Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 14:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Terugbetaling studie wanneer contract afloopt
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RbN

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 23:23    Onderwerp: Terugbetaling studie wanneer contract afloopt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Dames en Heren,

Ik werk nu al 1 jaar en 2 maanden op kantoor, over 4 maanden loopt mijn contract af. Ik wil dit NIET gaan verlengen aangezien ik naar Australie vertrek. Nu ben ik vorig jaar begonnen met een cursus ter waarde van 2000 euro deze heb ik ook vorig jaar afgerond. Ook heb ik een overeenkomst getekend met betrekking tot de terugbetalingsregeling studiekosten. Mijn vraag is nu, wanneer je contract afloopt en je dit simpelweg NIET laat verlengen je de cursus, studie alsnog dient terug te betalen?

Ik zou hier graag een antwoord op willen krijgen, alvast bedankt!

Groetjes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als verlenging wordt aangeboden, dan ja.
Als verlenging niet wordt aangeboden omdat jij je de laatste maanden misdraagt, dan ja.

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt er geen verlenging aangeboden dan nee wil bona fides zeggen denk ik Wink
Je kan misschien ook proberen te laten blijken op een niet vervelende manier dat je misschien wel aan iets anders toe bent zodat de verlenging dan helemaal niet wordt aangeboden.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okey dus als ik het goed begrijp;

Als zij mij een nieuw contract aanbieden, welke ik weiger moet ik de studie terugbetalen (dan kunnen ze mij dus altijd een contract aanbieden ookal is het echt slecht)

Als ik geen nieuw contract aangeboden krijg, omdat ik mij misdraag moet ik ook alles terugbetalen.

Oftewel ik zal altijd alles terug moeten betalen?

Zijn er ook nog mogelijkheden om hieronder uit te komen?

p.s. ik weet niet of dit er toe doet maar, mijn werkgever heeft altijd rechtstreeks het geld(kosten) van mijn studie/cursus overgemaakt en er wordt niets ingehouden op mijn loon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RbN schreef:
Als zij mij een nieuw contract aanbieden, welke ik weiger moet ik de studie terugbetalen (dan kunnen ze mij dus altijd een contract aanbieden ookal is het echt slecht)

Dat soort redeneringen bedoelde ik toen ik schreef "Als verlenging niet wordt aangeboden omdat jij je de laatste maanden misdraagt, dan ja."

Als je werkgever zich onbehoorlijk gedraagt door jou tegen slechte voorwaarden een verlenging aan te bieden, dan is dat natuurlijk anders dan wanneer hij je tegen de huidige voorwaarden verlenging aanbiedt.

Quote:
Zijn er ook nog mogelijkheden om hieronder uit te komen?

Je moet beseffen dat je ervoor hebt getekend, en dat dit soort regelingen normaal gesproken gewoon geldig zijn. In principe zit je vast aan wat je tekent. Dat is zo vanaf je 18e verjaardag, want vanaf die dag ben je handelingsbekwaam. Het idee dat je iets niet meer hoeft zodra je iets anders leuker vindt, is dan voorbij.

Wel moet een terugbetalingsregeling aan een paar voorwaarden voldoen:
- je hoeft niet meer terug te betalen dan wat het echt heeft gekost;
- de studieschuld moet met het verloop van de (arbeids)tijd worden kwijtgescholden, zodat de werknemer schuldvrij is zodra de werkgever voldoende baat heeft gehad van de studie van zijn werknemer.

En in mijn optiek moet je na terugbetaling alles bij elkaar genomen minimaal het minimumloon hebben verdiend. In ieder geval zal de schuld in enige verhouding moeten staan met het verdiende loon.

Het beste wat je m.i. kunt doen is de situatie aan je werkgever voorleggen en hopen op begrip. Misschien is er iets te regelen.

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het beste wat je m.i. kunt doen is de situatie aan je werkgever voorleggen en hopen op begrip. Misschien is er iets te regelen.

Ik zou zelf gewoon laten blijken dat ik liever iets anders wil zonder dit direct te koppelen aan de eventuele terugbetaling.

Ik ben zelf eens in zo'n situatie geweest, al wist ik toen niet dat men zou proberen de kosten op mij te verhalen.
Ik heb het toen zo gespeeld dat ik ze heb laten weten wel op een andere afdeling verder te willen maar niet op de afdeling waar ik zat vanwege de gezondheidsrisico's op de plek waar ik zat.
Men heeft mij toen geen verlenging aangeboden.
Leuk detail is dat in het jaarcontract letterlijk stond dat dit contract van rechtswege zou aflopen na een jaar zonder dat opzegging vereist is.
Daar probeerde ik dus gebruik van te maken, ook omdat ik mij onterecht behandeld voelde door het bedrijf in de loop van dat jaar. Verlof krijgen was bijvoorbeeld een meerjarenplan door de structureel langdurig zieken die het bedrijf in vaste dienst had.
Uiteindelijk hebben ze mij enkele dagen voor het einde van het contract toch laten weten niet door te willen gaan met mij.
Ik had uiteraard allang werk geregeld voor het volgende jaar.

Toen kwam de afschrift waarop ze de studiekosten hadden ingehouden en heb ik ze netjes gebeld met de mededeling dat ik niet het bedrijf verlaten had maar dat hun het contract niet verlengd hadden.
Volgens de papieren die ze me hadden laten tekenen om die terugbetaling te kunnen vorderen zou dit alleen maar gelden indien ik het bedrijf zou verlaten.

Ik kreeg dus het geld teruggestort en de definitie van hoe het op papier stond werd per direct aangepast. Als ik het goed begrepen heb wilden ze dus in de toekomst ook bij het niet verlengd krijgen van het contract een terugbetaling kunnen vorderen volgens dat papiertje.

In hoeverre dat rechtsgeldig is kan ik echter niet beoordelen.

Ik geloof niet dat ik hier zo mee weggekomen zou zijn als ik hun ingelicht had hierover (Mocht ik er bewust van zijn geweest dat het terugvorderen een mogelijkheid was) want dan hadden ze wel gezorgd de zaakjes op orde te hebben voor dat ze mij lieten weten niet verder te gaan met mij.

Niet altijd slapende honden wakker dus lijkt me.
Maar zeker niet zorgen dat je verwijtbaar werkloos raakt !
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds