Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 5:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzegtermijn na automatische verlening
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MRTJE

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 22:17    Onderwerp: Opzegtermijn na automatische verlening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal.

ik heb heel nodig jullie hulp nodig. Willen jullie me alsjeblieft helpen?

Het volgende is aan de hand:

Juni 2007 heb ik een contract voor bepaalde tijd (zes maanden) gesloten met X. Dit contract is in december 2007 automatisch verlengd tot juni 2008, aangezien geen van beide partijen heeft aangegeven het contract te willen opzeggen.
Op 12 juni 2008 heb ik aangegeven het contract te willen beëindigen, aangezien dit volgens bepaling 4.2 van de algemene voorwaarden 30 juni 2008 te einde is.
Op 13 juni 2008 stuurt X een reactie met de mededeling dat het contract niet correct beëindigd is. Zij stellen zich op het punt dat ik tot 60 dagen voor het aflopen van het contract (dus tot 30 april 2008) mag opzeggen. Nu niet aan het vereisten van artikel 4.2 van de algemene voorwaarden is voldaan, zal het contract wederom met 6 maanden worden verlegd tot 31 december 2008.
Op 20 juni 2008 reageer ik op de brief van 13 juni. Ik ben het niet eens met de interpretatie van ISG van artikel 4.2. Ik ben van mening dat de bepaling slechts voorziet in een eenmalige verlenging van het contract. Daarom eindigt –volgens mij- het contract na 2 periodes van zes maanden, te weten op 30 juni 2008.

Dit is de bepaling uit het contract:
This Agreement herewith enetered into by X and MRTJE is valid for a fixed period of six (6) months, and commences as of July 2007, therefore ending on December 2007. In the event neither of the parties has not expressed in writing (by registrated mail) not to prolong this Agreement - which notification must be sent out 60 dags prior to the expiration date -, this Agreement shall thus be extended for a same fixed period of six (6) months.

De vraag is nu:of een contract voor bepaalde tijd dat is verlengd waarin staat dat als het niet opgezegd wordt met inachtneming van 60 dagen voor afloop termijn, automatisch wederom dient te worden opgezegd met 60 dagen.

Wie kan mij, eventueel aangevuld met jurisprudentie bij deze ingewikkelde zaak helpen. Ik hoop dat het wel lukt met al die kennis die op dit forum aanwezig is. Alvast enorm bedankt!!

Groeten,

MRTJE

Laatst aangepast door MRTJE op do 03 jul 2008 23:13, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag even onze nettiquette (na)lezen. In het bijzonder over het stukje over een onderwerp starten en de bijbehorende titel. Thanks!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om wat voor contract gaat het ongeveer? Voor een arbeidsovereenkomst of een huurovereenkomst gelden bijvoorbeeld bijzondere regels. Als het gaat om een consumentenovereenkomst kan dat ook van belang zijn.

Het contract is in het Engels opgesteld. Is het Nederlandse recht wel van toepassing?

Ik neig ernaar om het eens te zijn met jouw uitleg van de bepaling. Maar de "juiste uitleg" is niet altijd de grammaticale uitleg. In het Nederlandse recht worden contractuele bepalingen uitgelegd aan de hand van de Haviltex-formule.

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Om even op je vraag terug te komen. Het Nederlands-Antiliaans recht is hier van toepassing. Dus ik neem aan dat dit in grote lijnen overeen komt met Nederlandse recht. EnIs Haviltex hier de enige mogeliheid om tot een antwoord te komen, en zo ja, aan welk gezichtspunt denken jullie dan?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 7:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik herhaal de vraag: om wat voor contract gaat het?

Zo uit het verband gerukt lees ik dat het contract telkens met zes maanden wordt verlengd, tenzij er minimaal 60 dagen vooraf te kennen wordt gegeven dat van de verlenging wordt afgezien.
Bekijk de homepage
MRTJE

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betreft een onderhoudscontract van machines. X onderhoudt voor mij enkele machines. Ik handel wel namens een bedrijf.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MRTJE schreef:
Het betreft een onderhoudscontract van machines. X onderhoudt voor mij enkele machines. Ik handel wel namens een bedrijf.

Tenzij die machines maar een levensduur van 2 x 6 maanden hebben, lijkt het mij de meest gerede uitleg dat er sprake is van een contract dat telkens met 6 maanden wordt verlengd, tenzij er tijdig door één van beiden opgezegd wordt.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar lijkt mij zeker wat voor te zeggen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds