Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ex wil ontkenning vaderschap
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lindajoey

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, (of andere)

A.s. donderdag hebben wij het 1e gesprek bij de bijzonder curator. hebben jullie nog tips voor ons voor dit gesprek? wat we juist wel moeten aangeven of juist niet?

Wij hebben geen idee wat ons te wachten staat.

dan ook nog een vraag van mijn vriend of er jurisprudentie bestaat over een 3 jarige in deze situatie?

alvast bedankt voor de reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides heeft al jurispruntie genoemd. Ik vind verder dit:

Rechtbank Arnhem 20-02-2004 (LJN: AO7457):
Quote:
In zijn algemeenheid gaan de wetgever en de rechtspraak er van uit dat een minderjarige, vertegenwoordigd door een bijzonder curator, een zekere rijpheid moet hebben om een procedure tot ontkenning van het vaderschap, op grond van artikel 1:200, eerste lid, aanhef en onder b, van het Burgerlijk Wetboek (BW), te kunnen voeren. Voor het vaststellen van de nodige rijpheid kan als aanknopingspunt dienen de in andere bepalingen gebruikte leeftijdsgrens van twaalf jaar.

In deze zaak was het kind acht jaar, en werd aangevoerd dat het kind snapte waar het om ging, daarnaast waren moeder en juridische (niet-biologische) vader dakloos en was er geen contact tussen kind en juridische vader en overwoog de rechtbank dat er toch tot ontkenning kon worden gekomen. Dit alles is in jouw geval niet van toepassing dus het is goed te verdedigen dat er gewacht moet worden tot het kind ouder is.
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:
A.s. donderdag hebben wij het 1e gesprek bij de bijzonder curator. hebben jullie nog tips voor ons voor dit gesprek? wat we juist wel moeten aangeven of juist niet?

Het gaat de bijzondere cutator erom wat in het belang van het kind is. Dat is misschien iets om in het achterhoofd te houden. Ik denk dat het vooral belangrijk is om te benadrukken dat jullie een goede band met het kind hebben, wat jullie het kind kunnen bieden, en dat het daarbij voor je vriend niet belangrijk is of hij nu wel of niet de vader is. Verder kun je natuurlijk aangeven dat het jullie veel beter lijkt om het kind later zelf te laten beslissen.

Quote:
Wij hebben geen idee wat ons te wachten staat.

Ik eerlijk gezegd ook niet, ik redeneer slechts op basis van wat er in de wet staat en wat ik daarover heb kunnen vinden. Maar de bijzondere curator zal jullie denk ik wel uitleggen wat er te gebeuren staat.

Quote:
dan ook nog een vraag van mijn vriend of er jurisprudentie bestaat over een 3 jarige in deze situatie?

In HR 31 oktober 2003, NJ 2004, 315, LJN AJ3261 gaat het toevallig om een 3-jarige. In die uitspraak heeft de Hoge Raad bepaald dat ook een heel jong kind (via de curator) om ontkenning van het vaderschap kan verzoeken. Maar daarbij merkt de HR ook op:
Quote:
3.6 Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarin het belang van een zeer jeugdig kind meebrengt dat over de ontkenning van het vaderschap niet wordt beslist voordat het kind zelf zich daarover een weloverwogen oordeel kan vormen.

In jullie geval zouden er zich zulke omstandigheden kunnen voordoen.

Op dit moment is de belangrijkste vraag echter wat de bijzondere curator het meest in het belang van het kind zal achten. Als de bijzondere curator weigert om een verzoek in te dienen (en dat verwacht ik), dan is er voor jullie verder niets aan de hand. Pas als de curator besluit een verzoek in te dienen wordt dat arrest uit 2003 van belang.

BerichtGeplaatst: di 19 aug 2008 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides en Arizona,

Ik wou jullie even heel hartelijk bedanken voor de moeite die jullie hierin steken. Wij hebben er echt ontzettend veel aan en het helpt ons zeker door de procedure heen.

Ik zal donderdag verslag brengen van de afspraak.

Bedankt.
lindajoey

BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We zijn vandaag bij de bijzonder curator geweest en ik moet zeggen dat het vrij goed ging.

Ze had al met de andere partij gesproken en heeft nu onze kant van het verhaal gehoord. De twee verhalen corresponderen totaal niet met elkaar en zij vond het een erg "vaag"verhaal worden.

Uiteindelijk heeft ze gezegd dat ze in haar rapport meldt dat het op dit moment niet in het belang van het kind is om ontkenning aan te vragen. Dit zal zij aan de rechter sturen. Het heeft geen toegevoegde waarde om dit op deze leeftijd aan te vragen. Dus wij zijn erg blij....

Neemt een rechter dit meestal 1 op1 over, of gaat hier nog het eea aan vooraf?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp want het heeft ons wel gebracht waar we nu zijn.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:

Volgens de huidige kritische berichten in de media laat de rechter zich rijkelijk bedienen door deskundigen dus als je geen rebelse en vernieuwing zoekende rechter voor je gaat vinden, zal de rechter dit wel overnemen.

BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:

Alleen de bijzondere curator kan een verzoek indienen. Dat gaat ze niet doen, en daarmee is het in principe klaar.

Wat de rechter precies met het rapport doet weet ik niet. De enige manier waarop de rechter ervan zou kunnen afwijken lijkt mij door een nieuwe bijzondere curator te benoemen, maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

Heb ik toch nog even een ander vraagje wat mij op dit moment enorm bezighoudt.

Het kind in kwestie wordt flink geestelijk mishandeld. Volgens internet heet dit PAS. De moeder hersenspoeld het kind zo erg dat ik gewoon niet meer weet wat hieraan te doen.

Het kind stottert heel erg, geeft aan dat mama heeft gezegd dat papa hem niet lief vind. Dat het niet leuk is om bij papa te slapen, want dat heeft mama gezegd.

En nu vanavond was hij helemaal over zijn toeren toen hij naar bed ging, want mama had gezegd dat hij hier niet mag komen..... hij was echt hysterisch!!!

Overdag is er weinig aan de hand, maar het kind is wel erg onzeker. durft niet bepaalde dingen na te zeggen (faalangst) en plast soms weer in zijn broek. durft bijna niet met andere kinderen te spelen.

Ook over mij heeft zijn mama bepaalde uitspraken gedaan. Ik mocht niet bij hem thuis komen had zijn mama gezegd, want dan zou ik heel erg ziek worden....

Het kind is pas net 3 jaar!!!

Ik ben bang (en weet zeker) dat dit alleen nog maar erger gaat worden. Dit is zo in en in zielig!!

Zijn er mogelijkheden om hier iets aan te doen? en bestaat er jurisprudentie over PAS??

alvast bedankt voor de reacties.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien jouw vriend (nog steeds) de vader is kunnen jullie je natuurlijk tot de rechter wenden en verzoeken dat het kind voortaan bij jullie komt wonen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds