|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 1:12 Onderwerp: |
|
|
Voor een overeenkomst is het niet nodig dat beide partijen een prestatie leveren. Wat nodig is, is wilsovereenstemming. Normaal gesproken komt die tot stand volgens het model van aanbod en aanvaarding.
Een overeenkomst waarbij beide partijen zich jegens de wederpartij verbinden een prestatie te leveren wordt een wederkerige overeenkomst genoemd (art. 6:261 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 1:43 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | bona fides schreef:
Quote: | ...staande gehouden (formeel heet dat aanhouden)... |
Er is verschil tussen aanhouden en staande houden.
Aanhouden op heterdaad mag iedereen (53,1 Sv ). Dus burgers en opsporingsambtenaren, voor elk strafbaar feit. Buiten heterdaad mag nooit door burgers (54 Sv).
Staande houden mag alleen door een opsporingsambtenaar. Burgers mogen dus niet staande houden (52 Sv). |
Aha! Weer wat geleerd ik doelde op het feit dat winkelpersoneel niet gerechtigd is om in iemands tas te kijken en in zo'n geval de politie kan bellen en de 'weigeraar/verdachte' mag beletten weg te lopen, zo was het althans.
@ Bona: ik begreep van jou al eerder dat een weigering niet voldoende was.. ik had het over een weigering na verdenking.
bona fides schreef: | HenkR schreef: | Heb jij enig idee waarom jij steeds een discussie met mij start? |
Omdat het een forum is? Het is vrij gebruikelijk om elkaars reacties te verbeteren en aan te vullen.. |
Je doet naar mij toe méér dan alleen maar verbeteren en aanvullen  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
WiertOmta
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 12:30 Onderwerp: |
|
|
Mag de winkelier dan ook de zeggen dat alleen mensen met een getinte huidskleur hun tas moeten afgeven? Hij kan immers geconcludeerd hebben dat zij meer stelen. |
|
|
|
 |
bolletje
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 12:35 Onderwerp: |
|
|
Ik heb geleerd dat een winkelier iemand geen aankoop van zijn openljke aanbod mag weigeren: niet aan iemand met een tas op z'n rug, met een ring in zijn neus (ik dacht aan het plaatje van HenkR) en/of omdat hij er als een dief uitziet.
Deze simpele regel zorgt ervoor dat iedereen zijn boodschappen kan doen, ook als ze 'm in z'n dorp of stad niet kunnen luchten of zien. Heel belangrijk als je aan eten moet komen als geringde, betasde medemens, "die er als dief uitziet" (denk hoe er over Zigeuners, ofwel Roma, werd en wordt gedacht en gesproken).
Als de winkelier dan gaat eisen dat je de tas afdoet, de ring uit je neus doet of je thuis gaat omkleden, weigert hij je de facto de toegang. How 'bout that? |
|
|
|
 |
WiertOmta
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 12:57 Onderwerp: |
|
|
Kijk dat klinkt nou logisch |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 13:23 Onderwerp: |
|
|
WiertOmta schreef: | Mag de winkelier dan ook de zeggen dat alleen mensen met een getinte huidskleur hun tas moeten afgeven? Hij kan immers geconcludeerd hebben dat zij meer stelen. |
Dat is een verboden onderscheid naar ras of etnische afkomst. Dus nee, dat mag niet.
En ja het is gek dat leeftijdsdiscriminatie op zich ook verboden is, maar algemeen aanvaard is wanneer het gaat om minderjarigen.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 14:26 Onderwerp: |
|
|
Leeftijdsdiscriminatie is bij wet verboden in arbeidsverhoudingen en bij de toelating tot arbeid en scholing (tenzij er een objectieve rechtvaardiging is te vinden, etc.). Buiten die gevallen zal het maken van onderscheid op leeftijd door een particulier niet snel onrechtmatig zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 14:48 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | WiertOmta schreef: | Mag de winkelier dan ook de zeggen dat alleen mensen met een getinte huidskleur hun tas moeten afgeven? Hij kan immers geconcludeerd hebben dat zij meer stelen. |
Dat is een verboden onderscheid naar ras of etnische afkomst. Dus nee, dat mag niet.
En ja het is gek dat leeftijdsdiscriminatie op zich ook verboden is, maar algemeen aanvaard is wanneer het gaat om minderjarigen.
Arnoud |
Als ik geen OV had mocht ik ook geen goedkopere roze strippenkaart gebruiken wat iemand van een jongere leeftijd altijd mag.
Dus die discriminatie is niet alleen negatief. |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 14:55 Onderwerp: |
|
|
bolletje schreef: | Ik heb geleerd dat een winkelier iemand geen aankoop van zijn openljke aanbod mag weigeren: niet aan iemand met een tas op z'n rug, met een ring in zijn neus (ik dacht aan het plaatje van HenkR) en/of omdat hij er als een dief uitziet.
Deze simpele regel zorgt ervoor dat iedereen zijn boodschappen kan doen, ook als ze 'm in z'n dorp of stad niet kunnen luchten of zien. Heel belangrijk als je aan eten moet komen als geringde, betasde medemens, "die er als dief uitziet" (denk hoe er over Zigeuners, ofwel Roma, werd en wordt gedacht en gesproken).
Als de winkelier dan gaat eisen dat je de tas afdoet, de ring uit je neus doet of je thuis gaat omkleden, weigert hij je de facto de toegang. How 'bout that? |
Het aanbod zou pas openlijk zijn wanneer het wordt aangeboden op een openbare plaats. De winkel in kwestie is dat niet.
De winkelier mag (bijna) gelijk aan de eigenaar van een huis, bepalen wie er wel en niet binnenkomen. Je hebt, naar mijn weten, geen recht om te winkelen. |
|
|
|
 |
bolletje
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 15:18 Onderwerp: |
|
|
De kwestie is, denk ik, of een winkelier iemand de toegang tot zijn winkel mag weigeren die een tas of rugzak draagt.
Volgens mij hebben jullie in 't begin van de draad het antwoord al gegeven:
* winkelier kan vragen, niet eisen, dat tassen/rugzakken e.d. worden achtergelaten op een tafel;
* als er tassen e.d. liggen, rust op de winkelier een zekere zorgplicht, vanuit het beginsel van bewaarneming;
* wie zijn tas niet achterlaat, mag desondanks wettelijk gezien de winkel in, maar... zal er rekening mee moeten houden dat hij wat meer in de gaten gehouden wordt, want er zijn relatief weinig mensen die het verzoek van de winkelier naast zich neerleggen.
Er zijn tegenwoordig regelingen waarbij winkel-diefstal-recidivisten de toegang tot een winkel ontzegd kan worden. Dan moet je meerdere veroordelingen op je kerfstok hebben, dat gebeurt zo maar niet.
Anti-discriminatie-regelgeving is in deze casus niet van toepassing, begrijp ik uit de voorgaande discussie. Huisregels stellen zou kunnen, maar zoals ik stel: niet voor een supermarkt of andere winkelier. Ben benieuwd of iemand hier dit met het juiste artikel kan onderbouwen of onderuithalen.
O ja, en als de winkelier jong uitziende mensen wel en ouderen niet belast met zijn tassen-regel, dan maakt hij wel een leeftijdsonderscheid, maar anti-discriminatie-wetgeving ziet daar niet op. In dat geval is weer van toepassing dat de winkelier mensen op ongerede grond toegang tot zijn winkel weigert, wat dus niet mag (dat is mijn centrale stelling).
De praktijk is natuurlijk dat organisaties heel wat regels voor hun klanten, bezoekers e.d. kunnen stellen en dat het voor particulieren te lastig is om zich daartegen te verzetten. Zo sluipt er onvrijheid in een vrije samenleving. Daarom vind ik het erg prettig dat een kiene scholier deze casus inbrengt en meng ik mij graag even in de discussie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 15:39 Onderwerp: |
|
|
bolletje schreef: | De kwestie is, denk ik, of een winkelier iemand de toegang tot zijn winkel mag weigeren die een tas of rugzak draagt. |
Als de winkelier min of meer vrij is om te bepalen wie hij toelaat en wie niet, dan kan de winkelier besluiten om alleen personen toe te laten die zich aan bepaalde voorwaarden houden. Naar mijn overtuiging is een winkelier min of meer vrij om te bepalen wij hij toelaat en wie niet. Zie ook art. 5:1 lid 2 BW hieronder.
(Er zijn natuurlijk grenzen en je kunt moeilijk gaan doen over misbruik van monopoliepositie in kleine dorpjes etc. Maar in de kern is de winkelier een vrij mens met contractsvrijheid en de bevoegdheid om naar eigen goeddunken zijn eigendomsrecht uit te oefenen.)
Quote: | * wie zijn tas niet achterlaat, mag desondanks wettelijk gezien de winkel in, maar... zal er rekening mee moeten houden dat hij wat meer in de gaten gehouden wordt, want er zijn relatief weinig mensen die het verzoek van de winkelier naast zich neerleggen. |
Dat is in ieder geval niet de overheersende gedachte in deze draad. In de wet kun je zoiets bij mijn weten ook niet vinden.
Quote: | Er zijn tegenwoordig regelingen waarbij winkel-diefstal-recidivisten de toegang tot een winkel ontzegd kan worden. Dan moet je meerdere veroordelingen op je kerfstok hebben, dat gebeurt zo maar niet. |
Ik denk dat je aan afspraken denkt tussen winkeliersverenigingen en de politie, waarbij de winkeliers winkelverboden doorgeven aan de politie zodat de politie tegen overtreding van een winkelverbod strafrechtelijk kan optreden op basis van huisvredebreuk. Dat zijn geen wettelijke regelingen. Bovendien zijn dergelijke afspraken niet noodzakelijk; de winkelier kan gewoon op basis van zijn eigendomsrecht of huisrecht personen de toegang ontzeggen.
Quote: | Anti-discriminatie-regelgeving is in deze casus niet van toepassing, begrijp ik uit de voorgaande discussie. Huisregels stellen zou kunnen, maar zoals ik stel: niet voor een supermarkt of andere winkelier. Ben benieuwd of iemand hier dit met het juiste artikel kan onderbouwen of onderuithalen. |
Art. 5:1 lid 2 BW:
Quote: | Het staat de eigenaar met uitsluiting van een ieder vrij van de zaak gebruik te maken, mits dit gebruik niet strijdt met rechten van anderen en de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen daarbij in acht worden genomen. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RonnyJ
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 15:43 Onderwerp: |
|
|
bolletje schreef: |
* wie zijn tas niet achterlaat, mag desondanks wettelijk gezien de winkel in, maar... zal er rekening mee moeten houden dat hij wat meer in de gaten gehouden wordt, want er zijn relatief weinig mensen die het verzoek van de winkelier naast zich neerleggen.
|
Hier ben ik niet mee eens.
Op basis van welke wet of wetsartikel baseer je dit?
Die 'huisregel' van de winkelier is gewoon verbintenisrechtelijk rechtsgeldig. Op het moment dat je 'voorbij het hekje bent'. Mag er worden veronderstelt dat (1)Je kennis hebt genomen van deze regel en (2) daarmee akkoord bent gegaan. |
|
|
|
 |
WiertOmta
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 16:26 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp het op zich wel maar dat ik mijn tas voor eigen risico moet achterlaten vind ik niet kunnen omdat mij verplicht wordt mijn tas achter te laten. De winkelier wou dan ongezien alle tassen kunnen stelen zonder problemen te krijgen (er vanuit gaande dat niemand hem ziet ). Ik kan er erg slecht tegen dat veel mensen zo negatief over jongeren denken. |
|
|
|
 |
bolletje
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 16:27 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat we niet moeten kijken naar art. 5:1 lid 2 BW (citaat van bona fides). Dit regelt het recht van de eigenaar om zijn eigen spullen te gebruiken, te verkopen, etc. Sure. Maar toegang tot winkel, en gelegenheid om het aanbod van artikelen tegen een zekere prijs te aanvaarden, dat is iets anders. (Trouwens: de winkelier die een winkelruimte huurt zou ook niets hebben aan het geciteerde artikel om mensen uit zijn tent te weren.)
Kortom, ik stel dat de kern van de zaak is of in het bijzonder een winkelier rechtsgronden heeft om iemand ervan te weerhouden zijn aankopen te doen. Dat is niet (citaat bolletje) 'moeilijk doen over misbruik van monopolipositie'. Ik ga ervan uit dat een winkelier die iets aanbiedt in zijn winkel tegen een zekere prijs daarmee in principe een onherroepelijk aanbod doet en dat hij dat - een winkel eigen - publiekelijk en voor iedereen doet.
Ik stel immers - maar kan wel meer niet vinden via wetboek.net, dat is mijn bron - dat ik ooit heb geleerd dat een winkelier verkoop van wat hij aanbiedt niet mag weigeren aan iemand als 'm dat zo uitkomt.
Mijn hoop is gevestigd op iemand die zal zeggen: ja, dat staat hier of daar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 16:38 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mijn hoop is gevestigd op iemand die zal zeggen: ja, dat staat hier of daar. |
Tja, je bent dus pas tevreden als iemand juridisch jouw stelling onderbouwt.
Ik heb onderbouwd aangegeven waarom jouw stelling niet juist is. Verder kan ik je niet helpen. Het lijkt me dat we er vooralsnog van moeten uitgaan dat jouw stelling niet klopt.
Bij huur verleent de eigenaar het gebruiksrecht op de winkel aan de huurder. De constructie wordt wat ingewikkelder en lijkt me voor deze discussie niet zo interessant. Er zijn beslist winkeliers die eigenaar zijn van hun winkel, en in dat geval loopt jouw redenering in ieder geval spaak op art. 5:1 lid 2 BW.
Mag een supermarkt in jouw ogen klanten "verplichten" een winkelwagentje of boodschappenmandje te gebruiken? Met andere woorden: mogen klanten die dit weigeren worden verstaan gegeven zich te verwijderen? Of heeft een winkelier echt niets te zeggen in zijn eigen winkel? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|