|
Auteur |
Bericht |
Zillig
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 17:19 Onderwerp: verjaring eigendomsrecht bij woning |
|
|
Mijn buurman wil een uitbouw gaan bouwen waarbij hij de buitenmuur op de kadastrale grens wil plaatsen.
Nu wil het geval dat de kadastrale grens is bepaald op 11 centimeter van de normaal te verwachten erfgrens (en dus in "mijn" tuin): te weten het midden van de tussenmuur tussen de twee panden.
Daarbij is de huidige schutting geplaatst in 1972 en heb ik originele bouwtekeningen van het huis (uit 1906) waaruit is op te maken dat de schutting is geplaatst op de lijn die het midden van de tussenmuur bepaald.
Kan ik een beroep doen op de verjaring van het eigendomsrecht en verwachten dat de 11 centimeter inmiddels mijn eigendom zijn?
Ik ben benieuwd wie mij kan helpen, |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 17:44 Onderwerp: |
|
|
Uitgaande van het midden van de tussenmuur is het in 1906 dus al misgegaan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Zillig
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 18:30 Onderwerp: |
|
|
zo zou je dat kunnen zien. Ik denk eerder dat het destijds bewust gedaan is. Ons huis is later aangebouwd zonder een eigen buitenmuur. De muur van de buren is daarvoor gebruikt. vandaar ook het verschil in de kadastrale grens en feitelijk gehanteerde grens. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 20:07 Onderwerp: |
|
|
In dat geval lijkt het me dat de muur nog steeds volledig op de grond van de buren staat. Maar de grond van de tuin voor zover die zich aan jouw kant van het hek bevindt (dus zonder de grond precies onder het hek) lijkt me inmiddels door verjaring van jou. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Zillig
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 22:05 Onderwerp: |
|
|
Beste Bona Fides,
Dank voor je antwoord. Zo helder en eenvoudig heb ik het nog niet gekregen de afgelopen dagen. Buurman heeft hiermee het laatste zetje gekregen om de oplossing (geen landje pik) te accepteren. thanks |
|
|
|
 |
|