|
Auteur |
Bericht |
maria82
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 jun 2008 17:29 Onderwerp: verhalen op nabestaanden? |
|
|
Iemand genoot naast zijn bedrijfspensioen aanvullende WW met sollicitatie-plicht. Na zijn overlijden blijkt dat hij regelmatig verblijf in Spanje heeft verzwegen. Wordt het teveel uitgekeerde teruggevorderd van zijn erfgenamen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 28 jun 2008 18:55 Onderwerp: |
|
|
Ik denk het wel. Ik vind CRvB 25 november 2005, LJN AU7413. Betrokkene ontving WAO, overleed op 18 juni 2001. Weduwe vraagt een overlijdensuitkering aan. UWV komt erachter dat er te veel is uitgekeerd. Vervolgens wordt ruim 33.000 gulden teruggevorderd van de erfgenamen van betrokkene (appellanten in deze zaak). Over het overlijden van de betrokkene gaat het verder eigenlijk niet, maar terugvordering van de erven lijkt dus gewoon te kunnen. Een boete zal echter niet kunnen worden opgelegd.
Een ander voorbeeld is CRvB 6 mei 2003, LJN AI0615. Besluit tot terugvordering genomen na overlijden van betrokkene. Appellante heeft inmiddels de erfenis echter verworpen, zodat er geen procesbelang meer is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 jun 2008 19:08 Onderwerp: |
|
|
Bij het beneficair aanvaarden van de erfenis, zal het UWV het geld denk ik niet terug kunnen vorderen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 28 jun 2008 19:13 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: | Bij het beneficair aanvaarden van de erfenis, zal het UWV het geld denk ik niet terug kunnen vorderen? |
Het UWV kan terugvorderen bij wie uiteindelijk de erfenis aanvaardt.
Als je beneficiair aanvaardt en later verwerpt, zal het UWV vanaf het moment van verwerpen met terugwerkende kracht nooit een vordering op je hebben gehad. Als je uiteindelijk niet verwerpt, zul je moeten betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
maria82
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jun 2008 18:15 Onderwerp: |
|
|
Dank ! |
|