|
Auteur |
Bericht |
rodijaka
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 jul 2008 22:08 Onderwerp: erfrecht |
|
|
Mijn broer 7 maanden geleden officeel gescheiden en het geluk opnieuw gevonden met een andere vrouw,heeft er helaas niet lang van mogen genieten want hij is zondag jl overleden.
Wat is nu mijn vraag mijn broer had een eigen huis zijn nieuwe vriendin woont nu nog in dat huis.
Hij heeft uit zijn huwelijk 2 kinderen die 9 jaar oud zijn.
Wat gaat er nu gebeuren met het huis,komt het huis toe aan zijn kinderen en wie beheert dat dan en kan zijn nieuwe vriendin in het huis blijven wonen,of heeft zijn ex vrouw hier ook nog zeggenschap in.
Hopelijk kunnen jullie mij hierop antwoord geven.
Mvg roy |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 0:13 Onderwerp: |
|
|
Is er geen testament? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 0:46 Onderwerp: |
|
|
Een echtgenoot (en ongetwijfeld ook een geregistreerd partner) heeft op grond van art. 4:28 BW het recht om nog 6 maanden in de woning van de overleden partner te blijven wonen. Zoiets lijkt echter niet te gelden bij ongehuwd/ongeregistreerd samenwonenden.
Zonder testament komt alles toe aan zijn kinderen. Mét testament hangt het (uiteraard) af van het testament. Mocht het testament de inmiddels ex-vrouw nog als erfgenaam noemen, dan is die erfstelling hoogstwaarschijnlijk niet meer geldig. Maar de ex-vrouw gaat als wettelijk vertegenwoordiger van de kinderen het huis wel beheren, denk ik.
De huidige vriendin heeft normaal gesproken niets, tenzij er toch iets is geregeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 9:17 Onderwerp: |
|
|
Lid 2: jegens de erfgenamen en de echtgenoot van de erflater hebben degenen die tot diens overlijden met hem een duurzame gemeenschappelijke huishouding hadden, overeenkomstige bevoegdheden met betrekking tot het gebruik van de woning en de inboedel die tot de nalatenschap of de ontbonden huwelijksgemeenschap behoren.
Het lijkt mij dat de vriendin daaronder valt en dus eveneens 6 maanden van het huis gebruik mag blijven maken. Het zou ook erg cru zijn als zij er zonder pardon uit gegooid zou kunnen worden. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 11:23 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Lid 2: jegens de erfgenamen en de echtgenoot van de erflater hebben degenen die tot diens overlijden met hem een duurzame gemeenschappelijke huishouding hadden, overeenkomstige bevoegdheden met betrekking tot het gebruik van de woning en de inboedel die tot de nalatenschap of de ontbonden huwelijksgemeenschap behoren. |
Pffff, en ik maar zoeken naar een ander artikel
Quote: | Het lijkt mij dat de vriendin daaronder valt en dus eveneens 6 maanden van het huis gebruik mag blijven maken. Het zou ook erg cru zijn als zij er zonder pardon uit gegooid zou kunnen worden. |
Klopt en mee eens. En er is hier ooit wel eens een draad over geweest, want ik dacht te weten dat het ook voor niet-echtgenoten gold, maar ik kon het nergens in de wet terugvinden... Maar inderdaad lid 2. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 13:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Klopt en mee eens. En er is hier ooit wel eens een draad over geweest, want ik dacht te weten dat het ook voor niet-echtgenoten gold, maar ik kon het nergens in de wet terugvinden... Maar inderdaad lid 2. |
Het was deze draad, waar ik dezelfde fout maakte als jij (en dat terwijl ik net tentamen familierecht had gedaan)
groet,
jacq |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 14:51 Onderwerp: |
|
|
Tjonge, nog vrij recent zelfs. Ik zocht in te oude draden, denk ik. Wel grappig  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|