Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 3:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gegeven cursus duurde korter - klant wil naar rato betalen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wprechtenforum

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 16:30    Onderwerp: Gegeven cursus duurde korter - klant wil naar rato betalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ontwerp maatsoftware op basis van de behoefte van klanten - laatst heb ik voor een klant een hands-on training verzorgd (voor een door mij geleverd programma) waarbij ik aangegeven heb dat daar 2 dagdelen voor staan. Ik ga dan met de cursisten achter 1 pc zitten waarbij een of meerdere cursisten met het programma - onder mijn begeleiding - zelf aan de slag gaan

Doordat de 3 cursisten nog weinig ervaring met interne procedures hadden, werden er tijdens de hands-on training nauwelijks praktijk gerelateerde vragen gesteld en was na 1 dagdeel de feitelijke werking van het programma duidelijk.
Aangezien er dus geen vragen meer waren en alles duidelijk was heb ik het - in overleg - bij 1 dagdeel gelaten.

Omdat de training maar 1 dagdeel ipv 2 dagdelen duurde vindt de klant dat hij maar de helft van het cursusgeld hoeft te betalen.

Wat moet ik hiermee?
(Alles via de mail - zie hieronder voor de verschillende mailtjes)

Gaarne jullie gewaarde mening.

Mailtje 1 Offerte
=====================================
Op dit moment is er geen cursus beschikbaar - maar ik kan wel een hands-on training verzorgen zodat de nieuwe mederwerkers snel vertrouwd kunnen raken met het systeem.

Dit houdt in dat onder mijn begeleiding 1 medewerker actief (de anderen kijken toe) op een pc een gedeelte van het klachtentraject in myProg invoert en vervolgens een andere medewerker een ander/vervolg traject zodat iedereen aan het eind van de dag actief met het programma aan de slag is geweest.
Daarnaast komt aan bod het genereren van de verschillende documenten en verwerken van de belissingen/besluiten.
>
Dit duurt 2 dagdelen en de kosten hiervan bedragen EUR XXXX,-- (ex BTW) Dit is voor maximum 4 deelnemers tegelijkertijd.
>
(Dit is uitsluitend een training myProg - geen cursus "Hoe werkt het Administratie Bureau" ofzo; die kennis wordt bekend verondersteld.)

Mailtje 2 nadat de cursus gegeven en de faktuur verstuurd was
=======================================

Bedankt voor de factuur.
Vanuit de leiding is de volgende vraag naar voren gekomen. Wij zijn er vanuit gegaan dat de opleiding EUR XXXX,- kost voor twee dagdelen. Nu hebben we de opleiding in één dagdeel gevolgd, dus zijn we uit gegaan van de helft.

Graag je reactie.

Mailtje 3 mijn antwoord
===================
Hallo X,

Voorbereiding: 4 uur
Reistijd: 5 uur
2 dagdelen ( 10-12 en 14-16) = 4 uur
Totaal: 13 uur

Inclusief klaarzetten ben ik van 9-12 bij jullie geweest - dat is dus 3 ipv 4 uur: totaal 12 uur.

Dat de cursus wat sneller afgelopen was kwam doordat de veronderstelde voorkennis (nog) niet aanwezig was en er dus weinig tot geen vragen waren mbt de het praktische gebruik van het programma.
Zoals ik al zei tijdens de cursus komen die vragen uiteraard wanneer jullie met het programma aan de slag gaan en dan ben ik bereid daar alsnog naar behoeve op in te gaan.

Op die manier "krijg" je ook dat laatste uur alsnog, zij het wat later.

(Voor andere programma's heb ik ook cursussen gegeven - op dezelfde manier kan het voorkomen dat door veel vragen van de gebruikers het programma uitloopt - ook dan wordt het cursusbedrag achteraf niet aangepast).

Mailtje 4 reactie van de klant
=========================
Hallo W,

Je mail heb ik vanmorgen besproken met de [directeur]..
Daarbij verwijzen we naar de offerte waarin je EUR XXXX,- voor twee dagdelen rekent. Je uren-berekening is niet terug te vinden in de offerte.
Omdat de dames van de administratie nog niet voldoende kennis hadden, was één dagdeel voldoende om het systeem uit te leggen.
We gaan dan ook uit van EUR XXXX,-- / 2 per dagdeel. Een tweede dagdeel, zal indien nodig, nog volgen.
Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

==========EINDE MAILTJES=================

Opm - behoudens het anoniem maken zijn de mailtjes niet gewijzigd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 22:49    Onderwerp: Re: Gegeven cursus duurde korter - klant wil naar rato betalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

wprechtenforum schreef:
Voorbereiding: 4 uur
Reistijd: 5 uur
2 dagdelen ( 10-12 en 14-16) = 4 uur
Totaal: 13 uur

Inclusief klaarzetten ben ik van 9-12 bij jullie geweest - dat is dus 3 ipv 4 uur: totaal 12 uur.

Hier lijk je een uur te smokkelen. Het uur klaarzetten lijkt me geen cursusuur. Dus 2 ipv 4 uur cursus.

Tja, wat moet je hiermee. Was het te voorzien dat dit zou gebeuren? Op zich lijkt het me de taak van de persoon die een cursus geeft om zich vooraf op de hoogte te stellen van het kennisniveau van de cursisten. Dan had je daarop je offerte kunnen baseren.

Het ligt nu in de lijn der verwachting dat er nog een volgende cursus nodig is van minimaal één dagdeel om de dames op het niveau te krijgen waarvoor de opdrachtgever EUR XXXX,- had willen betalen. Ik kan me dus wel iets bij het standpunt van de opdrachtgever voorstellen.

Juridisch gezien lijkt het me hier te gaan om een overeenkomst van opdracht, geregeld in titel 7 van boek 7 van het BW. Het meest relevant lijkt me art. 7:411 BW, maar een kant en klaar antwoord levert die bepaling niet op.
art. 7:411 BW schreef:
1. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, en de verschuldigdheid van loon afhankelijk is van de volbrenging of van het verstrijken van die tijd, heeft de opdrachtnemer recht op een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon. Bij de bepaling hiervan wordt onder meer rekening gehouden met de reeds door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd.
2. In het in lid 1 bedoelde geval heeft de opdrachtnemer slechts recht op het volle loon, indien het einde van de overeenkomst aan de opdrachtgever is toe te rekenen en de betaling van het volle loon, gelet op alle omstandigheden van het geval, redelijk is. Op het bedrag van het loon worden de besparingen die voor de opdrachtnemer uit de voortijdige beëindiging voortvloeien, in mindering gebracht.

Vooralsnog neig ik ernaar om de opdrachtgever gelijk te geven. Nu de helft, straks de andere helft. De reden daarvoor is het vooraf niet informeren naar het kennisniveau van de cursisten, wat m.i. aan jou valt toe te rekenen. (Je geeft zelf ook aan dat dit wel vaker gebeurt, dus je had er rekening mee kunnen houden of de opdrachtgever kunnen waarschuwen.)

Dit is slechts mijn mening. Ik ben geen rechter, en ik ken alle details niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds