|
Auteur |
Bericht |
Vraagteken
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 10:03 Onderwerp: durfkapitaal niet aftrekbaar? |
|
|
aantal jaar geleden lening verstrekt aan 'vriend', maar door omstandigheden heeft hij de zaak(Horeca) met veel verlies verkocht en lening oninbaar('kale kip').
Hij heeft nagelaten de lening aan te melden als durfkapitaal, waardoor ik de lening niet via aftrek durfkapitaal kan terugvorderen/verrekenen volgens de belasting.
Het is het belangrijkste bewijs dat ik mis om aftrek te realiseren...wat nu? Zijn er alsnog mogelijkheden? De fiscus heeft zelf een flinke vordering op hem, dus ik ben achtergesteld met mijn vordering op hem.
Is aftrek durfkapitaal afdwingbaar zonder dit bewijs van inschrijving van durfkapitaal?
Zit er ook een verjaringstermijn aan? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 10:25 Onderwerp: |
|
|
Uit art. 5.17 lid 1 Wet IB 2001 begrijp ik dat een belegging in durfkapitaal een geregistreerde achtergestelde lening is aan een beginnende ondernemer.
De lening moet dus geregistreerd zijn. Als dat niet het geval is, dan geldt de lening niet als belegging in durfkapitaal.
Ik heb hier verder niet veel verstand van, maar ik ben bang dat er weinig aan valt te doen. Of misschien alsnog registreren? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|