Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 5:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aanrijding met een fietser
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
robbedoes22

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HZe

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 12:11    Onderwerp: aanrijding met een fietser Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb 2 weken geleden een aanrijding met een fietser gehad (van 42 jaar)

Hijs tak zonder te kijken over op een 80km voorrangsweg 10 meter voor mijn auto. Stoppen was er natuurlijk niet mee bij.

Zowel de politie als de fietser hebben gezegt dat de fietser schuldig is aan dit ongeluk. Ik heb niks fout gedaan.

Nu hoor ik dat ik maar 50% van mijn schade krijg vergoed. Dit vind ik natuurlijk onrechtvaardig omdat het 100% zeker niet mijn schuld is. Wat kan ik hier nog tegen doen? Ik wil schadeloos gesteld worden natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lexus

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de eerste plaats is het niet aan de politie of aan de fietser om te bepalen wie er schuld heeft aan een aanrijding. Die fietser kent waarschijnlijk art. 185 Wegenverkeerswet 1994 niet. Die bepaalt dat de eigenaar van de auto (vrijwel) altijd de schade aan een fietser of voetganger betaalt. Ook als die fietser schuld heeft. Een heel enkele keer zou dit artikel niet op kunnen gaan, namelijk in geval van zeer grove onachtzaamheid of opzet van de fietser. (in dit geval)

Het is overigens onverstandig en ook uitzonderlijk als een politieambtenaar zou zeggen wie er schuld heeft aan een aanrijding. Namelijk, hij bepaalt dat niet. Uiteindelijk is dat altijd aan de rechter. Als verkeersdeelnemer is het ook erg onverstandig om schuld op je te nemen na een aanrijding, om dezelfde reden.

U mag dus tevreden zijn als u maar voor 50% van de schade aansprakelijk wordt gesteld. In de regel bepalen juristen van de betreffende verzekeringsmaatschappijen onderling wie aansprakelijk is voor schade na aanrijding.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meer precies gaat het hier volgens mij om de reflexwerking van de 50%-regel. Art. 185 WVW ziet op de schade aan de fiets, maar reflecteert in art. 6:101 BW (eigen schuld).

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat is toch van de zotte?

De fietser heeft haaietanden voor zijn oversteekplaats staan. De fietser steekt over zonder te kijken. Ik zit op een 80km voorrangsweg. Ik kan dus geen kant op als hij 10 meter voor mijn wielen oversteekt. Dat is toch wel vrij onachtzaam lijkt mij.

De politieagent kende mij en vandaar dat die mij vertelde dat ik strafrechtelijk gezien geen schuld heb.

Wel schandalig dat je maar 50% terug krijgt omdat het een fietser is terwijl die 100% schuld is.

Dit is de plaats waar hij overstak ik had dezelfde rijrichting als de auto:

vanaf de weg in de auto gezien kun je de oversteekplaats nauwelijks waarnemen:

schade aan de auto:
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door gemotoriseerd deel te nemen aan het verkeer neem je dit risico op je. Dat is de gedachte erachter.

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Robbedoes 22, als automobilist acht de wetgever jou de 'sterke partij' die ook nog eens altijd verzekerd is, althans behoort te zijn.
De fietser is de zwakke partij.
Dit is ook een van de regelmatig terugkerende zaken die op verjaardagen nogal eens aan de orde komt.

'Ik krijg de schuld' heeft overigens alleen betrekking op de civielrechtelijke aansprakelijkheid. Strafrechtelijk kan de zaak tegenovergesteld liggen.
Deze fietser overtreedt o.a. art. 5 Wegenverkeerswet 1994. (strafrechtelijk sanctioneerbaar) Echter, strafrecht komt bij de meeste aanrijdingen niet aan de orde, omdat in feite beide partijen al gestraft zijn met alle vervelende gevolgen van de aanrijding. Bij de echt ernstige zaken geldt dit natuurlijk niet.
Ik kan me jouw verontwaardiging wel goed voorstellen, maar de wetgever heeft echt voor de constructie van de sterke partij gekozen die civielrechtelijk de betalende abonnee wordt.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij nadere bestudering besef ik dat de 50%-regel voor deze situatie niet geldt.

Maar om te beginnen: het is vooral de Hoge Raad geweest die de huidige regels heeft geformuleerd. De rol van de wetgever is vooral dat (nog) niet is ingegrepen.

Art. 185 WVW ziet op de schade aan de fietser. Afgaande op zijn verhaal, zou robbedoes naar de letter van art. 185 WVW vermoedelijk niet aansprakelijk zijn geweest voor die schade. De Hoge Raad heeft echter aan "overmacht" in art. 185 WVW een bijzondere invulling heeft gegeven. Van overmacht aan de kant van de gemotoriseerde bestuurder is pas sprake bij opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid van de kant van de voetganger of fietser. Dat komt erop neer dat je vrijwel altijd aansprakelijk bent voor schade aan de voetganger of fietser, ook wanneer je civielrechtelijk gezien geen schuld hebt.

Die aansprakelijkheid van de gemotoriseerde bestuurder kan echter wel worden verminderd door eigen schuld aan de kant van de voetganger of fietser. Maar opnieuw door de Hoge Raad geldt nu de 50%-regel: de gemotoriseerde bestuurder draait voor minimaal 50% van de schade op. Die 50% is volgens de HR gebaseerd op billijkheid. (Bij kinderen jonger dan 14 zelfs 100%.) Erg oneerlijk is dit trouwens ook niet, want de schade aan de fietser wordt naar ik aanneem door de verzekering van robbedoes22 vergoed.

Het gaat robbedoes22 dan ook om de schade aan zijn auto. Naar de letter van de wet kan robbedoes22 die schade op de fietser verhalen, zonder last te hebben van art. 185 WVW. Dat artikel gaat namelijk alleen over de schade aan de fietser of voetganger. Maar wederom de Hoge Raad heeft aan art. 185 WVW 'reflexwerking' toegekend. Dat komt er in dit geval op neer dat de schade aan de auto in beginsel voor deel voor rekening van robbedoes22 blijft, tenzij er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid van de kant van de fietser.

Voor de 50%-regel is hier echter geen plaats, aldus de Hoge Raad in HR 4 mei 2001, NJ 2002/214, m.nt. CJHB, LJN AB1426 (Chan/Maalsté):
HR schreef:
3.7.1 (...) Zoals hierna in 3.7.2 en 3.7.3 nader zal worden uitgewerkt, is noch in het geval van schade aan het motorrijtuig noch in het geval van letselschade aan de zijde van de bestuurder van het motorrijtuig plaats voor overeenkomstige toepassing van de 100%-regel en van de 50%-regel en kunnen in het kader van de billijkheidscorrectie van art. 6:101 lid 1 BW de gevolgen van de reflexwerking worden verzacht.

Als inderdaad vaststaat dat de fietser schuld heeft, zal dus in beginsel wel een deel van de schade voor rekening van robbedoes22 blijven, maar dat zal m.i. flink minder dan 50% zijn. Bovendien kan de rechter besluiten om het deel dat voor rekening van robbedoes22 om redenen van billijkheid te verminderen. Nu het om zaakschade en niet om letselschade gaat, zal die extra correctie in het voordeel van robbedoes22 vermoedelijk niet zo heel snel plaatsvinden. Bovendien mag het van de HR een rol spelen dat de bestuurder zich 'bewust' niet heeft verzekerd voor casoschade, zie rov. 3.7.3. (Die logica vind ik niet heel sterk; de schade wordt in andere situatie vaak verschoven naar de partij die wel verzekerd is, zodat de 'bewust' onverzekerde partij profiteert. Maar goed.)

Robbedoes22 hoeft naar mijn mening dus niet akkoord te gaan met een vergoeding van slechts 50%. De juristen die voor hem aan het rekenen zijn geslagen zijn vast en zeker op de hoogte van het arrest Chan/Maalsté, maar misschien helpt het als robbedoes22 hen er nog eens extra op wijst.

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het blijft moeilijk!

bona fides schreef:
De Hoge Raad heeft echter aan "overmacht" in art. 185 WVW een bijzondere invulling heeft gegeven.

Die bijzondere overmachtsregel voor art. 185 WVW geldt alleen bij fietsers en voetgangers jonger dan 14 jaar! Zie het arrest Ingrid Kolkman.

In de situatie van robbedoes22 is daarom een succesvol beroep op overmacht niet ondenkbaar. De vraag is of hem werkelijk geen verwijt valt te maken. Als dat inderdaad niet kan, dan lijkt er mij sprake van overmacht. In dat geval kan hij zijn volledige schade op de fietser verhalen.

Zie ook deze draad over hetzelfde onderwerp.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 8:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het gaat hier inderdaad om een vordering van de automobilist op de fietser, en daar gelden de 50 en 100%-regel niet. In principe kan de automobilist dus volledig verhalen, al vraag ik me af of dat lukt. Wat inderdaad meespeelt is dat het gaat om zaakschade, maar wat bv ook kan meespelen is of de fietser zelf verzekerd is tegen de schade (heeft hij een AVP?).

Wellicht een goede tip: bijna alle autoverzekeraars bepalen in de polisvoorwaarden dat geen no-claimterugval plaatsvindt wanneer er een aanrijding is geweest met een voetganger of een fietser, waarbij een verzekerde geen enkel verwijt treft. Ik zou zeggen, doe daar een beroep op, dan weet je in elk geval hoe jouw verzekeraar denkt over jouw aansprakelijkheid in dit geval. De verzekeraar moet immers met tekst en uitleg komen als ze van mening is dat deze schade ten koste moet gaan van de no-claim. Het artikel waar ik op doel wordt vaak opgenomen vanwege de verkapte risicoaansprakelijkheid die 185WVW inhoudt en de soms schrijnende situaties die dit voor automobilisten tot gevolg kan hebben (al ben ik het op zich eens met de gedachte achter het artikel)
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De vraag is of hem werkelijk geen verwijt valt te maken. Als dat inderdaad niet kan, dan lijkt er mij sprake van overmacht.

De vraag is of hem rechtens geen enkel verwijt kan worden gemaakt. Zie bijvoorbeeld het arrest Meppelse Ree. In casus denk ik dat rechtens wel een verwijt zal kunnen worden gemaakt (dit is al snel aan de orde, zo kan uit onder meer het arrest Meppelse Ree worden afgeleid. Nu dit het geval is komt minimaal 50 % van de schade aan de fietser voor rekening van de automobilist op grond van de in artikel 6:101 genoemde billijkheidscorrectie en de jurisprudentie die dit nader heeft ingevuld. Minimaal 50 % dus, eventueel meer als de schuld causaal voor meer dan 50 % bij de automobilist lag. Dit is kennelijk niet het geval.

Wanneer het zo zou zijn dat de schade bijvoorbeeld voor 5 % valt toe te rekenen aan de automobilist en voor 95 % de schuld is van de fietser dan is het zo dat op basis van de 50 %-regel 50 % van de schade aan de fietser moet worden vergoed door de (verzekering van) de automobilist. Er valt hem immer rechtens een verwijt te maken al is dat maar voor 5 %.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
De vraag is of hem rechtens geen enkel verwijt kan worden gemaakt. Zie bijvoorbeeld het arrest Meppelse Ree. In casus denk ik dat rechtens wel een verwijt zal kunnen worden gemaakt (dit is al snel aan de orde, zo kan uit onder meer het arrest Meppelse Ree worden afgeleid. Nu dit het geval is (...)

Uiteraard rechtens. Als robbedoes22 daar helemaal niet had gereden zou het ongeluk niet zijn gebeurd, maar dat hij daar reed valt hem niet rechtens te verwijten. Als robbedoes22 echter op de verkeerde weghelft reed, valt hem dat rechtens wel te verwijten.

In Meppelse Ree schreef de HR "rechtens verwijtbaar" waar hij onder het nieuwe BW zou schrijven "toerekenbaar op grond van de verkeersopvatting". De situatie in dat arrest lijkt me niet goed vergelijkbaar, omdat we hier een duidelijk schuldige hebben, nl. de fietser.

Maar op grond waarvan stel je vast dát robbedoes22 rechtens een verwijt valt te maken? (De bijzondere overmachtsregel geldt niet, zie de voorgaande berichten.)

Quote:
Nu dit het geval is komt minimaal 50 % van de schade aan de fietser voor rekening van de automobilist op grond van de in artikel 6:101 genoemde billijkheidscorrectie en de jurisprudentie die dit nader heeft ingevuld.

Onjuist. De 50%-regel geldt hier niet. Zie de voorgaande berichten.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zichtbaarheid van de 'benadeelde' voor de 'schuldenaar' is belangrijk bij de overweging of van overmacht sprake is. Zie hiervoor o.m. het arrest Staat/Royal Nederland r.o. 3.2.

I.c. was de 'benadeelde' voor zover ik kan na gaan wel zichtbaar dus lijkt mij overmacht niet waarschijnlijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rexiudex schreef:
De zichtbaarheid van de 'benadeelde' voor de 'schuldenaar' is belangrijk bij de overweging of van overmacht sprake is. Zie hiervoor o.m. het arrest Staat/Royal Nederland r.o. 3.2.

I.c. was de 'benadeelde' voor zover ik kan na gaan wel zichtbaar dus lijkt mij overmacht niet waarschijnlijk.

HR 16 februari 1996, NJ 1996/393. Interessant arrest, maar er volgt juist uit dat er ook bij zichtbaarheid sprake kan zijn van overmacht (voor zover het om een volwassen fietser gaat, zoals ook bij robbedoes22).

In Staat/Royal Nederland verwierp de HR het cassatieberoep. De HR kon zich dus vinden in het oordeel van het Hof:
HR schreef:
3.2 Het gaat in deze zaak, voor zover in cassatie van belang, om de vraag of aan de zijde van Ketelaar sprake is van overmacht in de zin van art. 31 (oud) WVW. Het Hof heeft, evenals de Rechtbank, deze vraag bevestigend beantwoord. Het Hof heeft daartoe overwogen, kort gezegd, dat het voor Ketelaar zo onwaarschijnlijk was dat een volwassen fietser als Plomp, ondanks het voor hem rode licht en het belemmerde uitzicht over de busbaan, deze busbaan, vlak achter de stilstaande bus, zou oversteken, dat Ketelaar met deze fout geen rekening behoefde te houden door - bijvoorbeeld - de kruising stapvoets te naderen, en dat ook in de snelheid waarmee Ketelaar reed geen verwijt aan zijn zijde kan worden gevonden.

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het trouwens ook nog van invloed dat 50 meter verder een stoplicht staat waar de fietser had kunnen oversteken?

In elk geval veilig had kunnen oversteken.

Verder heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld en zal ik mocht het nodig zijn ze zeker over op dit topic wijzen.

In elk geval bedankt voor jullie duidelijke reacties!
robbedoes22

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als je trouwens naar de 2 de foto kijkt waar ook de blauwe auto op te zien is kun je zien dat de heg erg hoog staat.

Als je zou kijken van binnen uit de auto dan zou je denk ik wel kunnen aantonen dat je de fietser nauwelijks kunt zien. Mede door de hoge heg dus. De fietser kwam van de foto uit gezien naar mij toe gereden.

Maarja ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds