Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 22:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Een "indeplaatsstelling" is contractueel toegestaan, maar...
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mini

Leeftijd: 74
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 9:27    Onderwerp: Een "indeplaatsstelling" is contractueel toegestaan, maar... Reageer met quote Naar onder Naar boven

In augustus '07 benaderde ik de verhuurder van mijn winkelpand omdat ik een nieuwe huurder wilde zoeken voor een "indeplaatsstelling". In mijn huurcontract staat ook dat de verhuurder dit toestaat.

Tijdens een mondeling gesprek vertelde een medewerker van de verhuurder dat ik niet op zoek kon gaan naar een nieuwe huurder, omdat de eigenaar het pand nodig had voor het verplaatsen van een winkel. Als "alternatief" bood deze medewerker mij; a) de mogelijkheid om naar een ander pand te verhuizen; b) een vier maanden durende huurvrije periode als ik zou besluiten te verhuizen naar een ander winkelcentrum óf te willen stoppen met de winkel.
Deze voorstellen werden mij mondeling gedaan.

Na enkele gesprekken en mailtjes resulteerde het in een concept-huurovereenkomst die mij per mail werd toegestuurd. De medewerker van de verhuurder verzocht mij te reageren op het concept en een onkostenraming te maken. Dat heb ik ook gedaan, per mail.

Daarna hoorde ik niets meer. In vertrouwde erop dat hij wat tijd nodig had voor het beoordelen van mijn reactie, maar het duurde wel erg lang.
Ik mailde hem een paar keer, kreeg daar geen reactie op, ben gaan bellen en... hij werkte helemaal niet meer voor de verhuurder!

Om een lang verhaal kort te maken, zijn vervanger bood mij (ook per mail) excuses aan voor het niet-reageren van zijn ex-collega, vertelde dat men mijn pand niet meer nodig had voor het verhuizen van een andere winkel (dat plan was van de tafel) en dat ik nu -januari '08 inmiddels- wél op zoek kon gaan naar een huurder voor een in de plaatsstelling!

Kan dat zomaar, had de verhuurder mij wel mogen "verbieden" om op zoek te gaan naar een nieuwe huurder voor een indeplaatsstelling.

Het meest verbijsterende is nog wel... dat ik er van de week achter kwam dat deze medewerker twee naast mij gelegen winkels óók een concept-huurcontract heeft voorgelegd voor hetzelfde verhuisplan/verhaal!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mini

Leeftijd: 74
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2008 9:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel er nooit een reactie is gekomen op het bovenstaande, wil ik (uit pure frustratie) toch nog even laten weten hoe het verder is gegaan.

Er is mij via mijn bedrijfsrechtsbijstandverzekering (Achmea) een advocaat toe gewezen.
Deze advocaat is tot de conclusie gekomen dat (ik vertel het hier even zoals ik het voel): De verhuurder volledig het recht had om mij weerhouden een nieuwe huurder te zoeken voor een indeplaatsstelling. En ook het recht om mij vervolgens op het verkeerde been te zetten met voorstellen die zogenaamd een "vervanging" waren voor een indeplaatsstelling.

Dat ik de verhuurder vertrouwde en de voorstellen serieus nam is niet van belang... het is mijn eigen schuld dat ik mij tegen heb laten houden en niet gewoon tóch op zoek ben gegaan naar een nieuwe huurder.
De verhuurder valt niets te verwijten...

Dit is hoe de advocaat het verwoordde: Conform de wet heeft u recht op indeplaatsstelling. De verhuurder heeft het recht te zeggen dat u niet op zoek mag gaan naar een nieuwe huurder. U hoeft zich echter niets van aan te trekken. U heeft gedwaald omtrent uw juridische mogelijkheden. Dat valt de verhuurder in dit verband echter niet te verwijten.

Zo, dat was het dan. De verhuurder kan mij gewoon aan het contract houden, ondertussen ontstaat er leegstand naast mijn winkel. De verhuurder wil (zo schijnt het) vier naast elkaar gelegen panden leeg krijgen voor de vestiging van een vestiging van een grootwinkelbedrijf.
Mijn winkel mag "gewoon" z'n contract uitdienenen, de naastgelegen panden blijven dus nog minimaal 2 jaar leegstaan. De verhuurder wacht gewoon geduldig tot ik óf kapot ga; óf de eindstreep van het huurcontract haal.

Geweldig toch -voor de verhuurder- dat hij helemaal geen spoortje rekening hoeft te houden met de schade die zo'n klein winkeliertje oploopt bij al z'n gekonkel...
Nee, die kan zich lekker nergens aan ontrekken... dankzij de huur-"bescherming".
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds