van de wet natuurlijk gewoon beboetbaar.
De rechter zou je nog altijd schuldig kunnen verklaren maar geen straf opleggen danwel de straf matigen. _________________ "What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|