Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 16:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[RUN] Rota Criminalis (iemand tips/ervaringen?)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
STEEF
Redacteur
STEEF

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2004 17:50    Onderwerp: [RUN] Rota Criminalis (iemand tips/ervaringen?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over een paar weken begint de Rota voor 1e jaars. Ik ben dan of Officier van Justitie of advocaat, maar dat weet ik pas over 2 weken. En ik wordt dan ook gefilmd, om te kijken hoe mijn presentatie is. Duzzzzzz heeft een van jullie tips voor de Rota of (hilarische) ervaringen ermee? Tell me..... (alle hulp is welkom)

Greetz, S.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
STEEF
Redacteur
STEEF

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2004 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door een ingeving van boven, kwam ik er achter dat niet iedereen weet wat de Rota Criminalis is (ik dacht dat dat bij alle rechtenstudies zo was, maar misschien heet t gewoon anders) Smile

Rota Criminalis = Oefenrechtbank in t kader van Strafrecht
In het 1e jaar is iedereen of OvJ of Advocaat voor de politierechter, je geeft een pleidooi en dit wordt gefilmd en besproken door je mede-studenten. (onderwerp weet ik nog niet)
Dus je oefent als t ware voor Ovj/Advocaat

Later in je studie heb je volgens mij de Rota Carolina (privaatrecht), Rota Administrativa (bestuursrecht) en voor de INT rechtstudenten Rota Europeana of zoiets

Ik hoop dat t hiermee duidelijker is

Greetz, S.
mr. crowley

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2004 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is belangrijk op je houding te letten. Niet te veel met je handen spreken. Duidelijk en rustig articuleren. Vermijd te allen tijden stopwoorden. Als je de draad van je pleidooi even kwijt bent,l is het verstandiger om even niets te zeggen, dan wat te gaan stamelen. Schrijf je pleidooi eerst helemaal uit. Maak vervolgens een samenvatting, die je meeneemt naar de zitting. Een samenvatting voorkomt dat je vast komt te zitten aan je papier. Probeer je pleidooi zoveel mogelijk uit je hoofd te doen.
Verder raad ik het je aan je pleidooi een keer voor vrienden te houden en hen te vragen wat ze er van vonden.

In ieder geval veel succes!
Bekijk de homepage
STEEF
Redacteur
STEEF

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2004 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thnx Mr. Crowley Smile

Waar komt trouwens jouw Quote/Citaat vandaan:?:
mr. crowley

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2004 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen dank. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Tijdens mijn studie heb ik zoiets ook gedaan, in Leiden heet dat Moot Court. Het was heel vreemd om je zelf terug te zien op televisie, maar het is een goed hulpmiddel. Bij ons werd er een paar keer video-opnamen gemaakt. Je kon dus goed je verbeteringen zien.

Mijn quote is uit "Ride the Ligthning" van Metallica. De song gaat over iemand die tot de electrische stoel is veroordeeld. Op de stoel vraagt hij zich af wat er allemaal is misgegaan en waarom hij gestraft wordt voor iets dat buiten zijn macht ligt.
Bekijk de homepage
Ronald

Ronald

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2004 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een algemene tip: vergeet niet dat het een oefening, een training, is!
Stress is daardoor niet zo nodig: het is de bedoeling dat het niet perfect gaat! Daarbij komt ook nog eens dat je het doet voor een groep mensen die zelf ook aan de beurt komen/zij geweest. Er is niets om je voor te schamen Smile
Kafka

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2004 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moot court hebben wij in Tilburg pas als derde jaars vak.
Wat ook heel goed werkt om goed over te komen is héél veel van de zaak af weten.
Ik heb in het verleden veel verkoop presentaties moeten houden voor m'n studie en in m'n werk als verkoper.
Een van de beste methoden om zelfverzekerd en dus overtuigend over te komen is veel van de onderliggende zaak af weten.
Als het gaat om de aanhouding van een verdachte bijvoorbeeld, alle relevante benaderingswijzen van de HR inclusief arrest er op kunnen na slaan en desnoods aanhalen.
Wanneer je wederpartij voor een voldongen feit komt te staan door een benaderingswijze die niet (voldoende) voorbereid is kun je hierdoor een groot (psychologisch) voordeel behalen.*
En wanneer je je door dit voordeel rustiger en zelfverzekerder voelt kom je ook zo over.
En dat bepaalt grotendeels de beoordeling door je medestudenten en docenten, hoe kom je over.

* Dit werkt overigens alleen goed als je je pleitnotities niet vooraf hoeft te overhandigen aan je wederpartij.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
STEEF
Redacteur
STEEF

BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2004 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thnx everybody voor de tips! Exclamation

ik zal nog wel laten weten hoe de oefenrechtbank ging en natuurlijk mijn fantastische video optreden Wink

Greetz, S.
Janne

Janne

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2004 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Steef,

Hier spuit elf weer eens...(ik check dit forum gewoon te weinig)... Zo te zien heb je de belangrijkste tips hierboven al gekregen...
Toch wilde ik je nog een paar andere praktische tips geven... zorg bij het ophalen van je opdracht dat je weet wie tegenover je staat (dus wie in jou casus de OvJ/advocaat is) Het is handig om samen de rota voor te bereiden of in ieder geval een keer te overleggen, ook al is dit natuurlijk officieel niet helemaal de bedoeling... wanneer je bijv. weet wat de OvJ gaat eisen, is het makkelijker als je daar van tevoren bij het schrijven van je pleidooi al rekening mee kunt houden. Bovendien kun je als OvJ dan bijvoorbeeld al je repliek voorbereiden, omdat je weet wat het pleidooi van de advocaat ongeveer zal inhouden. Verder nog een belangrijke tip... maak je er niet te druk om of het goed genoeg zal zijn of niet. Het is vooral een hele leuke oefening (met toga aan Wink ) maar wanneer je voldaan hebt aan de aanwezigheidsplicht krijg je eigenlijk altijd een voldoende...inhoudelijk wordt het dus niet heel zwaar beoordeeld. Succes ermee!

Groetjes, Janne
Mariek

Mariek

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

misschien een beetje laat, maar ik zie dat het nog geen storm loopt op dit forum, dus misschien heb je nog wat aan mijn reactie.
Ik heb alle Rota's van de KUN inmiddels gedaan en vond ze altijd erg leuk en leerzaam.
Als je wil weten hoe het er bij de rota criminalis aan toe hoort te gaan, zou je eens een keer een zitting van de politierechter in Arnhem bij moeten wonen. Ik werk zelf als griffier bij de politierechter en was daarvoor nog nooit in een rechtbank geweest. Als je een keer een zitting hebt bijgewoond, kun je je beter voorstellen wat er van je verwacht wordt en hoe het er aan toe gaat bij de Rota Criminalis.

De zittingen zijn gewoon openbaar en zijn iedere dag. Er begint er een om 09.00 uur en een om 13.30 uur...maar je kan ook tussentijds binnenlopen..

Succes ermee!
STEEF
Redacteur
STEEF

BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tips zijn altijd welkom Mariek!

De zitting heb ik pas op 12 mei, dus tot dan kan ik alles goed gebruiken. Ik ben al wel eens bij een politierechterzitting in Den Bosch geweest, maar ben van plan om eens een keertje in Arnhem te gaan kijken.

(ben trouwens OvJ en behandel een mishandelingszaak)

Greetz, S.

p.s
@Mariek Ik had van iemand gehoord dat hij als rechtenstudent een bijbaan als griffier in de rechtbank heeft, is dat echt mogelijk of kan dit (zoals ik altijd dacht) pas bij stage/ na je opleiding of tijdens de RAIO-opleiding?
En nog een vraag: Wat doet precies een griffier en is het interessant werk om te doen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds