|
Auteur |
Bericht |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 sep 2008 0:34 Onderwerp: Kamer valt over 'zittende advocaat' |
|
|
En weer heeft advocaat Mohammed Enait een provocatie voor elkaar.
Dit keer bleef hij zitten toen de rechters binnenkwamen omdat hij vindt dat op grond van zijn geloof iedereen gelijk is en dus niet hoeft op te staan voor een rechter.
Na het topic over HANDEN SCHUDDEN nu dus weer een nieuwe.
Dus ook maar een nieuwe stelling:
Iemand mag op grond van zijn geloof de rechterlijke macht negeren en blijven zitten en de kamer moet zich daar niet mee bemoeien? _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 07 sep 2008 12:16 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard oneens. Zoals een geinterviewde op televisie het zei vond ik wel goed. Je moet het zo zien dat je niet opstaat voor rechter X of Y maar voor de rechtstaat. Je moet je onderwerpen aan de rechterlijke macht en accepteren dat de rechtstaat functioneert zoals die functioneert. Het respectvol opstaan wanneer de vertegenwoordigers van de rechtelijke macht binnenkomen hoort daar traditiegetrouw bij. Als je daar een punt van wilt maken behoor je dat niet te doen zoals Enait dat doet. Feitelijk is het zo dat Enait hier ook eigenlijk geen punt van maakt want zijn drijfveer is gelijkheid en dat de ene persoon niet hoger is dan de andere. Maar dat is het hem nu juist: je staat niet voor de persoon op maar voor de rechtstaat en in het concrete geval voor het ambt dat de rechtelijke macht vertegenwoordigt. Dus Enait slaat de plank wat mij betreft volledig mis.
Edit: onderstaande toegevoegd:
Concreet verwijzend naar je stelling vind ik sowieso dat je op grond van je geloof uiteraard niet de rechtelijke macht mag negeren. De aanname hiervan is zo ridicuul dat ik pas met een onderbouwing kom wanneer ik één reden hoor waarom dat wel zou mogen. Niemand mag de rechtelijke macht negeren en dus ook niet iemand met een specifiek geloof. Of de kamer zich hiermee moet bemoeien is natuurlijk een tweede. Ik denk het niet. De orde van advocaten en de rechtelijke macht / uitvoerende macht zelf zullen best weten hoe ze hiermee om moeten gaan daar hoeft niet heel de volksvertegenwoordiging zich in te mengen. De volksvertegenwoodiging moet zich mengen in regeringsbeleid en hele belangrijke zaken die van landsbelang zijn en niet zich bezighouden met concrete vragen zoals hoe om te gaan met iemand die niet wil opstaan in een rechtzaal voor de rechtstaat.
Laatst aangepast door cia76 op zo 07 sep 2008 12:23, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: zo 07 sep 2008 12:20 Onderwerp: |
|
|
Eens (met cia). _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 07 sep 2008 13:05 Onderwerp: |
|
|
Mag een advocaat weigeren de rechter de hand te schudden?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 sep 2008 12:58 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het ook slap van de rechters dat ze dit accepteren. Ze hebben nu laten zien wie de baas is in de rechtzaal en dat zijn dan in dit geval niet de rechters. Of zou deze gedraging juist een weerslag hebben in hun vonnis??. _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: ma 08 sep 2008 14:50 Onderwerp: |
|
|
Reagerend op de stelling:
Blijven zitten is niet hetzelfde als negeren en van negeren is in deze hetze geen sprake van.
Quote: | Het bestuur van de rechtbank sprak Enait over zijn gedrag. Hierna stelde de rechtbank een aanbeveling op die inhoudt dat advocaten uit respect voor de rechters in principe opstaan. „Maar in zeer uitzonderlijke gevallen mag de advocaat blijven zitten als diepe geloofsovertuigingen hem dat voorschrijven”, aldus een woordvoerder. Enait overtuigde de rechtbank ervan dat daar bij hem sprake van is. |
http://www.nrc.nl/binnenland/article1973636.ece/Orthodoxe_moslim_hoeft_niet_op_te_staan_bij_rechter
Zoals blijkt uit de citaat heeft de rechtbank de zaak zelf willen oplossen in de aanbeveling. Ik ben van mening dat, omdat de rechtbank dit zelf heeft willen oplossen, de regering zich hier niet mee dient te bemoeien.
Desalniettemin is het een mooie gelegenheid voor politici met denkwijzen als Wilders en Verdonk om symboolpolitiek te voeren en hopen dat het maar zetels op zal leveren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 18 okt 2009 12:38 Onderwerp: |
|
|
Intussen is Enait berispt door de Raad van Discipline. Over de zitting in het hoger beroep bij het Hof van Discipline: Geen geraaskal meer bij hoger beroep Enait.
Quote: | Enait zelf geeft op vragen aan dat hij de opsta-kwestie inmiddels pragmatisch oplost. Hij blijft staan totdat de rechters binnen komen. Dan hoeft hij niet voor ze op te staan. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 18 okt 2009 16:20 Onderwerp: |
|
|
Waarom schiet het woord moenafiq mij toch opeens te binnen?  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 19 okt 2009 9:27 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Waarom schiet het woord moenafiq mij toch opeens te binnen?  |
Geen idee; wat betekent het? |
|
|
|
 |
FirstClassPower
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 okt 2009 9:59 Onderwerp: |
|
|
Munafeeq = huichelaar, hypocriet
Een Munafeeq is een iemand die eerst de Islam ontarmd heeft en erin geloofde maar tot het moment dat zijn eigen belangen worden getest en de Islam achterlaat om vervolgens een verwerpelijke levenstijl aan te nemen die totaal in strijd is met de Islam, dit mede om macht, aanzien, geld en andere materiele zaken |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 19 okt 2009 10:19 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Waarom schiet het woord moenafiq mij toch opeens te binnen?  |
Ja, waarom schiet dat woord je eigenlijk te binnen? Hij is toch niet hypocriet bezig in zijn beleving van de Islam? Ik vind dat hij best een slimme "oplossing" heeft gevonden (weliswaar voor een probleem wat niet eens een probleem is in de Islam, maar dat nu even terzijde...) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 19 okt 2009 11:50 Onderwerp: |
|
|
Het Hof van Discipline lijkt er eigenlijk ook geen probleem in te zien:
Quote: | Claassen (de Rotterdamse deken, BF) wordt na zijn pleidooi stevig ondervraagd door een lid van het hof. "U stelt dat advocaten het belang van de cliënt voorop moeten stellen. Ik zie niet in hoe dat hier speelt. Over schending van die norm kan toch alleen een cliënt klagen? Moet ik het zo zien dat u opkomt voor het hele toekomstige cliëntenbestand van meneer Enait?" En even later: "Waar moet dit eindigen als Enait vasthoudt aan zijn gedrag? Vindt u het een gerechtvaardigd slot van deze exercitie als hij uiteindelijk van het tableau wordt geschrapt?" |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 19 okt 2009 23:06 Onderwerp: |
|
|
Nou, hij kiest de middenweg, zodat hij uiteindelijk toch niet voor zijn principes staat en zich wél aanpast. Dat alle mensen gelijk zijn betekent toch niet dat je niet bepaalde omgangsvormen in acht kunt nemen?
Ik vermoed overigens dat het niet willen opstaan in zijn geval niet echt steunt op zijn moslim zijn. Maar in de context schoot dat woord huichelaar me dus gewoon te binnen.
En als het wel zou steunen op zijn moslim zijn, dan is het woord lijkt me extra toepasselijk, omdat hij dan die overtuiging opzij zet om gewoon geld te kunnen verdienen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 0:27 Onderwerp: |
|
|
Ik volg de stap niet naar dat geld verdienen. Moenafiq is geen synoniem voor huichelaar of hypocriet, maar moet in het licht gezien worden van de geloofsbelijdenis.
Als je een vliegje doodmept, maakt dat je geen moordenaar  |
|
|
|
 |
pauluzz
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 20:59 Onderwerp: |
|
|
en inmiddels is het bekend dat de heer Mohammed Enait mag blijven zitten, (bij P&W staat hij weer op???.....snap het niet meer???)
Maar hoe zit het nu met de rest van de advocaten in nederland? volgens het gelijkheidsbeginsel is iedereen gelijk ongeacht zijn/haar geloof.
Dus als iemand niet hoeft op te staan omdat hij gelooft, kan je iemand die niet of anders gelooft ook niet verplichten om op te staan.
Of vergis ik mij nu?? |
|
|
|
 |
|