Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gezag, ouder of niet ouder?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Elles

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 13:33    Onderwerp: Gezag, ouder of niet ouder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik heb hier een tijd terug ook al wat informatie gevraagd over hetzelfde onderwerp en ben toen erg goed geholpen, dus vandaar dat ik over dit zelfde onderwerp nog wat vragen wil stellen.

Het volgende is het geval. Ik heb dochter Eva van bijna 4 jaar. Ik ben niet meer samen met haar vader, maar we hebben wel erg goed contact. We hebben via onze advocaten bijna 2 jaar terug dingen op papier laten zetten wat betreft de omgang. Dit loop allemaal prima.

Maar nu het volgende, ik heb op het moment alleen gezag over Eva. Haar vader wilde dit wel, maar door omstandigheden heb ik de papieren niet getekend. Inmiddels heb ik al ruim 2 jaar een nieuwe vriend (we zijn geregistreerd partners, gaan volgend jaar juni trouwen) en hebben we samen een zoontje gekregen. Mijn vriend heeft over zijn zoon het gezag.

Nu hebben we met z'n alleen de situatie eens besproken over het gezag, en ik zou het liefst willen dat mijn vriend het gezag over Eva krijgt. Niet omdat ik niet wil dat haar echte vader het krijgt, maar gewoon puur omdat het me handiger/makkelijker lijkt. We hebben dit dus ook met de vader van Eva besproken en al hoe wel hij erg open stond voor onze argumenten, zou hij toch graag zelf het gezag willen hebben over Eva. Puur om zijn gevoel, hij heeft het idee minder vader te zijn als hij het gezag niet heeft.

Maar hoe gaan we nu verder? Is het mogelijk om dit bij een rechter neer te leggen, dat hij de situatie bekijkt en bekijkt wat in het beste belang van Eva is? Moeten we dan weer allebei een advocaat nemen, of zou 1 advocaat dit ook kunnen doen?

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 17:01    Onderwerp: Re: Gezag, ouder of niet ouder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Elles schreef:
Hallo,

ik heb hier een tijd terug ook al wat informatie gevraagd over hetzelfde onderwerp en ben toen erg goed geholpen, dus vandaar dat ik over dit zelfde onderwerp nog wat vragen wil stellen.

Het volgende is het geval. Ik heb dochter Eva van bijna 4 jaar. Ik ben niet meer samen met haar vader, maar we hebben wel erg goed contact. We hebben via onze advocaten bijna 2 jaar terug dingen op papier laten zetten wat betreft de omgang. Dit loop allemaal prima.

Maar nu het volgende, ik heb op het moment alleen gezag over Eva. Haar vader wilde dit wel, maar door omstandigheden heb ik de papieren niet getekend. Inmiddels heb ik al ruim 2 jaar een nieuwe vriend (we zijn geregistreerd partners, gaan volgend jaar juni trouwen) en hebben we samen een zoontje gekregen. Mijn vriend heeft over zijn zoon het gezag.

Nu hebben we met z'n alleen de situatie eens besproken over het gezag, en ik zou het liefst willen dat mijn vriend het gezag over Eva krijgt. Niet omdat ik niet wil dat haar echte vader het krijgt, maar gewoon puur omdat het me handiger/makkelijker lijkt. We hebben dit dus ook met de vader van Eva besproken en al hoe wel hij erg open stond voor onze argumenten, zou hij toch graag zelf het gezag willen hebben over Eva. Puur om zijn gevoel, hij heeft het idee minder vader te zijn als hij het gezag niet heeft.

Maar hoe gaan we nu verder? Is het mogelijk om dit bij een rechter neer te leggen, dat hij de situatie bekijkt en bekijkt wat in het beste belang van Eva is? Moeten we dan weer allebei een advocaat nemen, of zou 1 advocaat dit ook kunnen doen?

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Als je dit aan de rechter wilt voorleggen heb je 2 advocaten nodig.

Ik neem aan dat jullie het niet willen uitvechten, maar samen willen oplossen, hebben jullie daarom al gedacht aan medeation? Of vragen om een bindend advies (zoals bijv. de rijdende rechter ook doet)?

Beide vormen van alternatieve geschillenbeslechting zijn trouwens goedkoper en vaak sneller dan de gang naar de rechter.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me niet vergis dan kan het gezag alleen door ouders worden uitgeoefend. Jouw vriend is niet de ouder (vader) van je dochter, en kan dat alleen worden door je dochter als zijn kind te erkennen, en dát kan weer alleen als je ex dat niet al heeft gedaan.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezamenlijk gezag van een ouder met een ander dan een ouder is wel mogelijk, zie boek 1, titel 14, afdeling 3A.

Ik denk dat het in dit geval gaat om art. 1:235t BW. De regeling is niet eenvoudig in een paar zinnen weer te geven, dus hier het hele artikel:
art. 1:253t BW schreef:
1. Indien het gezag over een kind bij één ouder berust, kan de rechtbank op gezamenlijk verzoek van de met het gezag belaste ouder en een ander dan de ouder die in een nauwe persoonlijke betrekking tot het kind staat, hen gezamenlijk met het gezag over het kind belasten.

2. In het geval dat het kind tevens in familierechtelijke betrekking staat tot een andere ouder wordt het verzoek slechts toegewezen, indien:
a. de ouder en de ander op de dag van het verzoek gedurende ten minste een aaneengesloten periode van een jaar onmiddellijk voorafgaande aan het verzoek gezamenlijk de zorg voor het kind hebben gehad; en
b. de ouder die het verzoek doet op de dag van het verzoek gedurende ten minste een aaneengesloten periode van drie jaren alleen met het gezag belast is geweest.

3. Het verzoek wordt afgewezen indien, mede in het licht van de belangen van een andere ouder, gegronde vrees bestaat dat bij inwilliging de belangen van het kind zouden worden verwaarloosd.

4. Het gezamenlijk gezag, bedoeld in het eerste lid, kan niet worden toegekend in de gevallen, bedoeld in artikel 253q, eerste lid, en artikel 253r. Het staat niet open voor rechtspersonen.

5. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid kan vergezeld gaan van een verzoek tot wijziging van de geslachtsnaam van het kind in de geslachtsnaam van de met het gezag belaste ouder of de ander. Een zodanig verzoek wordt afgewezen, indien
a. het kind van twaalf jaar of ouder ter gelegenheid van zijn verhoor niet heeft ingestemd met het verzoek;
b. het verzoek, bedoeld in het eerste lid, wordt afgewezen; of
c. het belang van het kind zich tegen toewijzing verzet.

Van belang lijkt vooral lid 2, en ook lid 3.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bonafides: Ah. Ik dacht al dat er zoiets zou bestaan, maar ik kon het niet vinden.

Verder vind ik het advies van RonnyJ wel zinvol, als jullie er inderdaad met zijn drieën op een harmonieuze manier willen / kunnen uitkomen.

De kwestie "bij een rechter neerleggen" kan volgens mij alleen op basis van een concreet verzoek, d.w.z. dat jij en je vriend dus het verzoek indient om je vriend met het gezag te belasten en dat je ex daar eventueel een verzoek (ex art. 1:253c BW) tegenoverlegt om zélf met het gezag belast te worden. Daarmee zet je het conflict natuurlijk wel op scherp.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook deze draad (ook van Elles). Elles wist dus al dat gezamenlijk gezag door haar en haar vriend in principe mogelijk is (en dat aan art. 1:253t lid 2 BW inmiddels wordt voldaan).

Op basis van de haarkloverij in de andere draad heb ik vooralsnog de indruk dat een verzoek om gezamenlijk gezag door Elles en haar vriend het zou winnen van een verzoek door de vader om mede met het gezag te worden belast. Maar het is ook mogelijk dat geen van beide zou worden toegewezen.

In Hof Den Haag 14 mei 2008, LJN BD2959 speelt zo'n zaak. Het Hof wijst het verzoek van de vader op grond van art. 1:253c BW af, omdat vader en moeder al jaren geen contact hebben. Voor gezamenlijk gezag van vader en moeder acht het Hof het noodzakelijk dat vader en moeder goed kunnen communiceren. Het verzoek van de moeder en haar vriend op grond van art. 1:253t BW wordt voor 7 maanden aangehouden omdat er eerst een omgangsregeling met de vader moet komen:
Hof schreef:
Het hof zal zijn beslissing daaromtrent dan ook aanhouden. Het hof geeft partijen daarbij wel in overweging dat indien partijen zich niet zullen inzetten voor goede omgangscontacten tussen de vader en [de minderjarige], er een gegronde vrees zal kunnen bestaan dat bij inwilliging van het verzoek van de moeder en de man, mede in het licht van de belangen van de vader, de belangen van [de minderjarige] zullen worden verwaarloosd, aangezien dan het risico bestaat dat de vader geheel uit het leven van [de minderjarige] wordt verbannen.

Dus voor het verkrijgen van gezamenlijk gezag door Elles en haar vriend is het van belang dat er een goed contact is tussen vader en kind. Anders kan het art. 1:253t BW-verzoek worden afgewezen op grond van lid 3.

BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou natuurlijk erg fijn zijn als we er gewoon samen uitkomen, maar we hebben er al regelmatig over gepraat en het is wel duidelijk geworden dat we beide aan een andere kant staan. Mijn ex wil graag samen met mij het gezag en ik denk dat het het beste is als mijn vriend het gezag krijgt. Ik vrees dus ook dat we er samen niet uitkomen en dat het beter is om de situatie aan een rechter voor te leggen, omdat hij objectief is en echt kijkt naar het belang van onze dochter.

Maar de volgende stap zou dus zijn, op zoek naar een advocaat? Als wij het verzoek indienen bij de rechter, zijn de kosten dan ook allemaal voor ons, of hoe werkt dat?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je wilt dat je vriend samen met jou het gezag krijgt, dan zul je de situatie hoe dan ook aan de rechter moeten voorleggen. Ook als jullie er samen uit zouden komen. Het heeft dus niet heel veel zin om er eindeloos met de vader over te praten. (Zou je samen met de vader kiezen voor gezamenlijk gezag van de ouders, dan kan dat wel zonder gerechtelijke procedure. Maar die optie speelt nu niet.)

Afhankelijk van jullie financiële situatie komen jullie misschien in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. (Zie hier.)

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas komen we niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

Ik zal maandag even wat rond gaan bellen, om een advocaat te vinden die wel denkt dat we kunnen 'winnen'

Bedankt voor jullie reacties!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds