|
Auteur |
Bericht |
Theo_s
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 15:14 Onderwerp: onterft / Hoe weet je of het testament echt is? |
|
|
Bericht ontvangen dat mijn vader is overleden en daarbij een uittreksel van het testament waarin staat dat de kinderen (allemaal! ) onterft zijn in het voordeel (als je dat zo mag stellen) van de nieuwe vriendin.
Als ik nu vraag om een copy van het testament met handtekening van mijn vader zodat ik ook echt kan zien dat dat is wat hij wilde dan krijg ik weer een uittreksel. Hoe weet ik nu dat het echt is?
En hoe kan ik te weten komen of er echt een notariele samenlevingsovereenkomst is? Op die vraag krijg ik helemaal geen antwoord anders dan dat het mij niet aangaat
Dank voor enige inzicht in deze materie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 16:45 Onderwerp: |
|
|
Als je een kopie vraagt dan kun je inderdaad een kopie verwachten. Als je het origineel wilt zien zul je dus om inzage moeten vragen in het origineel.
Maar wat wil je bestrijden? Denk je dat het niet je vader was die ten overstaan van de notaris dit testament heeft opgemaakt? Geknoei is redelijk uitgesloten.
Of er een notariële samenlevingsovereenkomst is lijkt mij voor jouw situatie niet veel uit te maken. Een notariële samenlevingsovereenkomst is niet nodig om je kinderen ten gunste van een andere persoon te onterven.
Ik neem aan dat je weet dat je een beroep kunt doen op je legitieme portie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Theo_s
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 17:00 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als je een kopie vraagt dan kun je inderdaad een kopie verwachten. Als je het origineel wilt zien zul je dus om inzage moeten vragen in het origineel. |
Dat is dus het probleem men geeft aan dat ik daar geen recht op heb.
bona fides schreef: |
Maar wat wil je bestrijden? Denk je dat het niet je vader was die ten overstaan van de notaris dit testament heeft opgemaakt? Geknoei is redelijk uitgesloten. |
Dan is het toch niet zo moeilijk om even iets met een handtekening te laten zien? Ik wil niets bestrijden alleen zien dat het echt de wens van mijn vader was. Zo ja dan kan ik me daar zonder probleem in vinden
bona fides schreef: |
Of er een notariële samenlevingsovereenkomst is lijkt mij voor jouw situatie niet veel uit te maken. Een notariële samenlevingsovereenkomst is niet nodig om je kinderen ten gunste van een andere persoon te onterven. |
Maar wel om te weten of het correct is dat de legitieme portie pas opeisbaar is na het overlijden van de vriendin zoals in het testament gesteld. |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 14:35 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dat is dus het probleem men geeft aan dat ik daar geen recht op heb. | Klopt. Aangezien je geen erfgenaam bent, ben je geen belanghebbende meer en zodoende krijg je alleen het stukje uit het testament te zien waarin staat dat je onterfd bent. Je kan nog wel vragen om een formeel uittreksel en een kopie van de inzage bij het Centraal Testamenten Register. Het formele uittreksel is als het ware een verkort afschrift van het testament. De CTR-inzage zorgt ervoor dat je weet dat het daadwerkelijk het laatste testament was.
Aan het samenlevingscontract heb je niets en die krijg je ook niet te zien. Dat contract is gesloten tussen je vader en zijn nieuwe vriendin en je bent daar in zijn geheel niet bij betrokken. Zodoende geen belanghebbende en dus geen inzage.
Quote: | Maar wel om te weten of het correct is dat de legitieme portie pas opeisbaar is na het overlijden van de vriendin zoals in het testament gesteld. | Daar staat niets over in het samenlevingscontract. Sterker nog, dat mag/kan er niet eens in staan. Dit soort regelingen staan in het testament. Wellicht kun je dat nog vragen aan de notaris of je dat stukje mag inzien, aangezien je overweegt om je legitieme op te eisen en om daar een beslissing over te nemen wil je dat wel weten.
Succes! _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
Theo_s
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 14:45 Onderwerp: |
|
|
Marco S schreef: | Klopt. Aangezien je geen erfgenaam bent, ben je geen belanghebbende meer en zodoende krijg je alleen het stukje uit het testament te zien waarin staat dat je onterfd bent. Je kan nog wel vragen om een formeel uittreksel en een kopie van de inzage bij het Centraal Testamenten Register. Het formele uittreksel is als het ware een verkort afschrift van het testament. De CTR-inzage zorgt ervoor dat je weet dat het daadwerkelijk het laatste testament was. |
En hoe weet ik dan dat het echt door mijn vader getekend is?
Marco S schreef: |
Aan het samenlevingscontract heb je niets en die krijg je ook niet te zien. |
Ik wil het niet zien, ik wil weten, zonder twijfel, dat het bestaat. Dus is de vraag hoe weet ik dat er zo'n overeenkomst is. Op deze vraag aan de notaris kreeg ik als antwoord "er is een samelevingscontrakt" De vraag was echter is deze notarieel vastgelegt. En daar krijg ik geen antwoord op. |
|
|
|
 |
Theo_s
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 14:49 Onderwerp: |
|
|
Marco S schreef: | Daar staat niets over in het samenlevingscontract. Sterker nog, dat mag/kan er niet eens in staan. Dit soort regelingen staan in het testament.
|
Dat staat dus inderdaad in het testament. |
|
|
|
 |
Theo_s
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 14:54 Onderwerp: |
|
|
Marco S schreef: | Het formele uittreksel is als het ware een verkort afschrift van het testament. De CTR-inzage zorgt ervoor dat je weet dat het daadwerkelijk het laatste testament was. |
Wat linkt dan het formele uittreksel, wat door een computer uitgespuugt wordt, aangemaakt op aanvraag, met het echte testament dat getekend is?
Lijkt mij dat het echte testament een handtekening en een soort CTR nummer bevat. Die zie ik dus niet terug op het uittreksel. Alleen twee nummers met de term "POO" en de tekst "Uitgegeven voor woordelijk gelijkluidend uittreksel" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 18:16 Onderwerp: |
|
|
Theo_s schreef: | Ik wil het niet zien, ik wil weten, zonder twijfel, dat het bestaat. Dus is de vraag hoe weet ik dat er zo'n overeenkomst is. Op deze vraag aan de notaris kreeg ik als antwoord "er is een samelevingscontrakt" De vraag was echter is deze notarieel vastgelegt. En daar krijg ik geen antwoord op. |
Als ik Marco S goed begrijp, kan het er voor jouw legitieme niet toe doen of er zo'n samenlevingscontract bestaat of niet. Of jouw legitieme nu opeisbaar is of nog niet, moet volgen uit de tekst van het testament.
Zelf weet ik hier het fijne niet van, maar waarom is het volgens jou voor jouw legitieme van belang of er zo'n notarieel samenlevingscontract bestaat? Hoe wordt die vriendin in het testament aangeduid? Als "mijn vriendin met wie ik een notarieel samenlevingscontract heb"? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Theo_s
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 18:38 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zelf weet ik hier het fijne niet van, maar waarom is het volgens jou voor jouw legitieme van belang of er zo'n notarieel samenlevingscontract bestaat? |
Als er geen notarieele overeenkomst is is het direct opeisbaar ongeacht wat er in het testament staat.
bona fides schreef: | Hoe wordt die vriendin in het testament aangeduid? Als "mijn vriendin met wie ik een notarieel samenlevingscontract heb"? |
Partner |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 19:14 Onderwerp: |
|
|
Quote: | En hoe weet ik dan dat het echt door mijn vader getekend is?
| Omdat de notaris dat verklaart. De getekende versie van het testament, de minuutakte, blijft altijd bij de notaris. Je vader heeft na het ondertekenen van zijn testament, zelf een afschrift gekregen. Dit is een soort van gewaarmerkte kopie. Een uittreksel is dan weer een verkorte versie van de minuut, een soort gewaarmerkte verkorte versie. De echte handtekening krijg je dus niet te zien. De notaris verklaart dat en als hij het verklaart, dan is dat waar. Wellicht kun je heel vriendelijk vragen om een kopie te ontvangen van de handtekeningen, maar ben bang dat ze dat niet gaan doen.
Quote: | Op deze vraag aan de notaris kreeg ik als antwoord "er is een samelevingscontrakt" De vraag was echter is deze notarieel vastgelegt | Als er in het samenlevingscontract was bepaald dat de gezamenlijke goederen van je vader en zijn vriendin, na het overlijden van 1 van hen verblijven aan de langstlevende van hen, dan kan dit louter notarieel. Overigens, als de op het CTR-uittreksel kan/mag kijken en daar staat iets van een akte met nummer 6, dan is dit hoogstwaarschijnlijk het samenlevingscontract.
Quote: | Als er geen notarieele overeenkomst is is het direct opeisbaar ongeacht wat er in het testament staat. | Correct. 4:82 BW zegt dit inderdaad.
Vraag anders aan de notaris of je een uittreksel van het samenlevingscontract kan ontvangen. Je bent nu immers enigszins belanghebbende bij het samenlevingscontract.
Overigens heb ik het vermoeden dat je een beroep wilt doen op je legitieme portie. Als dit zo is, meldt dat dan bij het gesprekje met de notaris met daarbij vermeldt artikel 4:82 BW. Dan snapt hij/zij je vraag wellicht beter. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 19:34 Onderwerp: |
|
|
Theo_s schreef: | bona fides schreef: | Zelf weet ik hier het fijne niet van, maar waarom is het volgens jou voor jouw legitieme van belang of er zo'n notarieel samenlevingscontract bestaat? |
Als er geen notarieele overeenkomst is is het direct opeisbaar ongeacht wat er in het testament staat. |
Je hebt helemaal gelijk, art. 4:82 BW kende ik niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Theo_s
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 20:14 Onderwerp: |
|
|
Marco S schreef: | Quote: | En hoe weet ik dan dat het echt door mijn vader getekend is?
| Omdat de notaris dat verklaart. De getekende versie van het testament, de minuutakte, blijft altijd bij de notaris. Je vader heeft na het ondertekenen van zijn testament, zelf een afschrift gekregen. Dit is een soort van gewaarmerkte kopie. Een uittreksel is dan weer een verkorte versie van de minuut, een soort gewaarmerkte verkorte versie. De echte handtekening krijg je dus niet te zien. De notaris verklaart dat en als hij het verklaart, dan is dat waar. Wellicht kun je heel vriendelijk vragen om een kopie te ontvangen van de handtekeningen, maar ben bang dat ze dat niet gaan doen. |
Inderdaad dat wilt men niet. Toch apart dat er werkelijk geen enkele manier is om zoiets na te gaan zodra je geen erfgenaam meer bent.
Marco S schreef: |
Vraag anders aan de notaris of je een uittreksel van het samenlevingscontract kan ontvangen. Je bent nu immers enigszins belanghebbende bij het samenlevingscontract.
|
Gedaan, wilt men niet. Vandaar de vraag of er een andere manier is om hierachter te komen. De tegenwerking veroorzaakt wat wrevel bij mij en daardoor de neiging om inderdaad de legitieme portie op te eisen. |
|
|
|
 |
Marco S
|
Geplaatst: do 21 aug 2008 16:39 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je, mbt de "echtheid" van het testament wel klaar bent.
Voor wat betreft het samenlevingscontract kom je wellicht wel wat verder. Ik wil je verwijzen naar de volgende website: http://www.notaris.nl/page.asp?id=1226 en dan met name het stukje over de bemiddeling door de KNB. Ik denk namelijk dat je wel een punt hebt. Je wilt immers zekerheid over het bestaan van het samenlevingscontract. Een telefonische mededeling lijkt me niet voldoende.
Succes ermee! _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
Theo_s
|
Geplaatst: vr 22 aug 2008 10:41 Onderwerp: |
|
|
Dank voor alle antwoorden. Ik ben ondertussen iets verder. Zowel testament en samenlevingscontract mochten bekeken worden.
Beschrijving administratie en inboedel krijg ik pas te zien als ik aangeeft dat ik mijn legitieme portie opeis. |
|
|
|
 |
|