|
Auteur |
Bericht |
Alma Mater
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 13:32 Onderwerp: overschrijding termijn om bezwaar te maken |
|
|
Hoe groot is de kans dat een gemeente een bezwarenprocedure opstart als de termijn van 6 weken waarin men gelegenheid heeft om bezwaar te maken tegen een door BenW afgegeven bouwvergunning ruim wordt overschreden? _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 14:15 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Bedoel je: hoe groot is de kans dat de gemeente een bezwaarschrift dat veel te laat is ingediend, in behandeling neemt? Niet zo groot lijkt mij. Dat wil zeggen: de gemeente behandelt het bezwaarschrift wel, maar zal het niet-ontvankelijk verklaren. Die termijn is behoorlijk hard. De gemeente mag daar niet eens soepel mee omgaan, als ze dat al zouden willen. Tenzij er sprake is van "verschoonbare termijnoverschrijding", d.w.z. een bijzondere reden waarom de overschrijding van de termijn door de vingers zou moeten worden gezien. Zoiets wordt niet snel aangenomen. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 17:19 Onderwerp: |
|
|
Dank u.
En hoe groot is de kans dat het bezwaar ontvankelijk wordt verklaard als de gemeente de termijn waarop het bezwaarschift behandeld had moeten worden heeft overschreden?
Voor zover mij bekend moet een bezwaarschrift in beginsel binnen 10 weken worden afgehandeld met de mogelijkheid de termijn met 4 weken te verlengen waarvan vergunninghouder op de hoogte gebracht moet worden.
Wordt het bezwaar dan wel ontvankelijk verklaard? _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 17:38 Onderwerp: |
|
|
Alma Mater schreef: | Kent iemand praktijkvoorbeelden waarbij het bezwaarschrift ondanks dat er geen sprake was van "verschoonbare termijnoverschrijding" toch ontvankelijk is verklaard? |
Dat zijn gevallen waarin het bestuursorgaan of heeft zitten slapen, of ten onrechte heeft geconcludeerd dat er wél sprake was een verschoonbare termijnoverschrijding.
In zo'n geval wordt de beslissing op bezwaar in een beroepsprocedure bij de rechtbank gegarandeerd vernietigd. De rechter is verplicht te controleren of de bezwaar- en beroepstermijnen in acht zijn genomen, dus ook wanneer geen van de partijen over termijnoverschrijding klaagt. Een bestuursorgaan dient dit trouwens ook te doen.
Voorwaarde voor vernietiging is natuurlijk wel dát er beroep wordt ingesteld. Verstrijkt de beroepstermijn ongebruikt, dan behoudt de beslissing op bezwaar rechtskracht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 17:46 Onderwerp: |
|
|
Dank u voor het snelle antwoord en mijn verontschuldigingen voor het aanpassen van mijn bericht.
Uw antwoord is zeer verhelderd.
Maar geldt dit ook als er sprake is van termijnoverschrijding bij de behandeling van het bezwaarschrift wanneer de gemeente de behandelende termijn overschrijdt? _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 18:35 Onderwerp: |
|
|
Alma Mater schreef: | En hoe groot is de kans dat het bezwaar ontvankelijk wordt verklaard als de gemeente de termijn waarop het bezwaarschift behandeld had moeten worden heeft overschreden? |
Overschrijding van de beslistermijn door de gemeente staat geheel los van de ontvankelijkheid van het bezwaar.
Als de gemeente nalaat tijdig te beslissen, kan daartegen wel in beroep worden gegaan, maar dat is weer een wat ander verhaal. De gemeente blijft gewoon verplicht om een beslissing te nemen op het bezwaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Roy78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 18:42 Onderwerp: |
|
|
Uit de vraag krijg ik de indruk dat u het idee heeft dat als de gemeente de beslistermijn zou overschrijden het bezwaar niet ontvankelijk zou zijn. Dit is zeker niet het geval. Beslistermijnen en ontvankelijkheidsvragen zijn twee verschillende zaken.
Ontvankelijkheid en verschoonbare termijnoverschrijdingen hebben betrekking op de acties van de burger. In dit geval dus is een bezwaarschrift tijdig ingediend, voldoet het aan de voorwaarden die de wet aan een bezwaarschrift stelt etc. Is dit niet het geval dan wordt het bezwaarschrift niet ontvankelijk verklaard. Tenzij e bijvoorbeeld bij een termijnoverschrijding sprake is van een verschoonbare reden. Daarbij gaat het om de vraag of iemand een goede reden had om het bezwaarschrift te laat in te dienen. Is dit ook niet het geval dan zal het bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaard worden.
Als een bezwaarschrift is ontvangen dan moet het bestuursorgaan binnen de wettelijke termijn dit bezwaarschrift afhandelen. Deze termijn is geregeld in de AWB maar hierop kunnen per wet uitzonderingen zijn gemaakt. Als deze termijn niet gehaald wordt dan heeft het bestuursorgaan de mogelijkheid de termijn te verlengen. Wanneer uiteindelijk niet binnen de termijn of binnen de verlengde termijn wordt beslist dan kan degene die het bezwaar heeft ingesteld bij de rechtbank beroep aantekenen tegen het uitblijven van die beslissing op bezwaar. |
|
|
|
 |
msteeman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 10:17 Onderwerp: Rechtstreeks beroep? |
|
|
Beroep tegen het uitblijven van een beslissing op bezwaar? Volgens mij zul je eerst bezwaar moeten maken tegen het niet tijdig nemen van een beslissing op bezwaar (op grond van 7:1 JO 6:2 onder b Awb). Bij de rechter kom je in dat geval pas als je naast het bezwaar ook een verzoek om voorlopige voorziening doet, waarbij je de voorzieningenrechter vraagt het bestuursorgaan op te dragen (binnen een bepaalde termijn en op straffe van een dwangsom) op het bezwaar te beslissen. Rechtstreeks beroep wordt pas mogelijk na inwerkingtreding van de 'Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen'. Toch? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 10:40 Onderwerp: Re: Rechtstreeks beroep? |
|
|
msteeman schreef: | Beroep tegen het uitblijven van een beslissing op bezwaar? Volgens mij zul je eerst bezwaar moeten maken tegen het niet tijdig nemen van een beslissing op bezwaar (op grond van 7:1 JO 6:2 onder b Awb). |
Nee hoor, je kunt direct in beroep tegen het uitblijven van een beslissing op bezwaar.
Uit art. 6:2 sub b Awb volgt dat het uitblijven van een beslissing op bezwaar wordt gelijkgesteld aan een beslissing op bezwaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
msteeman
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 11:46 Onderwerp: interessant |
|
|
Ha, interessante opvatting. Ik was er altijd van overtuigd dat uit 6:2 onder b volgde dat het uitblijven van een beslissing op bezwaar wordt gelijkgesteld met een 'besluit' (en dus niet met een 'beslissing op bezwaar') waarop de wettelijke voorschriften over bezwaar en beroep van toepassing zijn. In dat geval gaat artikel 7:1 lid 2 niet op -omdat er immers geen beslissing op bezwaar is genomen- en dien je dus eerst bezwaar te maken.
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 11:55 Onderwerp: |
|
|
Art. 6:2 sub b Awb zegt gewoon dat als een bestuursorgaan verplicht is om binnen een bepaalde termijn een besluit X te nemen, dat het niet tijdig nemen van een besluit X voor de toepassing van de regels van bezwaar en beroep gelijkgesteld wordt met een besluit X.
Dus neemt het bestuursorgaan niet tijdig een beslissing op een aanvraag, dan staat er bezwaar open tegen het niet tijdig nemen van een beslissing. Neemt het bestuursograan niet tijdig een beslissing op een bezwaar, dan staat daartegen beroep open.
Neemt het bestuursorgaan vervolgens alsnog een besluit, dan wordt de lopende bezwaar- of beroepsprocedure geacht mede te zijn gericht tegen dat besluit.
edit: zie ook hier. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
msteeman
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 14:13 Onderwerp: overtuigd |
|
|
@bona fides: Je hebt me overtuigd. Met een klein beetje verder speurwerk blijkt inderdaad dat beroep mogelijk is tegen het uitblijven van een beslissing op bezwaar. De MvT bij de 'Wet beroep bij niet tijdig beslissen' (TK 30 435 nr 3) is op dit punt uiteindelijk de helderste bron die ik kon vinden.
Indrukwekkend aantal forumberichten trouwens, eens kijken of ik je kan inhalen  |
|
|
|
 |
|