|
Auteur |
Bericht |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 12:34 Onderwerp: handelsregister / "stoute" commandiet |
|
|
Stel, een commanditaire vennoot overtreedt het bestuursverbod van art.
7:836-2. Deze commandiet is dan in beginsel hoofdelijk verbonden
volgens art. 7:837-2.
Klopt mijn indruk dat het handelsregister geen persoonlijke gegevens
van deze commandiet bevat, en dat dit een lacune is? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 13:00 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Je hebt toch wel eens vaker dat je iemand aansprakelijk wilt stellen zonder dat die in het Handelsregister is ingeschreven? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 20:31 Onderwerp: |
|
|
Maar is het niet heel erg moeilijk om achter de identiteit/adres van deze commanditaire vennoot te komen nu het handelsregister dit niet registreert? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 21:40 Onderwerp: |
|
|
Die 'stoute' vennoot maakt zich toch zichtbaar op het moment dat hij of zij 'stout' doet? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 22:57 Onderwerp: |
|
|
En anders weten de gewone vennoten zijn gegevens wel, hoor!  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: vr 01 aug 2008 12:25 Onderwerp: |
|
|
CV X heeft een stroman als gewoon vennoot en een oplichter als commandiet. De commandiet oefent een beslissende invloed uit op het bestuur van CV X.
Steven schrijft: "Die 'stoute' vennoot maakt zich toch zichtbaar op het moment dat hij of zij 'stout' doet?"
Dit lijkt mij onjuist. Een onkundige derde weet niet wie die commandiet is - de commandiet verschuilt zich achter de "gewoon vennoot"-stroman.
Simone schrijft: "En anders weten de gewone vennoten zijn gegevens wel, hoor!"
Ook dit lijkt me onjuist: de oplichter geeft Swiebertje een krat bier om zich als "gewoon vennoot" in te schrijven - maar waarom zou de commandiet zijn persoonlijke gegevens aan Swiebertje bekend maken?! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 01 aug 2008 12:49 Onderwerp: |
|
|
ella schreef: | CV X heeft een stroman als gewoon vennoot en een oplichter als commandiet. De commandiet oefent een beslissende invloed uit op het bestuur van CV X.
Steven schrijft: "Die 'stoute' vennoot maakt zich toch zichtbaar op het moment dat hij of zij 'stout' doet?"
Dit lijkt mij onjuist. Een onkundige derde weet niet wie die commandiet is - de commandiet verschuilt zich achter de "gewoon vennoot"-stroman.
|
Het bewijs dat een commandiet de regels overtreedt, wordt toch geleverd door het feitelijk handelen aan te tonen? Hoe wil je dit aantonen, zonder te weten wie de commandiet is? |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: vr 01 aug 2008 12:58 Onderwerp: |
|
|
Stel, er is bewijs dat een commandiet de regel heeft overtreden - nu ben ik op zoek naar zijn telefoonnummer/adres.
Het handelsregister laat me in de steek. Waarom worden er geen persoonlijke gegevens van commandieten in het handelsregister opgenomen? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 01 aug 2008 13:03 Onderwerp: |
|
|
Geen idee waarom niet.
Maar ik denk dat het in gevallen van keiharde oplichting sowieso weinig uit zou maken als ze wel geregistreerd waren. Die figuren zijn met de Noorderzon vertrokken voor je '?' kunt zeggen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 05 aug 2008 21:27 Onderwerp: |
|
|
ella schreef: | maar waarom zou de commandiet zijn persoonlijke gegevens aan Swiebertje bekend maken?! | Onder andere omdat de commanditaire vennoot zijn inbreng wel eens terug wil zien ....??? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: wo 06 aug 2008 17:21 Onderwerp: |
|
|
Ik schreef: "maar waarom zou de commandiet zijn persoonlijke gegevens aan Swiebertje bekend maken?!"
Antwoordt Simone: "Onder andere omdat de commanditaire vennoot zijn inbreng wel eens terug wil zien ....???"
Ik: 1. Als de commandiet zijn inbreng terug zou willen zien, dan is het van belang dat de commandiet de persoonlijke gegevens van Swiebertje heeft, niet andersom.
2. Stel, de commandiet levert een bescheiden inbreng (1 euro), stelt Swiebertje aan als gewoon vennoot en dicteert hoe Swiebertje moet besturen. Waarom zou de commandiet die inbreng van 1 euro terug willen zien? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 06 aug 2008 21:10 Onderwerp: |
|
|
Wat wil je aantonen met deze discussie? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: do 07 aug 2008 10:08 Onderwerp: |
|
|
ella schreef: | Stel, er is bewijs dat een commandiet de regel heeft overtreden - nu ben ik op zoek naar zijn telefoonnummer/adres.
Het handelsregister laat me in de steek. Waarom worden er geen persoonlijke gegevens van commandieten in het handelsregister opgenomen? |
Dat kunnen persoonlijke redenen zijn. Niet iedereen hoeft te weten dat Ome Sjaak geld heeft gestoken in de CV van zijn kleine neefje. De wet gaat er, naar mijn weten, van uit dat Ome Sjaak (ook wel stille vennoot) slechts geld wilt verstrekken en verder niets.
Trouwens ik kan dat artikel niet (meer) terugvinden in mijn wetboek. Wel vind ik in de artt. 21 jo 20 lid 2 WvK bepalingen van gelijke strekking.
De stille vennoot wordt voor alle verbintenissen van de vennootschap hoofdelijk verbonden, naarst de andere vennoten die dit al waren. Je kan dan bijv. de gecommanditeerde vennoot aanspreken voor de helft en voor de andere helft de stille vennoot. Op die manier kom je vanzelf (via i.c. het neefje) aan het adres van Ome Sjaak. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 08 aug 2008 17:46 Onderwerp: |
|
|
[quote="ella"]
Ik: 1. Als de commandiet zijn inbreng terug zou willen zien, dan is het van belang dat de commandiet de persoonlijke gegevens van Swiebertje heeft, niet andersom.[ /quote] Ook, ja, maar omgekeerd dus ook (hoe weet Swiebertje waar hij moet storten)
Quote: | 2. Stel, de commandiet levert een bescheiden inbreng (1 euro), stelt Swiebertje aan als gewoon vennoot en dicteert hoe Swiebertje moet besturen. Waarom zou de commandiet die inbreng van 1 euro terug willen zien? | Swiebertje zou wel gek zijn om voor zo'n bedrag of een laag bedrag zo veel zeggenschap uit handen te geven.
Ik begrijp de principekwestie achter de vraag heus wel, hoor. Maar in de praktijk regelt dat zich gewoon wel. Net zoals dat je nergens in de wet kunt vinden dat jij over de volledige persoonsgegevens van iedereen met wie je een verbindtenis aangaat hoeft te beschikken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|