Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 22 aug 2025 21:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanvullende garantie verkort fabrieksgarantie?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 3:52    Onderwerp: Aanvullende garantie verkort fabrieksgarantie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vriendin Els heeft begin juli 2005 een mobiele airconditioner gekocht bij een bouwmarkt. Omdat ze een vrij grote woonkamer heeft, heeft ze een met een hoge capaciteit en twee jaar fabrieksgarantie gekocht. Met die twee jaar garantie werd door de bouwmarkt geadverteerd.
Er zat een kaartje bij, als je die opstuurde werd de garantie verlengd met nog eens twee jaar. Dit koste haar eenmalig 59 euro en de garantie werd dan afgehandeld door Boxford, een bedrijf welke opereert namens Holland Electro. Dat bedrag is via een eenmalige incasso van haar rekening afgeschreven.

Eind juni 2008 kreeg ze problemen met de airco, hij koelde niet meer en ze vermoedde dat het ding stuk was. Ze heeft daarom Boxford gebeld. Die kwam met adviezen als; in de schaduw zetten, inschakelen als het neg koel was ’s ochtends, slang niet verlengen enz. Omdat ze dit al had gedaan werd haar geadviseerd om de koelvloeistof een tijdje te laten bezinken. De dagen daaropvolgend was het echter minder warm en pas begin juli heeft ze hem weer aangezet, het apparaat koelde echter nog steeds niet. Weer werden haar dezelfde adviezen gegeven maar na een paar dagen heeft ze toch weer teruggebeld, ze had zich aan de instructies gehouden maar het mocht niet baten en ze wilde daarom dat het gerepareerd werd.

Er werd haar nu echter verteld dat de garantietermijn inmiddels net was verstreken en dat ze de reparatie zelf zou moeten betalen. Daar was Els het niet mee eens, twee jaar fabrieksgarantie en twee jaar aanvullende garantie is in totaal 4 jaar dus de garantie loopt pas in 2009 af. Volgens Boxford geven zij echter maar 1 jaar fabrieksgarantie met daarbij de 2 jaar aanvullend, in totaal dus maar drie jaar.
Gelukkig had ze alles bewaard inclusief een kopie van het formulier voor de aanvullende garantie welke ze opgestuurd had, hierin word nergens vermeld dat de fabrieksgarantie zou worden verkort met 1 jaar. En de fabrieksgarantie was twee jaar. Er staat alleen op dat de aanvullende garantie de fabrieksgarantie met twee jaar verlengd. Er zat ook een garantiekaart bij, in het Duits weliswaar, waarop staat dat de fabrieksgarantie 24 maanden is. Er zat geen garantiekaart in het Nederlands of een andere taal bij.
Nu beweert het bedrijf dat Els had kunnen weten dat de genoemde fabrieksgarantie alleen voor Duitsland geldig was omdat het garantiekaartje in de Duitse taal is. Ze zijn zij van mening dat er in Nederland voor witgoed nimmer (fabrieks)garantietermijnen van langer dan 1 jaar worden afgegeven. Maar de bouwmarkt adverteerde expliciet met 2 jaar garantie en dat was een van de redenen dat ze deze heeft gekocht.

Bovendien heeft Els de storing doorgegeven voor het eerst telefonisch doorgegeven twee weken binnen de termijn van 3 jaar, er gemakshalve vanuit gaande dat de termijn werkelijk maar 3 jaar zou zijn. Tegenpartij heeft het echter niet als een defect opgevat maar als storing en heeft dit pas na het derde telefonische contact als een ‘defect’ erkend. En toen was net die termijn van 3 jaar verstreken. Dat betekend concreet dus dat het bedrijf welke de garantie geeft ook kan bepalen of de garantie van toepassing is. (?)

Ze heeft eerst maar eens contact opgenomen met de bouwmarkt, deze heeft haar het apparaat immers verkocht. De bouwmarkt doet inmiddels geen zaken meer met genoemd bedrijf omdat zij hier slechte ervaringen mee hadden. Onder andere door klachten zoals die van Els. De bouwmarkt zegt dat er wel degelijk garanties van twee jaar op airco’s worden gegeven in Nederland. Zij kunnen nu niet meer precies nagaan of zij destijds met 2 jaar garantie hebben geadverteerd maar geven aan dat dit goed mogelijk is bij een dergelijke dure airco. Ook zijn ze van mening dat als de garantiekaart dat aangeeft, ongeacht in welke taal, men hier vanuit mag gaan. De twee jaar fabrieksgarantie is echter verlopen en zij zijn van mening dat het onder de aanvullende garantie valt. Maar uit coulance hebben zij aangeboden haar een korting te geven van 30% op een nieuwe airco als het probleem met Boxford niet opgelost kan worden.
Maar Els is van mening dat zij het defect tijdig heeft gemeld (binnen 3 jaar) een ook is ze van mening dat zij in totaal 4 jaar, tot juli 2009, garantie heeft. Zij wil dat haar airco gerepareerd word, daar is de garantie immers voor? Zij wil niet opnieuw geld uitgeven voor een nieuwe airco.

Is het zo dat je kunt stellen dat een afgegeven garantie, als deze in een andere taal is opgesteld, niet geldig is voor Nederland? Onderaan op de garantiekaart '24 Monate' staat een servicenummer met daaronder ‘innerhalb Deutschland € 0,12 / Minute’. Dat wekt bij mij de indruk dat er dus ook van buiten Duitsland gebeld kan worden. En waarom zou die garantie van twee jaar daar dan niet meer gelden?

Els heeft mij advies gevraagd. Het enige wat ik weet dat ingeval van garantie de bewijslast bij de garantieverstrekker ligt. Maar wat als deze van mening is dat de garantietermijn is verstreken en dus niet meer van toepassing? Ligt die bewijslast voor een eerder verstrijken van de door de consument aangenomen termijn ook bij hen?
En als Els de storing wel tijdig heeft doorgegeven (maar dit dus niet kan aantonen) en de garantieverstrekker het blijkbaar als 'storing' en pas na het derde telefonische contact als ‘defect’ heeft aangemerkt? En dus net buiten die termijn van drie jaar. Is daar nog iets aan te doen?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 9:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanvulling:
Goed nieuws. Net een mailtje ontvangen waarin erkend word dat er inderdaad in totaal 4 jaar garantie is. De airco valt dus volledig onder de garantie en zou in principe kosteloos gerepareerd moeten worden. Dat probleem is dus opgelost.

Maar… een airco bevat giftige stoffen en mag alleen door een erkend STEK gecertificeerd bedrijf worden gerepareerd. Zij hebben dit certificaat niet en geven aan dat er daarom nog maar een mogelijkheid is. De dagwaarde van het apparaat wordt vastgesteld en aan de hand van dat bedrag kan Els een nieuwe airco van HE kopen waarbij zij een deel moet bijbetalen. Er zal binnenkort bericht komen met een voorstel maar ze geven nu al aan dat er alleen duurdere typen op voorraad zijn.

Ze heeft het mailtje aan mij doorgestuurd en ik maak het volgende er uit op. De airco kostte 460 euro en daar wordt een berekening op losgelaten, hij heeft bijv. een verwachte levensduur van zo'n 8 jaar. Er zijn 3 jaar verstreken en de resterende 5/8ste deel word dus vergoed. Als Els dus eentje van dezelfde prijs kan kopen dat moet zij dus nog 3/8ste deel bijbetalen, zo’n 172 euro.
In werkelijkheid meer want er zijn alleen maar duurdere typen meer beschikbaar.

Op zich niet onredelijk want ze heeft dan wel een nieuw apparaat maar een reparatie zoals in de garantie word gezegd zou gratis zijn geweest. Bovendien is het toch eigenaardig dat de airco kosteloos gerepareerd had moeten worden en dan blijkt dat de monteur daartoe niet bevoegd is.

Ik neem aan dat bij inruil, en dus bijbetaling, wel weer een volledig nieuwe termijn van de fabrieksgarantie ingaat. Ze moet immers bijbetalen en betaald in principe in totaal de nieuwprijs. Of zie ik dat verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 4:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Nu beweert het bedrijf dat Els had kunnen weten dat de genoemde fabrieksgarantie alleen voor Duitsland geldig was omdat het garantiekaartje in de Duitse taal is.


Dat lijkt me onzin, het kan ook betekenen dat het bedrijf te lui is geweest om een Nederlandse vertaling op te nemen. Dan hadden ze het maar ondubbelzinnig in het Duits er op moeten zetten. Ik weet alleen niet of dit wel mag aangezien de europese markt regels.

Tilda schreef:
Bovendien heeft Els de storing doorgegeven voor het eerst telefonisch doorgegeven twee weken binnen de termijn van 3 jaar, er gemakshalve vanuit gaande dat de termijn werkelijk maar 3 jaar zou zijn. Tegenpartij heeft het echter niet als een defect opgevat maar als storing en heeft dit pas na het derde telefonische contact als een ‘defect’ erkend. En toen was net die termijn van 3 jaar verstreken. Dat betekend concreet dus dat het bedrijf welke de garantie geeft ook kan bepalen of de garantie van toepassing is. (?)


Het lijkt dat het moment waarop het gebrek zich openbaart, niet wanneer dit is door gegeven of wanneer dit als zodanig erkend werdt. Let er wel op dat je je houd aan 7:23 BW.

Tilda schreef:
Ze heeft eerst maar eens contact opgenomen met de bouwmarkt, deze heeft haar het apparaat immers verkocht.


Das heel verstandig want daardoor kan ze nu gemakkelijk aanspraak maken op haar wettelijke rechten.

Tilda schreef:
De dagwaarde van het apparaat wordt vastgesteld en aan de hand van dat bedrag kan Els een nieuwe airco van HE kopen waarbij zij een deel moet bijbetalen.


Artikel 7:22 BW spreekt niet over een dagwaarde maar een gebruiksvergoeding. De dagwaarde licht daar doorgaans onder omdat producten in het begin sneller in waarde dalen.

Tilda schreef:
De airco kostte 460 euro en daar wordt een berekening op losgelaten, hij heeft bijv. een verwachte levensduur van zo'n 8 jaar. Er zijn 3 jaar verstreken en de resterende 5/8ste deel word dus vergoed. Als Els dus eentje van dezelfde prijs kan kopen dat moet zij dus nog 3/8ste deel bijbetalen, zo’n 172 euro.


Bijna goed. De koop wordt ontbonden op grond van 7:22 BW dan krijgt Els dus zo'n 300 euro terug. Daarna kan Els een nieuwe uitkiezen bij wie ze wil. Let er wel op dat je dit via de verkoper speelt waar je het product hebt gekocht. De garantieverstrekker zal waarschijnlijk als voorwaarde willen dat je een nieuwe koopt en de dagwaarde geven i.p.v. een gebruiksvergoeding. En op hem kun je 7:22 BW niet los laten, want dat is iets tussen verkoper en koper. De bouwmarkt kan met 7:25 BW het geld vervolgens vorderen bij HE.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ben ik geen jurist, maar blijkt uit dit arrest niet dat de airco gratis vervangen moet worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 7:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dat arrest het Quelle arrest? In dat arrest stond centraal of er een vergoeding mocht worden gevraagd ALS het product vervangen wordt. En het antwoord daarop was inderdaad dat dit niet het geval was. Ik ga er in dit geval er van uit dat, na drie jaar en levensverwachting van acht jaar, het recht op vervanging buiten verhouding is op het recht van ontbinding.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22912


BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Op zich niet onredelijk want ze heeft dan wel een nieuw apparaat maar een reparatie zoals in de garantie word gezegd zou gratis zijn geweest. Bovendien is het toch eigenaardig dat de airco kosteloos gerepareerd had moeten worden en dan blijkt dat de monteur daartoe niet bevoegd is.

Als de garantievoorwaarden inderdaad inhouden dat defecten die binnen 4 jaar optreden kosteloos worden gerepareerd, dan moet dat bedrijf gewoon zorgen dat er kosteloos gerepareerd wordt. Dat het daartoe zelf niet bevoegd is doet er niet toe, het kan gewoon een wel bevoegd bedrijf de reparatie laten uitvoeren.

Wel moet je denk ik de garantievoorwaarden nauwkeurig doorlezen. Wordt reparatie onder alle omstandigheden gegarandeerd?

De regeling van art. 7:22 BW lijkt mij hier niet van toepassing, tenzij de koper zich jegens de verkoper gaat beroepen op non-conformiteit en die ook weet aan te tonen. Maar er wordt hier geen beroep gedaan op non-conformiteit, maar op de aanvullende garantieovereenkomst.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de stukken van de consuwijzer maakt ik op dat het verhaal van art 7:17 wel opgaat. En niet alleen dat maar ook dat er een omgekeerde bewijslast is.

ConsuWijzer schreef:
Zit er wel garantie op en komt u er in de garantieperiode achter dat het product niet deugt, dan moet de garantieverstrekker (indien hij onder de garantie uit wil komen) aantonen dat het gebrek is ontstaan door uw toedoen. De bewijslast ligt hier dus omgekeerd.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie


zie ook deze voorbeeld brief van herstel of vervanging van een ondeugdelijk product binnen de garantie periode
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22912


BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Uit de stukken van de consuwijzer maakt ik op dat het verhaal van art 7:17 wel opgaat. En niet alleen dat maar ook dat er een omgekeerde bewijslast is.

Dat is wat ik zeg: naast de aanvullende garantie geldt ook nog steeds de wettelijke non-conformiteitsregeling / wettelijke garantie. Die twee moeten we gescheiden houden.

In deze draad ging het tot nu toe om een beroep op de aanvullende garantieovereenkomst. Dat is dus niet een beroep op non-conformiteit.

Laten we nu eens kijken naar de mogelijkheid om op non-conformiteit een beroep te doen. Binnen een half jaar na een consumentenkoop rust de bewijslast op de verkoper (art. 7:18 lid 2 BW). Dat half jaar is inmiddels al zeer ruim verstreken. Om nu nog een beroep te doen op non-conformiteit is het nodig om aan te tonen dat het product bij aflevering niet conform was, waarbij de bewijslast volgens de normale regels van bewijsrecht op de koper rust. Dat gaat normaal gesproken niet lukken.

Dat een beroep op non-conformiteit weinig kans van slagen heeft is niet zo erg, want er is de aanvullende garantieovereenkomst waar een beroep op kan worden gedaan. Maar dan spelen art. 7:17 BW en art. 7:22 BW dus geen rol meer.

ConsuWijzer schreef:
Zit er wel garantie op en komt u er in de garantieperiode achter dat het product niet deugt, dan moet de garantieverstrekker (indien hij onder de garantie uit wil komen) aantonen dat het gebrek is ontstaan door uw toedoen. De bewijslast ligt hier dus omgekeerd.

Zo werkt het bij een beroep op non-conformiteit binnen zes maanden na de aankoop, zie ook de zin die volgt op je quote. Bij een beroep op een afzonderlijke garantieovereenkomst gelden de voorwaarden van die garantieovereenkomst.

edit: aan de informatie op www.consuwijzer.nl moet niet al te veel waarde worden gehecht. Zo staat er in deze folder:
Quote:
U koopt een wasmachine die na 3,5 jaar spontaan kapot gaat. De machine is zo ernstig kapot dat reparatie niet mogelijk is. In dat geval heeft u recht op vervanging. Omdat u de wasmachine gedurende 3,5 jaar ongestoord heeft kunnen gebruiken, is het wel redelijk dat u een deel van de kosten van de nieuwe machine betaalt.

Ten eerste is het na 3,5 jaar aan de koper om te bewijzen dat de wasmachine bij aflevering niet-conform was. Daarvoor is het niet bereiken van de gemiddelde levensduur van een wasmachine een aanwijzing, maar niet noodzakelijk voldoende als bewijs. Ten tweede is het zo dat als de non-conformiteit eenmaal vaststaat, de koper zelf mag kiezen tussen vervanging en reparatie. Vervanging kan dus ook worden gevorderd als reparatie mogelijk is. Ten derde volgt uit het Quelle-arrest dat het er geen "deel van de kosten van de nieuwe machine" hoeft te worden betaald, en ook geen gebruiksvergoeding voor de oude machine.

De kwaliteit van de informatie op ConsuWijzer is betreurenswaardig.

edit2: tikfout verbeterd
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op za 23 aug 2008 21:09, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mmm... Stel dat garantie je recht geeft op herstel en alleen op herstel, maar dit onmogelijk is. Wat dan?

Quote:
Ten eerste is het niet na 3,5 jaar aan de koper om te bewijzen dat de wasmachine bij aflevering niet-conform was. Daarvoor is het niet bereiken van de gemiddelde levensduur van een wasmachine een aanwijzing, maar niet noodzakelijk voldoende als bewijs.


Ik vind deze kritiek onterecht. Je zou wel kunnen stellen dat iedere alinea niet altijd helemaal correct is, maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is klopt het volgens mij wel. Het stukje over garantie daaronder vermeld: "Over garantie bestaan veel misverstanden. Krijgt u van de verkoper of fabrikant garantie op uw aankoop, dan is dat iets extra’s. Met het verstrekken van een garantie staat de verkoper of fabrikant uitdrukkelijk in voor de kwaliteit van dat product voor de periode van bijvoorbeeld een jaar. Voordeel is dat u in die periode gemakkelijk terug kunt met klachten over het product. U hoeft namelijk niet te bewijzen wat de oorzaak van het mankement is. Buiten de garantieperiode is dat anders. Dan moet u aannemelijk maken dat u het product op de juiste wijze heeft gebruikt als u wilt dat de winkelier zorgt voor reparatie. Maar uw klacht over een product mag door de winkelier nooit van de hand gewezen worden omdat u geen garantie (meer) heeft. U heeft namelijk ook zonder garantie of na het verstrijken van de garantietermijn nog steeds recht op een goed product."

Quote:
Ten tweede is het zo dat als de non-conformiteit eenmaal vaststaat, de koper zelf mag kiezen tussen vervanging en reparatie. Vervanging kan dus ook worden gevorderd als reparatie mogelijk is.


Dat is onjuist. De CONSUMENT mag zelf kiezen tussen herstel of vervanging, mits beiden mogelijk zijn en niet buiten verhouding op elkaar. Als een wasmachine na 3,5 jaar vervangen wordt lijkt het mij zeer aannemelijk dat beiden rechten buiten verhouding op elkaar zijn.

Quote:
Ten derde volgt uit het Quelle-arrest dat het er geen "deel van de kosten van de nieuwe machine" hoeft te worden betaald, en ook geen gebruiksvergoeding voor de oude machine.


Hier heb je een punt. In hun verdediging: ze zeggen niet dat de winkelier er recht op heeft, maar dat het redelijk is. Daar is wel wat voor te zeggen vind ik. Bovendien is de folder geschreven voor het uitkomen van het Quelle arrest. Dat laatste is misschien een wat slechte verdediging voor de folder. Ze hebben hun site er wel op aangepast.

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie/Garantie_Moet_de_verkoper_uw_problemen_kosteloos_verhelpen

Hier melden ze zowel dat het soms redelijk kan zijn om een deel van de reparatiekosten te betalen maar ook dat je daar niet toe verplicht bent.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22912


BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
mmm... Stel dat garantie je recht geeft op herstel en alleen op herstel, maar dit onmogelijk is. Wat dan?

Daarom vroeg ik Tilda de garantievoorwaarden op dit punt nauwkeurig door te lezen. Wordt er verder niets over bepaald en is herstel niet mogelijk, dan kan er sprake zijn van wanprestatie zodat schadevergoeding kan worden gevorderd.

Als alternatief kan er worden overeengekomen dat het product wordt vervangen, eventueel tegen betaling van een bepaald bedrag. Maar dan is er sprake van een nieuwe overeenkomst die de garantieovereenkomst vervangt. Dit kan alleen op basis van wilsovereenstemming tussen de partijen.

Quote:
Quote:
Ten eerste is het na 3,5 jaar aan de koper om te bewijzen dat de wasmachine bij aflevering niet-conform was. Daarvoor is het niet bereiken van de gemiddelde levensduur van een wasmachine een aanwijzing, maar niet noodzakelijk voldoende als bewijs.

(ik heb een overbodig woord "niet" weggehaald; volgens mij heb je er terecht overheen gelezen.)

Ik vind deze kritiek onterecht. Je zou wel kunnen stellen dat iedere alinea niet altijd helemaal correct is, maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is klopt het volgens mij wel.

Maar deze onjuistheid heeft grote consequenties. Het wekt de indruk van een automatisme, dat het er helemaal niet toe zou doen of die termijn van 6 maanden is verstreken.

Quote:
Het stukje over garantie daaronder vermeld: (...)

Ja, dat stukje klopt volgens mij dus ook niet. In de periode van een "extra garantie" geldt niet noodzakelijk hetzelfde als tijdens de eerste zes maanden na aankoop. Waar je naar moet kijken zijn de garantievoorwaarden van die extra garantie, niet art. 7:17 BW en verder.

Hoe dan ook heeft die "3,5 jaar" in de folder geen betrekking op het geval dat er extra garantie was gegeven, maar alleen op de non-conformiteitsregeling.

Quote:
Quote:
Ten tweede is het zo dat als de non-conformiteit eenmaal vaststaat, de koper zelf mag kiezen tussen vervanging en reparatie. Vervanging kan dus ook worden gevorderd als reparatie mogelijk is.

Dat is onjuist. De CONSUMENT mag zelf kiezen (...)

Dat ConsuWijzer het over consumenten heeft is toch evident? Toch wekt ConsuWijzer hier de indruk dat alleen als herstel onmogelijk is ("in dat geval") er recht is op vervanging. Dat klopt dus gewoon niet en dat is wat ik schreef. Vervanging kan ook worden gevorderd als reparatie mogelijk is.

Quote:
De CONSUMENT mag zelf kiezen tussen herstel of vervanging, mits beiden mogelijk zijn en niet buiten verhouding op elkaar. Als een wasmachine na 3,5 jaar vervangen wordt lijkt het mij zeer aannemelijk dat beiden rechten buiten verhouding op elkaar zijn.

Zoals je het opschrijft begrijp ik er niet veel van (wat betekent "buiten verhouding op elkaar", en hoe kunnen "beide rechten" buiten verhouding op "elkaar" zijn?). Maar misschien bedoelt ConsuWijzer dat als een kapotte wasmachine van 3,5 jaar oud eenvoudig hersteld kan worden, dat dán de kosten van vervanging wel eens niet in verhouding zouden kunnen staan tot de kosten van herstel. Met heel veel goede wil is er van die zin dus nog wel iets te maken. Maar de boodschap die de gemiddelde consument uit "In dat geval heeft u recht op vervanging" haalt is volgens mij dat vervanging in het algemeen alleen zou kunnen worden gevorderd als herstel onmogelijk is. En dat is onjuist.

Nu kun je wel zeggen dat je die folder niet steeds letterlijk moet nemen omdat het in de wet wel goed staat, maar dan merk ik op dat consumenten niet zo snel in de wet zullen kijken naar wat hun rechten zijn. Ook jij lijkt bijv. groot vertrouwen te stellen in de informatie op ConsuWijzer, ook al berust die informatie niet op de wet.

Quote:
Quote:
Ten derde volgt uit het Quelle-arrest dat het er geen "deel van de kosten van de nieuwe machine" hoeft te worden betaald, en ook geen gebruiksvergoeding voor de oude machine.

Hier heb je een punt. In hun verdediging: ze zeggen niet dat de winkelier er recht op heeft, maar dat het redelijk is. Daar is wel wat voor te zeggen vind ik.

Daar vind ik helemaal niets voor te zeggen. We hebben het over een overheidsorganisatie die de consument op onjuist voorlicht over diens rechten.

Quote:
Bovendien is de folder geschreven voor het uitkomen van het Quelle arrest. Dat laatste is misschien een wat slechte verdediging voor de folder.

Het arrest is uit april, dus men heeft intussen ruim voldoende tijd gehad om de folder aan te passen. En anders kunnen ze beter de folder tijdelijk van de site halen.

Quote:
Ze hebben hun site er wel op aangepast.

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie/Garantie_Moet_de_verkoper_uw_problemen_kosteloos_verhelpen

Hier melden ze zowel dat het soms redelijk kan zijn om een deel van de reparatiekosten te betalen maar ook dat je daar niet toe verplicht bent.

De informatie op die pagina is net zo fout hoor!
ConsuWijzer schreef:
Kiest u toch voor reparatie of vervanging dan kan - na langere tijd gebruik - de situatie ontstaan dat het soms redelijk is om een deel van de reparatiekosten te betalen. Bijvoorbeeld als de levensduur van een product door de reparatie wordt verlengd. Ook is het soms redelijk dat u een gebruiksvergoeding betaalt als uw product - na langere tijd - wordt vervangen door een nieuw exemplaar.

Dit is regelrecht in strijd met het Quelle-arrest.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Daarom vroeg ik Tilda de garantievoorwaarden op dit punt nauwkeurig door te lezen. Wordt er verder niets over bepaald en is herstel niet mogelijk, dan kan er sprake zijn van wanprestatie zodat schadevergoeding kan worden gevorderd.


Dat zou dan dus inhouden dat de vriendin van Tilda de dagwaarde krijgt in plaats van het aankoop bedrag minus een gebruiksvergoeding. Haar vriendin krijgt dan dus minder dan als ze zich wel zou beroepen op non-conformiteit.

Quote:
Zoals je het opschrijft begrijp ik er niet veel van (wat betekent "buiten verhouding op elkaar", en hoe kunnen "beide rechten" buiten verhouding op "elkaar" zijn?).


Met buiten verhouding op elkaar doel ik op artikel 7:21 lid 4 + 5 BW.

Quote:
Maar de boodschap die de gemiddelde consument uit "In dat geval heeft u recht op vervanging" haalt is volgens mij dat vervanging in het algemeen alleen zou kunnen worden gevorderd als herstel onmogelijk is. En dat is onjuist.


Uit jouw woorden "als de non-conformiteit eenmaal vaststaat, de koper zelf mag kiezen tussen vervanging en reparatie." zou de gemiddelde dat ie altijd mag kiezen en dat is ook onjuist.

Quote:
Daar vind ik helemaal niets voor te zeggen. We hebben het over een overheidsorganisatie die de consument op onjuist voorlicht over diens rechten.


Jij kiest er voor om 'redelijk' op te vatten in een kader van rechten en plichten en ik vat het op binnen een moreel kader. De wet aan je kant hebben is niet altijd het zelfde als redelijkheid aan je kant hebben.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22912


BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Quote:
Daarom vroeg ik Tilda de garantievoorwaarden op dit punt nauwkeurig door te lezen. Wordt er verder niets over bepaald en is herstel niet mogelijk, dan kan er sprake zijn van wanprestatie zodat schadevergoeding kan worden gevorderd.

Dat zou dan dus inhouden dat de vriendin van Tilda de dagwaarde krijgt in plaats van het aankoop bedrag minus een gebruiksvergoeding. Haar vriendin krijgt dan dus minder dan als ze zich wel zou beroepen op non-conformiteit.

Dat zou kunnen, maar dat een beroep op non-conformiteit slaagt is lang niet zeker. In ieder geval hamert de ConsuWijzer er heel terecht op dat een extra garantieregeling niet kan afdoen aan de wettelijke regeling van non-conformiteit. Het is dus niet vreemd als de wettelijke regeling in bepaalde situaties betere mogelijkheden biedt dan een extra garantieregeling.

Quote:
Quote:
Maar de boodschap die de gemiddelde consument uit "In dat geval heeft u recht op vervanging" haalt is volgens mij dat vervanging in het algemeen alleen zou kunnen worden gevorderd als herstel onmogelijk is. En dat is onjuist.

Uit jouw woorden "als de non-conformiteit eenmaal vaststaat, de koper zelf mag kiezen tussen vervanging en reparatie." zou de gemiddelde dat ie altijd mag kiezen en dat is ook onjuist.

De regel is dat hij mag kiezen. Uitzonderingen zullen er altijd zijn. In één zin alle uitzonderingen vallen zal nooit lukken, maar de hoofdregel niet goed weergeven is erg slordig.

Quote:
Quote:
Daar vind ik helemaal niets voor te zeggen. We hebben het over een overheidsorganisatie die de consument op onjuist voorlicht over diens rechten.

Jij kiest er voor om 'redelijk' op te vatten in een kader van rechten en plichten en ik vat het op binnen een moreel kader. De wet aan je kant hebben is niet altijd het zelfde als redelijkheid aan je kant hebben.

Ik twijfel er geen moment aan dat de schrijver van de tekst heeft bedoeld te zeggen wat de tekst ook lijkt te zeggen, nl. dat de verkoper een vergoeding kan vorderen wanneer dit 'redelijk' is.

De tekst komt min of meer uit de parlementaire geschiedenis, zie Rb. Zwolle 29 oktober 2003, LJN AO8922:
Quote:
Uit de Parlementaire Geschiedenis op artikel 7: 21 BW (zie MvT art 7: 21, Parl. Gesch. Inv., pag. 136/137 en MvA II art 7:21, Parl. Gesch. Inv., pag. 141) volgt dat de wetgever welbewust geen specifieke bepaling heeft opgenomen om de koper te verplichten bij ontbinding van de overeenkomst een gebruiksvergoeding te betalen. Het zal zich volgens de MvT slechts bij uitzondering voordoen dat een gebrek na zo lange tijd wordt ontdekt dat het, uitgaande van het feit dat de verkoper in beginsel het risico van tekortkomingen behoort te dragen, redelijk zou kunnen zijn dat de koper een vergoeding voor het gebruik betaalt. In die uitzonderingsgevallen zou een verplichting tot vergoeding door de rechter op ongerechtvaardigde verrijking of op de redelijkheid en billijkheid gebaseerd kunnen worden;

Het is dus heel begrijpelijk dat de ConsuWijzer zo'n passage in de folder heeft opgenomen, maar inmiddels zou hij de folder moeten hebben aangepast aan het Quelle-arrest.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 2:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was even een paar dagen niet in de gelegenheid om de reacties te checken maar het zijn er inmiddels wel heel wat. Nog even wat aanvullende info en ook vragen.

De vraag is of het Quelle arrest ook van toepassing op de verlengde garantie? Ik vermoed van wel maar gooi het zekerheidshalve even in de groep.

Er waren geen garantiebepalingen bij het apparaat bijgevoegd, ook geen verwijzing naar algemene voorwaarden en/of garantiebepalingen of iets dergelijks. Ook kon ik niks op internet vinden.

Ik heb de garantiekaart nog eens goed gelezen, er staat
Quote:
‘Innerhalb der Garantie von 24 Monate, vom Tage des Kaufdatums gerechnet, werden Reperaturen oder Umtauch kostelos durchgefürt, wenn der Mangel auf nachweisliche Material- oder Fabrikationsfehler zurüchzufüren ist.’

Nu heeft de buurman van Els er eens naar gekeken, hij is wel enigszins technisch en beweert dat de zgn. ‘klixon’ van de compressor steeds na een tweetal seconden afslaat. Na een halve minuut begint het weer en weer word de stroom onderbroken, dit herhaald zich telkens. Die klik kun je blijkbaar duidelijk horen, daaruit blijkt dat de compressor te heet wordt en de klixon is een stukje bimetaal die kromtrekt bij te hoge hitte en zo de compressor beveiligd en uitschakeld.
Nu is de compressor het duurste onderdeel van het hele apparaat, een vervangende zou ongeveer even duur zijn als een compleet nieuw apparaat. Het lijkt dus niet om een fabricagefout te gaan maar wel om een ‘Materialfehler’ (compressor heeft de geest gegeven) en het zou dus kosteloos gerepareerd moeten worden.

In het formulier welke opgestuurd is ter verlenging van de garantie staat alleen maar:
Quote:
‘Ja ik maak gebruik van het aanbod en verzoek u hierbij een verlengde garantie af te geven voor een periode van 2 jaar op mijn airconditioner.’
Hieronder zijn de adresgegevens ingevuld en de machtiging tot eenmalige incasso en de handtekening.

Het lijkt mij dat de koper er vanuit mag gaan dat verlenging van de garantie onder dezelfde bepalingen is als die van de fabrieksgarantie. De garantie (=fabrieksgarantie) wordt immers verlengd?
Eerst vond ik het wel redelijk dat er iets bijbetaald zou moeten worden maar aangezien de fabrieksgarantie spreekt van het kosteloos repareren of vervangen en deze garantie onder dezelfde bepaling is verlengd lijkt het mij, bij nader inzien, toch dat Els niets hoeft bij te betalen.

Nu lijkt dit bedrijf in het verleden een slechte reputatie te hebben gehad als ik de reactie op de website van Tros-radar lees en de reacties van de Consumentenbond. Maar naar Els toe stellen zij zich, na enig aandringen weliswaar, toch redelijk op. Er is nog geen concreet aanbod binnengekomen maar dat komt hopelijk komende week.

Voor de duidelijkheid: die 8 jaar levensduur was een schatting van mij, misschien is het langer of korter. Ik heb dat even aangehouden om een beeld van de situatie te schetsen.

Ik denk dat bona fides terecht stelt dat Els zich niet moet beroepen op non-conformiteit, dat zal m.i. alleen maar in haar nadeel werken. Zoals Alfatrion al opmerkt: in het geval van garantie ligt de bewijslast bij de garantieverstrekker en niet bij de consument.
Nu ben ik me er van bewust dat een beroep doen op de verstrekte garantie impliciet een beroep is op non-conformiteit maar het lijkt me verstandig om voorlopig gewoon een beroep op de garantie te doen.
De EG richtlijnen betreffende garantie waren inderdaad nogal wazig en voor meerdere uitleg vatbaar, daar heeft het Quelle arrest tenminste duidelijkheid in gegeven.

Volgens art. 7:6a lid 6 is garantie 'een in garantiebewijs of reclame gedane toezegging'. Dus ook de advertentie van Praxis 'met 2 jaar garantie' was op zich al een garantie. Volgens Richtlijn consumentenkoop:
Quote:
'een door een verkoper of producent tegenover de consument zonder bijkomende kosten aangegane verbintenis om de prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of herstellen, of om zich er op enigelei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame.'
Het schijnt dat het bedrijf zich in het verleden tegen de consument heeft beroepen dat de garantiebepalingen op hen niet van toepassing zijn. Mogelijk omdat zij niet de fabrikant of verkopende partij zijn? Wel vreemd als hun core-bussines het verkopen van aanvullende garanties is. Smile

De term 'nachweisliche' in de garantie komt bij mij wat tegenstrijdig over. Wie zou dit aan moeten tonen, de consument? De bewijslast ligt immers bij de garantieverstrekker. Maar mijn Duits is ook weer niet zo goed, misschien moet dit niet zo letterlijk opgevat worden.

Wat denken jullie: is het Quelle arrest wel van toepassing en zou zij volgens de garantiebepalingen niks bij hoeven te betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
De vraag is of het Quelle arrest ook van toepassing op de verlengde garantie? Ik vermoed van wel maar gooi het zekerheidshalve even in de groep.


Het Quelle arrest had betrekking op artikel 7:17 jo 7:21 BW. Bona legt fabrieksgarantie uit als iets dat daar los van staat, dan heeft het arrest er dus geen invloed op de fabrieksgarantie.

Tilda schreef:
Ik heb de garantiekaart nog eens goed gelezen, er staat
Quote:
‘Innerhalb der Garantie von 24 Monate, vom Tage des Kaufdatums gerechnet, werden Reperaturen oder Umtauch kostelos durchgefürt, wenn der Mangel auf nachweisliche Material- oder Fabrikationsfehler zurüchzufüren ist.’


Ik kan geen Duits lezen, maar volgen mij staat daar: "als er spraken is van non-conformiteit voeren wij de wet uit". Dat zou beteken dat de extra garantie van je vriendin een sigaar uit eigen doos is. Dat zou m.i. grond voor oplichting opleveren waren het niet dat de garantie aanbieders uit Duitsland komen. Rijst meteen de vraag op hoe het nu zit met de bewijslast. Bona?

Tilda schreef:
Ik denk dat bona fides terecht stelt dat Els zich niet moet beroepen op non-conformiteit, dat zal m.i. alleen maar in haar nadeel werken.


Quote:
Dus ook de advertentie van Praxis 'met 2 jaar garantie' was op zich al een garantie.


Das een goede opmerking, maar wat garanderen ze?

Quote:
Het schijnt dat het bedrijf zich in het verleden tegen de consument heeft beroepen dat de garantiebepalingen op hen niet van toepassing zijn. Mogelijk omdat zij niet de fabrikant of verkopende partij zijn? Wel vreemd als hun core-bussines het verkopen van aanvullende garanties is. Smile


Dat gaat niet op. Aan de eigen voorwaarden ben je gewoon verbonden.

Quote:
Wat denken jullie: is het Quelle arrest wel van toepassing en zou zij volgens de garantiebepalingen niks bij hoeven te betalen?


Ik ben geneigd Bona te volgen en dan is het eerst antwoord logisch gezien nee. En het tweede ja, mits ik de garantie voorwaarden correct lees.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na lang wachten uiteindelijk nog steeds geen bericht van Boxford. Zij stelden dat reparatie niet mogelijk was, alleen vervanging. Helaas hadden zij op dat moment alleen apparaten met een lager koelvermogen, eigenlijk te laag gezien de grootte van de te koelen ruimte. Maar ze zouden zo snel mogelijk reageren.

Er gebeurde maar niks dus Els heeft er onlangs nog maar eens een mailtje aan gewaagd en om een concreet voorstel gevraagd. Ze noemde hier ook de mogelijkheid van een evt. financiele vergoeding als vervanging echt onmogelijk bleek.

Boxford reageert met:
Quote:
Het aankoopbedrag kunnen wij u niet terugstorten, daar dit de
koopovereenkomst ontbinden betekent. Daar u de koopovereenkomst niet met ons gesloten heeft maar met de winkel van aankoop, kunnen wij deze overeenkomst niet ontbinden.
Het bedrag wat u terug zouden kunnen storten is het bedrag van de
verlengde garantie, maar een aankoopbedrag van het apparaat helaas niet.


Dit komt er dus concreet op neer dat Els een bedrag van € 59,- terug kan ontvangen die ze voor de twee jaar aanvullende garantie heeft betaald.
Maar dat is toch geen redelijk voorstel? Dan had ze immers beter geen aanvullende garantie kunnen nemen en het geld met rente op de bank laten staat. En het staat toch niet in verhouding met het kosteloos repareren of vervangen van de airco?

Al eerder had Boxford gemeld dat er alleen apparaten met een lager koelvermogen op voorraad waren. (dit was niet een concreet voorstel maar er werd wel geinsinueerd dat dit de enige mogelijkheid was)
Zelf had ze deze mogelijkheid al in gedachten. Ruil om voor een lichter type, verkoop die op marktplaats, en met bijbetaling kan dan weer een nieuwe airco gekocht worden.

Is dit misschien de beste manier om de zaak af te handelen? Het duurt nu al zo lang en het probleem moet nu maar eens opgelost worden. Iemand suggesties?

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds