Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
teip
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 jun 2008 20:40 Onderwerp: grondwater vervuild door buren |
|
|
Bij een bouwvergunning hoort een schone grond verklaring. Na het nemen van monsters bleek het grondwater vervuild. Er dient nog nader onderzoek maar het is zeer waarschijnlijk dat de vervuiling veroorzaakt word door een oude, 15 jaar geleden met zand volgestorte, olietank. Deze tank staat in de grond bij de buurman.
Is de buurman aansprakelijk te stellen voor de schade die hieruit voortvloeit? Is dit iets dat gedekt zal worden door de WA verzekering?
De buurman is beslist ter goede trouw. hij werk volledig mee aan het onderzoek en er is dus beslist geen kwade opzet of het achterhouden van informatie aan de orde. De kosten kunnen volgens de eerste ramingen wel eens oplopen tot €150.000-
Het oorspronkelijke huis zou worden gesloopt en op dezelfde plaats zou een nieuw huis herrijzen. Uiteraard zijn alle activiteiten nu stilgelegd. hier vloeien ook extra kosten uit voort. zouden deze ook claimbaar zijn?
vr gr
Piet |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 17 jun 2008 19:12 Onderwerp: Re: grondwater vervuild door buren |
|
|
teip schreef: |
Is de buurman aansprakelijk te stellen voor de schade die hieruit voortvloeit? |
Als er causaal verband is aan te tonen tussen het olievat en de vervuilde grond en een en ander biedt voldoende bewijs om aansprakelijkheid aan te nemen dan is de buurman aansprakelijk. Het is dus een bewijskwestie. Wanneer e.e.a. bewezen is lijkt het mij dat enkel de saneringskosten kunnen worden verhaald op de buurman. Is dat de 150.000 Euro?
Quote: | Is dit iets dat gedekt zal worden door de WA verzekering? |
Hiervoor moet je in je polis kijken, maar ik betwijfel dat ten zeerste. Ik denk het niet dus.
Quote: |
Uiteraard zijn alle activiteiten nu stilgelegd. hier vloeien ook extra kosten uit voort. zouden deze ook claimbaar zijn?
| Deze kosten zullen m.i. moeilijker te herleiden zijn naar de schadeveroorzakende handeling van de buurman. Je had ook eerst de grond kunnen bemonsteren voordat je met de bouwactiviteiten aanving, maar je zult zelf hier beter inzicht in hebben. Ik denk dat je sowieso niet alle kosten hiervan succesvol zult kunnen vorderen van de buurman gelet op artikel 6:98 en eventueel 6:101 BW. Dit, nog afgezien van de bewijskwestie naar welke ik hierboven al verwees.
Concreet lijkt me dat de bodem ter plaatse gesanneerd moet worden en dat de kosten hiervan op de vervuiler van die bodem kunnen worden verhaald. Aangetoond moet worden dat in casu de buurman de vervuiler is. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|