|
Auteur |
Bericht |
wimfred
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 aug 2008 14:04 Onderwerp: boete rood fietserlicht maar groen voetgangerslicht |
|
|
Ik ben beboet voor het op de fiets rijden door een rood fietserslicht. Naast het fietserlicht staat een voetgangerslicht dat wel op groen stond. Heeft het zin om in beroep te gaan tegen de boete? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 13 aug 2008 15:15 Onderwerp: |
|
|
Nee, want een fietser is geen voetganger. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Diedo
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 1:51 Onderwerp: |
|
|
Goed, maar de wet schaart voetgangers en fietsers wel onder de groep "zwakkeren in het verkeer". Zou er geen reden zijn om dit soort situaties toe te staan zolang de rijrichting van de fietser gelijk is aan de richting die het veotgangerslicht toe staat (i.e. parallel)? Ik heb het dus over nieuwe wetgeving.
Het beboeten van de situatie van wimfred lijkt me namelijk vrij stupide. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 1:56 Onderwerp: |
|
|
Een stoplicht voor fietsers dat op rood staat, terwijl voetgangers wel gewoon over mogen steken; ik erger me hier ook vrijwel dagelijks dood aan. Ik kan ook niet echt een reden bedenken waarom het stoplicht van de fietsers altijd een stuk later op groen springt dan dat van de voetgangers. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 2:00 Onderwerp: |
|
|
Diedo schreef: | Het beboeten van de situatie van wimfred lijkt me namelijk vrij stupide. |
Persoonlijk vind ik het veel stupideder om te verdedigen dat een groen voetgangerslicht betekent of zou moeten betekenen dat een fietser door een rood fietserslicht mag rijden. Je referentie aan "zwakkeren in het verkeer" slaat in deze context niet echt ergens op, volgens mij... Of is zwakker in het verkeer hetzelfde als je mag door rood rijden?
@MarijnP: normaal gesproken zal de verkeerssituatie voor de fietser en de wandelaar niet exact hetzelfde zijn. Maar is er echt geen reden voor afzonderlijk overspringende lichten, vraag dan de gemeente om die lichten synchroon te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 8:13 Onderwerp: |
|
|
Om het even juridisch te houden: de geldende regelgeving bepaalt inderdaad expliciet dat een voetgangerslicht bedoeld is voor voetgangers.
Quote: | Artikel 74
1. Bij voetgangerslichten betekent:
a. groen licht: voetgangers mogen oversteken;
b. groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig;
c. rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen. |
Voor zover ik kan nagaan is door een groen voetgangerslicht fietsen is echter niet strafbaar (noch strafrechtelijk noch bestuursrechterlijk).
Wel strafbaar (zowel straf- als bestuursrechtelijk, als ik me niet vergis), is fietsen door een rood fietserslicht. Als je een manier kunt verzinnen om met de fiets "gebruik te maken" van het groene voetgangerslicht zonder door het rode fietserslicht te fietsen, dan maak je denk ik wel een kans. Waarschijnlijk moet je daarvoor over het voetpad fietsen, wat ook wel weer strafbaar zal zijn, maar dan moet wel dát feit op je boete staan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 11:00 Onderwerp: |
|
|
De situatie is hier duidelijk: er is op de fiets door een rood fietserslicht gereden. Het voetgangerslicht verandert niets aan de evidente conclusie dat er een overtreding is begaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 11:26 Onderwerp: |
|
|
Je kunt natuurlijk wel altijd in beroep gaan tegen een dergelijke bekeuring. Het is er een die in mijn ogen - mits de argumenten goed zijn verwoord - wel kans maakt om op "nul" gesteld te worden. Hoewel strikt genomen - wellicht - sprake van een overtreding, lijkt bestraffing tamelijk onzinnig.
Ik zou zelf zeker in beroep gaan in ieder geval. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 11:39 Onderwerp: |
|
|
Dan ben ik wel benieuwd naar je argumenten...
Het lijkt mij dat niet serieus valt te verdedigen dat in het algemeen voetgangerslichten voor fietsers voorgaan op fietserslichten. Het zou ook weinig zinvol zijn om zoiets in de wet te zetten.
Het enige argument dat ik zie is dat er in de specifieke verkeerssituatie (die wij niet kennen) geen goede reden is om die lichten apart op groen te laten springen. Maar argumenten die zijn gebaseerd op het gebrek aan logica van een specifieke verkeerssituatie lijken mij vrijwel altijd kansloos. Zolang een normaal mens dat rode fietserslicht had moeten zien, zit je fout als je er op de fiets doorheen rijdt.
Daarmee vel ik geen moreel oordeel over dergelijke verkeersovertredingen, bijna iedereen maakt zich er wel aan schuldig. Maar als je dan beboet wordt moet je niet serieus verwachten dat je die boete met succes kunt aanvechten. Je kunt natuurlijk in beroep, maar zinvol lijkt het me niet.
(En een argument als "ik mag niet beboet worden, want er was geen gevaar" is van hetzelfde type als "ik mocht 200 km/h rijden, want er reed verder toch niemand".) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 11:48 Onderwerp: |
|
|
Kom nou Bona, het is toch ontzettend flauw dat je fietsend een boete krijgt terwijl, als je van je fiets was gesprongen en 3 stappen had gezet, voor het oversteken van diezelfde weg geen boete had gehad?! _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 11:59 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Kom nou Bona, het is toch ontzettend flauw dat je fietsend een boete krijgt terwijl, als je van je fiets was gesprongen en 3 stappen had gezet, voor het oversteken van diezelfde weg geen boete had gehad?! |
Ik denk niet dat de rechter erg onder de indruk zal zijn van dit argument.
De vraag is niet of het flauw is, maar of die bekeuring had mogen worden uitgeschreven. De vragensteller vraagt ook niet om bevestiging dat het flauw is, maar of het zin heeft om in beroep te gaan. (En of het echt flauw is hangt m.i. af van de precieze situatie ter plaatse.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 0:49 Onderwerp: |
|
|
Het kan altijd verstandig zijn om een rechter over iets te laten buigen waarvan je vind dat het door anderen niet goed bekeken is.
Daar is een rechter namelijk voor.
Topicstarter kan in de veronderstelling zijn geweest dat het voetgangerslicht voor hem gold omdat hij dacht dat het voor fietsers gold. Als beide lichten vlak bij elkaar staan, kun je in verwarring raken.
Natuurlijk is het zo dat je niet aan het verkeer mag deelnemen als je van jezelf doorhebt dat je in zodanige staat van verwarring verkeert dat je mogelijk het andere verkeer of jezelf in gevaar kan gaan brengen of kan gaan hinderen (maar dat heb je vaak zelf niet door, neem ik aan) en ook ontslaat niets je van je plicht om goede notie te nemen van de verkeerstekens en verkeerslichten maar het kan zijn dat door de opstelling van borden of verkeerslichten weggebruikers zich vergissen / situaties fout inschatten doordat ze gewend zijn aan gebruikelijke opstellingen en de situatie (onnodig) afweek van het gebruikelijke.
Ik zou in dit geval bezwaar aantekenen en de rechter zich er over laten buigen.
bona fides schreef: |
De vraag is niet of het flauw is, maar of die bekeuring had mogen worden uitgeschreven. |
De vraag van ts luidde of het zin had om de zaak aan te vechten danwel aan de rechter voor te leggen. De vraag die jij stelt is een gepasseerd station. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 1:45 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | bona fides schreef: | De vraag is niet of het flauw is, maar of die bekeuring had mogen worden uitgeschreven. |
De vraag van ts luidde of het zin had om de zaak aan te vechten danwel aan de rechter voor te leggen. De vraag die jij stelt is een gepasseerd station. |
Welke vraag denk je dat de rechter moet beantwoorden?
Antwoord: "Had de agent die bekeuring uit mogen schrijven?" _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 4:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | HenkR schreef: | bona fides schreef: | De vraag is niet of het flauw is, maar of die bekeuring had mogen worden uitgeschreven. |
De vraag van ts luidde of het zin had om de zaak aan te vechten danwel aan de rechter voor te leggen. De vraag die jij stelt is een gepasseerd station. |
Welke vraag denk je dat de rechter moet beantwoorden?
Antwoord: "Had de agent die bekeuring uit mogen schrijven?" |
Dat is nooit de vraag voor een rechter; niet het gedrag van politie-ambtenaren staat ter discussie voor de rechter maar het gedrag van de verdachte. De vraag of de verdachte inderdaad door rood is gereden is wel aan de orde uiteraard maar die was al beantwoord omdat ook topicstarter in zijn eerste post aangeeft dat hij door rood reed. Vandaar een gepasseerd station.
Daarna dient de rechter verder te kijken volgens de standaardprocedures.
Het gaat hier dus om de vragen die de rechter na die vraag dient te beantwoorden. Er is nog alles mogelijk na vaststelling van het door rood rijden. Alles tussen vrijspraak en maximale straf. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 17:24 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | bona fides schreef: | Welke vraag denk je dat de rechter moet beantwoorden?
Antwoord: "Had de agent die bekeuring uit mogen schrijven?" |
Dat is nooit de vraag voor een rechter; niet het gedrag van politie-ambtenaren staat ter discussie voor de rechter maar het gedrag van de verdachte. |
Ik heb het niet over het "gedrag" van de agent. Het gaat om de vraag of de agent juist heeft gehandeld door de boetebeschikking op te leggen. Zo werkt het in het bestuursrecht: je gaat in beroep tegen de beschikking. (Om precies te zijn in administratief beroep tegen de boete bij de OvJ en als dat niet helpt in beroep bij de rechter tegen de ongegrondverklaring van het administratief beroep.)
Het argument van Michèle dat het flauw was van de agent komt neer op: de agent heeft in redelijkheid niet kunnen besluiten om een boete op te leggen. Dat is op zich een valide argument, maar het zal wel nader moeten worden onderbouwd. In dit geval komt de onderbouwing erop neer dat de fietser had kunnen afstappen en van het voetpad gebruik had kunnen maken. Ik vind dat eerder een reden om de boete wel op te leggen dan om de boete niet op te leggen.
Quote: | Er is nog alles mogelijk na vaststelling van het door rood rijden. Alles tussen vrijspraak en maximale straf. |
Vrijspraak is iets uit het strafrecht. Maar inderdaad, je kunt hopen dat de rechter de boete verlaagt. Omdat het hier om een in de bijlage bij de WAHV vastgelegd bedrag gaat dat volgens mij wordt opgelegd onafhankelijk van de mate van schuld en de mate van gevaar die is veroorzaakt, verwacht ik niet dat een rechter de boete zal verlagen. De boete bij een snelheidsovertreding van 10km/h wordt ook niet verlaagd als de overtreding geen gevaar heeft veroorzaakt en de maximumsnelheid ter plaatse gezien de verkeerssituatie net zo goed 10km/h hoger had kunnen zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|