Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 8:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag na proefperiode
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maxaranka

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 17:54    Onderwerp: Ontslag na proefperiode Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Misschien kan iemand mij hier helpen.
Ik heb een 25 uur contract die is ingegaan op 1 juli 2008.
Nu is het zo dat ik door omstandigheden meer uren moet gaan werken. Ik heb dit aan mijn werkgever 2 weken geleden aangegeven. Hij kon mij dat niet geven. Ik heb toen gezegd dat ik dan iets erbij wil gaan zoeken of een andere baan moet gaan vinden. Dit was nog in mijn proeftijd.
Vandaag 6 september werd ik gebeld dat hij mij niet meer in dienst wil hebben omdat ik toch opzoek ben naar wat anders. Hij heeft zich vergist in de datum, hij dacht dat mijn indienst tredings datum 7 juli was, maar op mijn contract staat 1 juli. Ik neem aan dat hij dan verplicht is om mij een opzeg termijn van 1 maand moet geven?

Nu ik mijn contract terug lees staat er het volgende:

Artikel 2. Duur overeenkomst, proeftijd en beëindiging
Deze arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de perioden van 06 maanden en eindigt van rechtswege op 31 december 2008, zonder dat enge opzegging is vereist. Indien de werknemer eerder zonder toestemming van de werkgever zijn werkzaameden beëindigd, is hij schadeplichtig op grond vab artkel 7:677 BW

Er is sprake van 2 maanden proeftijd.

Wat is nu voor mij de beste oplossing?
Ik voel me een beetje genaaid en heb eigenlijk helemaal geen zin meer om voor hem te werken.

Ik hoop dat iemand mij goed advies kan geven

Alvast bedankt
Kelly
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 18:36    Onderwerp: Re: Ontslag na proefperiode Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Artikel 2. Duur overeenkomst, proeftijd en beëindiging
Deze arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de perioden van 06 maanden en eindigt van rechtswege op 31 december 2008, zonder dat enge opzegging is vereist. Indien de werknemer eerder zonder toestemming van de werkgever zijn werkzaameden beëindigd, is hij schadeplichtig op grond vab artkel 7:677 BW

Er is sprake van 2 maanden proeftijd.

Bij een contract aangegaan voor een periode korter dan 2 jaar kan geen proeftijd langer dan 1 maand worden afgesproken, tenzij de CAO anders bepaalt (art. 7:652 lid 4 en 6 BW). Als de CAO dit niet anders bepaalt, lijkt het proeftijdbeding mij nietig. In ieder geval is de opzegging van vandaag dan niet binnen de proeftijd gedaan.

Quote:
Vandaag 6 september werd ik gebeld dat hij mij niet meer in dienst wil hebben omdat ik toch opzoek ben naar wat anders. Hij heeft zich vergist in de datum, hij dacht dat mijn indienst tredings datum 7 juli was, maar op mijn contract staat 1 juli.

Hoe komt het dat hij zich vergist? Ben je om één of andere reden pas op 7 juli begonnen met werken?

Quote:
Ik neem aan dat hij dan verplicht is om mij een opzeg termijn van 1 maand moet geven?

Het gaat om een contract voor bepaalde tijd. Zo'n contract kan buiten de proeftijd slechts tussentijds worden opgezegd wanneer dat recht voor beide partijen schriftelijk is overeengekomen (art. 7:667 lid 3 BW). In artikel 2 is dat recht niet schriftelijk overeengekomen, maar misschien is dat wel gebeurd in één van de andere artikelen van het contract.

Is het recht om tussentijds op te zeggen inderdaad schriftelijk overeengekomen, dan nog heeft de werkgever om (buiten de proeftijd) te kunnen opzeggen een ontslagvergunning nodig van het CWI.

Quote:
Wat is nu voor mij de beste oplossing?
Ik voel me een beetje genaaid en heb eigenlijk helemaal geen zin meer om voor hem te werken.

Tenzij om één of andere reden de arbeidsovereenkomst toch pas op 7 juli is ingegaan en bovendien de CAO een proeftijd van 2 maanden toelaat, zijn er allerlei mogelijkheden.

Eén mogelijkheid is om je werkgever uit te leggen dat de opzegging niet rechtsgeldig is. Als hij verstandig is laat hij je het contract uitdienen.

Een andere mogelijkheid is om je werkgever de opzegging op papier te laten zetten. Teken zelf niet voor akkoord. Teken hooguit dat je de opzegging hebt ontvangen. De werkgever lijkt me nu schadeplichtig (art. 7:677 lid 1 of 2 BW). Vervolgens kun je bij de kantonrechter op grond van art. 7:677 lid 4 BW een gefixeerde schadevergoeding vorderen, volgens mij ten bedrage van het verschuldigde loon tot en met het einde van het contract. De rechter kan de schadevergoeding matigen, maar niet tot minder dan het loon over 3 maanden (art. 7:680 lid 5 BW).

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 18:48    Onderwerp: thnx! Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reden dat mijn werkgever zich vergist heeft is denk ik omdat hij niet op kantoor was en dus ook mijn contract niet heeft kunnen ingezien.

Ik wacht gewoon maandag af, hoor wat hij te zeggen heeft over zijn vergissing en hoe we het verder gaan oplossen.

Bedankt voor deze nuttige info!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kun je intussen alvast uitzoeken hoe het zit met de mogelijkheid van 2 maanden proeftijd (mag dat van de CAO?) en met de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen (mag dat van het contract?).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds