|
Auteur |
Bericht |
Beekhof
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 15:14 Onderwerp: Aansprakelijk stellen verhuurder igv waterschade! |
|
|
Beste mensen. Graag zou ik jullie visie willen weten omtrent de volgende casus:
Mevr x is huurder van een appartement in een sloopflat. De sloopflat bevindt zich in een zogenaamde 'slechte wijk' waar veel inbraken plaatsvinden. Vooral het stelen van koper is zeer populair onder de lokale inbrekers. Verhuurder is van deze trent op de hoogte. Desondanks worden buitendeuren niet gerepareerd en worden bovendeuren van leegstaande appartementen opengelaten dan wel onzorgvuldig afgesloten.
Op een gegeven nacht wordt er in het leegstaande appartement welke zich boven het appartement van mevr x bevindt ingebroken en worden er koperen buizen ontvreemd. Als gevolg hiervan ontstaat ernstige waterschade aan de inboedel van mevr x.
Mevr x stelt verhuurder aansprakelijk voor de schade wegens nalatigheid. Verhuurder verweert zich door te stellen dat huurder maar bij haar inboedelverzekeraar moet aankloppen. Mevr x heeft echter geen inboedelverzekering.
Op welke rechtsgrond kan mevr x de verhuurder aansprakelijk stellen?
1) Artikel 6:162 Onrechtmatige daad: handelen in strijd met in het maatschappelijk verkeer geldende normen (onzorgvuldigheid verhuurder), of
2) Artikel 6:162 in combinatie met artikel 6:174: aansprakelijkheid voor opstallen, of
3) Eventueel een bepaling uit het huurrecht?
Ikzelf heb de neiging te kiezen voor Nr 1, maar geheel zeker ben ik niet van mijn zaak. Kan iemand mij van enig inzicht verschaffen?
Met vriendelijke groeten,
Beekhof. |
|
|
|
 |
Beekhof
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 31 aug 2008 17:35 Onderwerp: |
|
|
Kan niemand mij helpen?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 31 aug 2008 18:13 Onderwerp: |
|
|
Je kunt de vordering primair op art. 6:162 BW baseren en subsidiair op art. 6:174 BW, of andersom. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|