Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Balancing Inte...
Gemeentelijke ...
auto veilig te...
incasso proced...
Meerdere schul...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 08 mei 2025 6:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huisvredebreuk/bedreiging huisbaas
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dedas

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 15:16    Onderwerp: huisvredebreuk/bedreiging huisbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

goedemiddag,

Ik zit in een conflict met mijn huisbaas. Het is namelijk zo dat wij als huurgroep meer dan 1500 euro huur betalen voor een woning die volgens de waardering zelfstandige huurwoning (huurcie) maximaal 725 mag kosten.
Ik heb me dus even bij de huurcie laten informeren en zij hebben me toen geadviseerd een verlaging van de huur voor te stellen aan de huurbaas.

Zo gezegd zo gedaan. Mooie kopie gemaakt van de waardering zelfstandige woning, een nette brief opgesteld en deze opgestuurd naar de huisbaas. Vervolgens belt deze me op en maakt me voor weet ik niet wat allemaal uit. Ik zou de rest van de huurgroep hebben opgestookt om dit uit te voeren. Wij hebben echter allen gezamenlijk besloten dit te doen. Dat hadden we al eerder, en de reden dat hij mij eruit pikt is de volgende:

Eerder waren wij van mening dat ons contract niet klopte en dat we eigenlijk 6 verschillende contracten voor onzelfstandige woningen moesten hebben. Vervolgens heeft ook toen de huurcie mij geadviseerd dat wanneer ik de huur van mijn kamer te hoog vindt, ik het beste een toetsing door hun kon laten uitvoeren. Dus toen heb ik die formulieren ingevuld, en blijkbaar krijgt hij daar dan direct bericht van. Toen heb ik 'm dus ook al pissig aan de telefoon gehad. Dat is toen echter wel opgelost.

Terugkomende op de huidige situatie heeft hij mij vandaag bedreigd met de volgende woorden: Onze neuzen moesten maar es heel dicht bijelkaar komen, en dan zouden we wel eens zien wie hier het sterkste is. Morgen moet ik al mijn spullen maar uit mijn kamer verwijderd hebben, want anders gooit ie ze zelf op straat.

Nou het fysiek geweld denk ik niet dat ie daadwerkelijk gaat gebruiken. Maar ik zie hem er voor aan dat ik morgen al mijn spullen op straat vindt. Ik heb reeds melding gemaakt bij de politie van deze bedreiging, zodat wanneer het daadwerkelijk uit de hand loopt morgen, ze snel ter plekke zullen zijn.

Maar nu is mijn daadwerkelijke vraag: Mag hij mij op grond van een voorstel tot verlaging van de huur op straat zetten? Mag hij zomaar ons huis binnen komen? Het is dus een zelfstandige huurwoning, dus ook de gang is van ons zeg maar. Dat ie mijn spullen niet op straat mag gooien lijkt me duidelijk. Maar mocht ie dit nou doen. Voor welke feiten kan ik dan allemaal aangifte tegen hem doen?

Ik zou zelf op dit moment zeggen:

huisvredebreuk, bedreiging en indien hij spullen kapot maakt van mij, vernieling of iets dergelijks?

alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dit is geen reden om de huurovereenkomst te beëindigen, laat staan om je spullen op straat te zetten. Het is hem ook niet toegestaan om jouw kamer te betreden. Misschien is het handig om alvast het slot te vervangen, mocht je hem ervan verdenken over een sleutel te beschikken.

Ik vraag me echter af waar hij zich druk over maakt. 725 euro is volgens mij boven de huursubsidiegrens. Dat betekent dat het een geliberaliseerde huurprijs betreft, en dan geldt gewoon de prijs die huurder en verhuurder zijn overeengekomen. Jullie zijn akkoord gegaan met 1500 euro, dus dat is de huur die telt.

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat weet ik nu inmiddels ook. Had de huurcie me dat maar direct verteld...

Slot vervangen gaat niet lukken helaas. kben nu zo'n 100km verwijderd van de woning. En ik kan er ook pas morgen naartoe. (en dan zou ie ook komen) Maar goed, als ie binnen komt dan zal ik aangifte doen wegens huisvredebreuk.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als de huurprijs bij het aangaan van het huurcontract, boven een bepaald bedrag ligt, dan is de woonruimte geliberaliseerd en zijn het puntensysteem en de maximale huurprijsgrenzen niet van toepassing. In dit geval kan er geen beroep worden gedaan op de Huurcommissie. Wel kan de huurder de eerste zes maanden nadat een huurovereenkomst is ingegaan de huurprijs laten toetsen. Op grond van het puntensysteem wordt dan bepaald wat de maximale huurprijs is. Het kan gebeuren dat de Huurcommissie dan een maximale huurprijs vaststelt die onder de liberalisatiegrens ligt. In dat geval is de woonruimte niet meer geliberaliseerd. Elk jaar wordt er een nieuwe liberalisatiegrens vastgesteld.
Voor meer informatie zie het dossier Huurovereenkomst: http://www.vrom.nl/huurovereenkomst

bron
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wel kan de huurder de eerste zes maanden nadat een huurovereenkomst is ingegaan de huurprijs laten toetsen.

Dit is wat dedas heeft gedaan. Maar als er een huurprijs uitkomt die boven de huursubsidiegrens uitkomt, valt daar, zoals ook uit de tekst volgt, verder weinig mee te doen.

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yesss Yesss
dedas

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging zich ook vooral om de dreigementen die hij uitte. De huurprijsregelgingen ben ik nu redelijk van op de hoogte. Echter wat ik precies kan doen als hij daad bij het woord gaat voegen en m'n kamer vandaag gaat leegruimen, dan ga ik aangifte doen.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Groot gelijk!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds