Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 16:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

uitschrijving van eigen koopwoning
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maxaranka

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2005 11:44    Onderwerp: uitschrijving van eigen koopwoning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Wie kan mij helpen met de volgende vraag:
Mijn ex en ik zijn nu zo`n half jaar uit elkaar, we waren niet getrouwed maar hebben nog wel een samenlevingscontract en ons koophuis staat nog steeds op onze namen. Nu is het zo dat ik tijdelijk in een huis van een vriendin zit en hij woont nog in het koophuis met de kinderen. Opzich gaat dit allemaal prima alleen nu wilt hij dat ik me laat uitschrijven. (scheelt hem 100den euro`s per maand aan kinderopvang) En een ander inschrijf adres zoek. Hij wil graag in het huis blijven wonen maar kan het niet op zijn naam laten zetten omdat hij te weinig inkomen heeft. Ik ben er toen mee ingestemd om mijn naam op de eigendoms papieren te laten staan zodat hij met de kids daar kan blijven.
Ik wil graag weten wat de gevolgen voor mij zijn als ik me daar laat uitschrijven maar mijn naam nog op de eigendoms papieren wil laten staan.
Alvast Bedankt
Maxaranka
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2005 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat eigendom en inschrijving bij de gemeente niks met elkaar te maken hebben... Het gevolg van dat jouw naam nog op de eigendomspapieren staat is dat jij nog steeds mede-eigenaar bent en dus eventueel (een deel van) het huis zou kunnen opeisen... Maar ik kan me niet voorstellen dat het voor inschrijving bij de gemeente van belang is, want er zullen toch ook mensen zijn die meer dan een huis in hun eigendom hebben, en je kan maar op een adres ingeschreven staan...

Maar wellicht dat er iemand is die dit beter weet/ hier meer over weet...
Verstuur e-mail MSN messenger
Wekkel

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2005 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals MiriamvL al aangeeft is er een verschil in:
[*]de registratie van eigendom; en
[*]de registratie van het adres van een persoon.

Het eerste is een zaak van het Kadaster. In de openbare registers die het Kadaster be-heert staat wie er eigenaar is van een onroerende zaak in Nederland. Uit jouw verhaal maak ik op dat je vriend voor 50% eigenaar is van de woning waar het om gaat en jij voor de andere 50%. Dit zal dan op die manier staan geregistreerd bij het Kadaster. De-ze eigendom kan je niet zomaar 'opgeven'. Daarvoor is namelijk, onder meer, een wijzi-ging van de informatie in de openbare registers nodig. Bovendien wil je niet je 50% zo-maar kwijtraken zonder er iets voor terug te geven. Ik neem dus aan dat je het niet hebt over deze registratie van eigendom bij het Kadaster.

Waarschijnlijk gaat je vraag over registratie van het adres van een persoon. Daarvoor houden gemeenten in Nederland een register aan. Dat noemen we de Gemeentelijke Basis Administratie (in de volksmond: het GBA). In het GBA staat genoteerd wat je adres is. Deze vermelding wordt door heel veel overheidsinstanties gebruikt als je offici-ele adres (voor de uitvoering van wetten en andere overheidsregelingen) maar ook wel door private partijen.

Nu begrijp ik dat je ex vriend meer geld kan vangen als hij in zijn eentje op het adres staat geregistreerd in het GBA. Feitelijk woon je er ook niet meer. Je geeft aan dat je een samenlevingscontract hebt, maar jullie zijn wel al een half jaar uit elkaar. Heb je het samenlevingscontract al nagelezen over wat er dan is afgesproken? Zo niet, doe dat even. Laat ik voorop stellen dat een goede beantwoording van je vraag niet mogelijk is zonder inzicht in alle relevante feiten en stukken. Er kunnen tal van kleine verschuivin-gen optreden in de uitvoering van allerlei overheidsregelingen door uitschrijving bij het GBA (nu woon je op papier nog samen met je (ex) vriend, straks niet meer) die niet zo snel te doorzien zijn. Het kan in ieder geval zo zijn dat je vriend een 'extraatje' kan van-gen omdat jij je uit laat schrijven maar jij wellicht niet meer als dat jou uitkomt. Aan de andere kant kan je natuurlijk niet tot in lengte van dagen de GBA registratie niet laten kloppen met je feitelijke situatie. Ik kan dus geen kant en klaar antwoord geven op je vraag.

Ik maak wel een algemene opmerking die niet direct op de GBA registratie ziet: aftrek hypotheekrente.

Je meldt in je verhaal niets over een eventuele lening die jij en je vriend aan zijn gegaan bij de bank om aankoop van de woning te financieren. Indien deze financiering er wel is, zal je ongetwijfeld met je vriend de bank een recht van hypotheek op de woning hebben verleend. Deze hypotheek rust nog steeds op de woning en voor de lening wordt elke maand een bedrag overgemaakt aan de bank. Dit kan aflossing zijn (het verkleinen van de lening) maar ook rente over de lening (dat verkleint de lening zelf niet). Rente mag je onder bepaalde voorwaarden aftrekken van de Belastingdienst in box 1. In box 1 zit ook je inkomen uit arbeid die tegen progressief tarief wordt belast. In box 1 zijn de tarieven het hoogst dus daar wil je de aftrekpost van de hypotheekrente graag hebben. Nu je uit elkaar bent en je er niet meer woont, is het maar de vraag of je deze rente nog wel in box 1 mag aftrekken. Je woont er immers niet meer. Nu is er wel een regeling om bij het einde van een relatie de woning nog als eigen woning aan te mogen merken (en dus in box 1 de rente af te kunnen trekken) maar die duurt maximaal 2 jaar. Daarna zal voor jou de woning geen eigen woning meer zijn en hypotheekrente niet meer aftrekbaar in box 1. Dat scheelt natuurlijk in de hypotheeklasten (in negatieve zin). Je vriend zal als eigen woning bezitter (hij woont er nog wel) voor zijn deel van de lasten (de helft waar-schijnlijk) wel hypotheekrente aftrek houden. Het lijkt mij goed dat je daar nu vast over nadenkt.

Helaas een technisch verhaal en een vaag antwoord op je vraag, maar leuker kan ik het niet maken.
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2005 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel makkelijker? Very Happy
Verstuur e-mail MSN messenger
Maxaranka

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 18:04    Onderwerp: Re: uitschrijving van eigen koopwoning Reageer met quote Naar onder Naar boven

...
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds