Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 22:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contractbreuk T-mobile??
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
clen30

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 13:47    Onderwerp: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op 9 september 2008 heb ik telefonisch mijn contract vernieuwd bij t-mobile.
Bij dit abonnement zit het toestel MDA Vario 4.
Nu heb ik telefonisch afgesproken dat het contract in oktober zou ingaan i.v.m.
Mijn belminuten die ik nog over heb en die zou ik dan nog kunnen opbellen.

Tot mijn verbazing krijg ik vandaag een sms dat mijn nieuwe contract vandaag ingaat?

Dus bel t-mobile en die zegt dat zij dan een fout hebben gemaakt en mij de resterend belminuten wel willen uitbetalen.
Dit heb ik nog niet geaccepteerd omdat t-mobile naar mijn idee contractbreuk pleegt?

Nu heb ik een officiële klacht ingediend en krijg ik over 25 kalenderdagen antwoord.

Mijn vraag is: Is dit echt contractbreuk van t-mobile??

Zo ja, moet ik mij dan nog aan het contract houden of kan ik het contract opzeggen en mijn nieuwe telefoon gewoon houden??

telefoon is €600
belminuten €100
Lijkt mij wel iets om uit te zoeken..
Is toch €500 en in deze moeilijke tijden erg welkom:)
Alvast bedankt,

Clen

p.s heb al verschillende antwoorden gekregen, maar weet het nu niet meer zeker..
Mijn mening is contractbreuk omdat ze afstappen van de gemaakt mondelingen afspraken en deze zijn ook rechtsgeldig..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 14:05    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

clen30 schreef:
Nu heb ik een officiële klacht ingediend en krijg ik over 25 kalenderdagen antwoord.

Zo ja, moet ik mij dan nog aan het contract houden of kan ik het contract opzeggen en mijn nieuwe telefoon gewoon houden??

Strikt genomen kun je het denk ik wel contractbreuk noemen, en op die grond zou je mogelijk het contract kunnen ontbinden (tenzij dit een geval is waarin de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt, zie art. 6:265 BW). Maar na de ontbinding zou je dan wel de telefoon moeten teruggeven. Er ontstaat door de ontbinding namelijk een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds ontvangen prestatie, zie art. 6:271 BW.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 14:29    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
clen30 schreef:

Strikt genomen kun je het denk ik wel contractbreuk noemen, en op die grond zou je mogelijk het contract kunnen ontbinden (tenzij dit een geval is waarin de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt, zie art. 6:265 BW). Maar na de ontbinding zou je dan wel de telefoon moeten teruggeven. Er ontstaat door de ontbinding namelijk een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds ontvangen prestatie, zie art. 6:271 BW.

dank je wel voor de moeite:)Smile
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 16:36    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar na de ontbinding zou je dan wel de telefoon moeten teruggeven. Er ontstaat door de ontbinding namelijk een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds ontvangen prestatie, zie art. 6:271 BW.

Intrigerend. Vind jij de levering van de telefoon dan onderdeel van de overeenkomst tot dienstverlening van telecommunicatie? Ik zag dat altijd meer als een kadootje dat je krijgt voor het afsluiten.

Ik zou dan ook denken dat de schenking van de telefoon los staat van de ontbinding van de overeenkomst.

Arnoud
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 16:53    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik zou dan ook denken dat de schenking van de telefoon los staat van de ontbinding van de overeenkomst.

Betaal je er schenkingsrecht over?

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 18:47    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Betaal je er schenkingsrecht over?

Pardon? Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Volgens mij moet de schenker betalen, en daar heb ik verder geen zicht op. En volgens de Belastingdienst ligt er geen schenkingsrecht op een schenking van 900 euro, wat toch een aardige prijs is voor een telefoon.

Los daarvan, het toepasselijk belastingregime bepaalt niet of een handeling een losse overeenkomst is of deel uitmaakt van een andere overeenkomst.

Arnoud
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 21:14    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pardon? Wat heeft dat er nu weer mee te maken?

Niets, maar jij noemde het een schenking als ik me niet vergis. Het is overigens de ontvanger van een schenking die schenkingsrecht verschuldigd is, zoals de link die je post aangeeft.

Quote:
Los daarvan, het toepasselijk belastingregime bepaalt niet of een handeling een losse overeenkomst is of deel uitmaakt van een andere overeenkomst.

Dat klopt, maar als het een schenking zou zijn, dan krijg je toch echt te maken met schenkingsrecht. Al zal het totaal aan in een jaar van dezelfde provider ontvangen telefoons inderdaad wel onder het van schenkingsrecht vrijgestelde bedrag van € 2688,- blijven.

Ben jij echt van mening dat de klant de telefoon zonder bijbetaling zou mogen houden als in een situatie als hier het abonnement ontbonden zou kunnen worden, en dat andersom de klant aan het abonnement zou vastzitten als de telefoon niet meer leverbaar is? (Het zijn twee losse overeenkomsten of niet.)

Voor mij is er geen twijfel mogelijk; van een schenking is geen sprake. Commerciële bedrijven schenken niet aan klanten. De telefoon maakt deel uit van de door het telelcombedrijf geleverde prestatie. Als ik tegen T-mobile zeg "een telefoon graag, en laat het abonnement maar zitten", dan betaal ik opeens veel meer voor de telefoon.

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je telefonisch een overeenkomst aangaat met een telecombedrijf dan wordt er in mijn ervaring een opname gemaakt zodat de overeenkomst op band staat. Bovendien wordt een schriftelijke bevestiging gestuurd. Uit (een van) beide zou toch moeten kunnen blijken of sprake is van één of twee overeenkomsten.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich is het wel denkbaar dat de telefoon van het abonnement kan worden gescheiden, maar dan zul je de telefoon moeten vervangen door een korting op de abonnementskosten.

Dus:
abonnement + telefoon in ruil voor abonnementskosten

zou wellicht kunnen worden gesplitst in

telefoon in ruil voor bedrag X

en

abonnement in ruil voor abonnementskosten minus bedrag X.

Waarbij bedrag X ergens in de buurt van de prijs van de telefoon zal liggen.

Als de telefoon via een simlock aan het abonnement vastzit, is het m.i. duidelijk dat de overeenkomst niet op zo'n manier gesplitst kan worden in twee losse overeenkomsten.

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

clen30 schreef:

Zo ja, moet ik mij dan nog aan het contract houden of kan ik het contract opzeggen en mijn nieuwe telefoon gewoon houden??.

Ja lijkt me wel je bent een overeenkomst aangegaan zij het dan telefonisch. Dat er een fout is gemaakt doet daar niets aan af. De leverende partij mag altijd nog hun fout herstellen en dit doen ze m.i ook omdat je de belminuten die je nog had terug krijgt.
Ik begrijp uit het verhaal dat je alleen een beetje gehaast ( misschien uit hebberigheid naar de telefoon) een contract aangaat en daar eigenlijk spijt van hebt.

Wel valt telefonische verkoop onder KOOP OP AFSTAND en heb je binnen 7 werkdagen de tijd om nog van de overeenkomst af te zien. Normaal gesproken zou een telecombedrijf ook wachten tot die 7 dagen voorbij zijn.
Ik zou als je dit doet wel schriftelijk doen dan heb je dat zwart op wit ( liefst aangetekend).

De telefoon zul je dan ook terug moeten geven. Deze wordt welliswaar "GRATIS" verstrekt maar maakt een onlosmakelijk deel uit van de overeenkomst. En dat gratis is relatief want je betaald dat ding altijd via je abokosten en belminuten weer terug. Kijk maar eens naar het enorme verschil tussen een SIM ONLY abonnement. Dit staat ongetwijfeld ook in de ALGEMENE VOORWAARDEN waar je door de overeenkomst aan te gaan automatisch mee akkoord bent gegaan.

Zelf heb ik net via Telfort een nieuwe telefoon bij een verlenging van mijn abo ( nokia N95 een geweldig ding trouwens) en dit ging via de website van Telfort. Ik kreeg netjes een bevestiging per mail en post en hierin stond ook dat ik het recht had de koop binnen 7 werkdagen te annuleren. Telfort heeft dan ook 7 werkdagen gewacht voordat deze ging leveren.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontbinding gaat veel te ver in dit geval. Als ik jou was zou ik gewoon genoegen nemen met het aanbod van T-mobile, want meer kan je er echt niet uithalen.
Je nieuwe abbonement gaat 20 dagen 'voortijdig' in. Als ik het goed lees heb je je contract verlengd, dus betaal je niet twee abbonementen momenteel.
Ik ben geen rekenwonder, maar als de abbonementskosten van het nieuwe abbonement niet hoger zijn dan die van het oude ben je, volgens mij, financieel gezien in dezelfde of betere positie gebracht als wanneer de fout niet zou zijn gemaakt. Meer dan dat hoeft T-Mobile niet te doen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
Wel valt telefonische verkoop onder KOOP OP AFSTAND en heb je binnen 7 werkdagen de tijd om nog van de overeenkomst af te zien. Normaal gesproken zou een telecombedrijf ook wachten tot die 7 dagen voorbij zijn.

Goed punt. Met Arnoud's theorie dat de telefoon een schenking zou zijn, zou je dus binnen 7 dagen het abonnement kunnen ontbinden en vervolgens nakoming van de schenking van de telefoon kunnen vorderen.

Quote:
Zelf heb ik net via Telfort een nieuwe telefoon bij een verlenging van mijn abo ( nokia N95 een geweldig ding trouwens) en dit ging via de website van Telfort. Ik kreeg netjes een bevestiging per mail en post en hierin stond ook dat ik het recht had de koop binnen 7 werkdagen te annuleren. Telfort heeft dan ook 7 werkdagen gewacht voordat deze ging leveren.

Normaal gesproken gaat bij koop op afstand de termijn van 7 dagen lopen vanaf de dag van aflevering. Vermoedelijk gaat het hier inderdaad primair om het abonnement (een dienst), zodat de 7 dagen vanaf de bestelling gaan lopen, maar een beetje vreemd is het wel. Ik kan me voorstellen dat ontbinding van abonnement+telefoon nog mogelijk is tot 7 dagen na aflevering van de telefoon. Maar goed, dat is een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 13:11    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat klopt, maar als het een schenking zou zijn, dan krijg je toch echt te maken met schenkingsrecht. Al zal het totaal aan in een jaar van dezelfde provider ontvangen telefoons inderdaad wel onder het van schenkingsrecht vrijgestelde bedrag van € 2688,- blijven.

Dat zal best, maar het gratis kopje koffie dat ik laatst kreeg bij de opening van de buurtsuper heb ik toch echt niet opgegeven. Denk je dat ze dat mogen terugvorderen nu ik er nooit blijk te kopen?

Quote:
Ben jij echt van mening dat de klant de telefoon zonder bijbetaling zou mogen houden als in een situatie als hier het abonnement ontbonden zou kunnen worden, en dat andersom de klant aan het abonnement zou vastzitten als de telefoon niet meer leverbaar is? (Het zijn twee losse overeenkomsten of niet.)

Er zit natuurlijk wel een stevige link tussen de twee overeenkomsten. Uit de R&B (6:248) zouden m.i. redenen kunnen voortvloeien die de ene overeenkomst ontbinden als de andere ontbonden wordt. Blijkt de telefoon niet leverbaar, dan zou het vanuit diezelfde R&B onaanvaardbaar zijn om de klant alsnog aan de abonnementsovereenkomst te houden.

In geval van een vernieuwing met als beloning een nieuwe telefoon lijkt het me evenzo dat de telefoon terug moet, vanuit oogpunt van redelijkheid en billijkheid. T-Mobile kan niet gewild hebben dat iemand een gratis telefoon krijgt na zo'n snelle ontbinding van het abonnement.

Interessanter is de situatie waarin het abonnement al een tijd loopt, zeg zes maanden, en de consument lange tijd met problemen met het netwerk heeft gekampt. Hij wil nu ontbinden wegens voortdurende wanprestatie. M.i. is er dan geen reden om de telefoon terug te moeten geven. Vind jij van wel?

Arnoud

Voor mij is er geen twijfel mogelijk; van een schenking is geen sprake. Commerciële bedrijven schenken niet aan klanten. De telefoon maakt deel uit van de door het telelcombedrijf geleverde prestatie. Als ik tegen T-mobile zeg "een telefoon graag, en laat het abonnement maar zitten", dan betaal ik opeens veel meer voor de telefoon.[/quote]
bona fides

BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 14:13    Onderwerp: Re: Contractbreuk T-mobile?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De manier waarop je art. 6:248 BW probeert toe te passen om de situatie te "redden" lijkt mij onjuist. Art. 6:248 BW bevat weliswaar een open norm, maar de toepassing ervan geschiedt volgens vaste regels. Je kunt niet iedere "oneerlijke" situatie redden door er art. 6:248 BW bij te halen. Art. 6:248 BW biedt m.i. bijvoorbeeld geen mogelijkheid om een schenking te ontbinden op de grond dat er in een andere overeenkomst iets is voorgevallen.

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je het niet op de (in mijn ogen) meest voor de hand liggende manier zou willen zien. Telefoon en abonnement vormen een samenhangend pakket voorwaarden dat is aangeboden en is aanvaard.

Zit er misschien het idee achter dat het om consumentenrecht gaat en dat "dus" de professionele partij die met "gratis" telefoons stunt daar ook de gevolgen van moet ondervinden?

Quote:
Interessanter is de situatie waarin het abonnement al een tijd loopt, zeg zes maanden, en de consument lange tijd met problemen met het netwerk heeft gekampt. Hij wil nu ontbinden wegens voortdurende wanprestatie. M.i. is er dan geen reden om de telefoon terug te moeten geven. Vind jij van wel?

De reeds geleverde dienst kun je dan ook niet meer teruggeven. Het zal dus uitdraaien op een gedeeltelijke ontbinding. Die ontbinding ziet dus op zeg de laatste zes maanden van het jaarcontract, waarin de klant zes maanden lang betalingen verricht in ruil voor zes maanden een telefoonabonnement en de reeds geleverde telefoon. Die zes maanden betaling en abonnement vervallen (art. 6:271 BW, eerste zin). Het probleem is dat de telefoon reeds geleverd is. Die zou "deels" moeten worden teruggeleverd (art. 6:271 BW, tweede zin). De aard van deze prestatie sluit echter uit dat zij ongedaan wordt gemaakt, zodat hiervoor een vergoeding in de plaats treedt ten belope van een evenredig deel van haar waarde op het tijdstip van de ontvangst (art. 6:272 lid 1 jo. 270 BW). Nu mag een boekhouder bepalen hoeveel de telefoon waard was op het moment van levering, en daarvan zou dan 50% moeten worden vergoed.

Nu zul je misschien zeggen: dat is lekker, T-Mobile levert niet en de klant mag daarvoor opdraaien? Maar dan moet je bedenken dat ik hier slechts de gevolgen van de gedeeltelijke ontbinding heb uitgewerkt. Hierbij maakt het niet uit wie er heeft ontbonden en waarom. De uitkomst daarvan is dus niet anders dan wanneer T-Mobile na 6 maanden ontbindt wegens wanbetaling door de klant.

De wanprestatie van T-Mobile geeft echter ook de mogelijkheid om de schade ten gevolge van die wanprestatie te verhalen op T-Mobile. Art. 6:277 lid 1 BW maakt duidelijk dat T-Mobile ook de kosten verschuldigd is die het gevolg zijn van de ontbinding die in de plaats komt van nakoming van het contract. Ik zal me verder niet wagen aan gecompliceerde schadeberekeningen.

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Normaal gesproken gaat bij koop op afstand de termijn van 7 dagen lopen vanaf de dag van aflevering. Vermoedelijk gaat het hier inderdaad primair om het abonnement (een dienst), zodat de 7 dagen vanaf de bestelling gaan lopen, maar een beetje vreemd is het wel. Ik kan me voorstellen dat ontbinding van abonnement+telefoon nog mogelijk is tot 7 dagen na aflevering van de telefoon. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Je hebt gelijk dat gaat in op de dag van aflevering. Punt is wel wat je onder aflevering verstaat. Ik vraag me alleen af wanneer de de overenkomst als afgeleverd kunt beschouwen. Is dat vanaf het moment dat het abonnement ingaat of pas als ook de telefoon is geleverd die deel uitmaakt van deze overeenkomst.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds