|
Auteur |
Bericht |
r.k.
Leeftijd: 118 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 07 jun 2008 23:19 Onderwerp: Bij wijze van demonstratie jezelf vastketenen. |
|
|
Onaangekondigd, om onvrede te uiten, te provoceren - vreedzaam uiteraard. EN in het uiterste geval dat de politie/brandweer komt om je los te snijden, wat voor sancties staan daar dan op?
Hoe zit het met de lichamelijke integriteit (mag je losgesneden worden, ook als je aangeeft dat je pijn hebt?), wordt men alleen bestraft wanneer hier door iemand aangifte wordt gedaan (waar kan uberhaupt aangifte tegen gedaan worden?)? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 08 jun 2008 0:39 Onderwerp: |
|
|
Waar keten je je aan vast? Dat lijkt me van belang om je vraag te kunnen beantwoorden. Jezelf vastketenen, bijv. thuis aan de verwarming, is op zich niet strafbaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 08 jun 2008 9:13 Onderwerp: |
|
|
Je ketent je bijvoorkeur vast aan het object van protest. Ik geloof niet dat er veel mensen protesteren tegen mijn verwarming.
Te denken valt aan: een boom die omgezaagd dreigt te worden, de toegangsdeur tot een gebouw waar een bedrijf gevestigd is dat mij niet aanstaat of de verwarming in het pand dat ik gekraakt heb en dat ontruimd moet worden.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 08 jun 2008 10:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je ketent je bijvoorkeur vast aan het object van protest. Ik geloof niet dat er veel mensen protesteren tegen mijn verwarming. | Dat komt nog wel, met al die Global Warming-fanatici
Maar Ontopic: het gaat heel erg om wat je doet/waar je je aan vastketent etc., zoals Bona ook al zegt. Ik denk dat een voorbeeld van het handelen dat jij bedoelt de (toenmalige) protesten zijn tegen het vervoer van radioactief afval per trein naar een verwerkingscentrale in Frankrijk. Destijds bond menigeen zich vast aan de rails. In mijn ogen zou je dan misschien nog wel voor artikel 164 Sr (opzettelijke gevaarzetting van het treinverkeer, ik zit alleen een beetje met de vereiste mechanische kracht) veroordeeld kunnen worden. Eventueel zou je dan voor één of meer van de artikelen 42-44 Spoorwegwet veroordeeld kunnen worden tot maximaal één maand hechtenis of een geldboete van de tweede categorie.
Enne, vreedzaam is nogal een subjectief begrip. Alsnog protesteren als er een vergunning voor bijvoorbeeld dat kernafvaltransport is verleend, door je vast te binden aan de rails zou je ook zo maar als niet-vreedzaam kunnen kwalificeren. Het ligt eraan uit welke hoek je kijkt...
Met betrekking tot de lichamelijke integriteit acht ik het trouwens, opnieuw in het voorbeeld van het kernafvaltransport, in beginsel rechtmatig van een ambtenaar om je los te snijden. Bij een eventuele strafvervolging zou hij zich dan op artikel 43 lid 1 Sr kunnen beroepen (ervanuitgaande dat hij zo'n bevel heeft gekregen om mensen van de rails te halen), zolang het maar aan de vereisten van proportionaliteit en subsidiariteit voldoet.
Verder leert de ervaring mijns inziens dat veel vastgeketende demonstranten, of hun omstanders, zich toch agressief gaan gedragen als ze zijn/worden losgemaakt. Dat zou dan weer wederspannigheid op kunnen leveren in de zin van artikel 180 Sr, dat lijkt me trouwens sowieso een artikel dat veel voor dit soort gevallen zal worden gebruikt.
Voor wat betreft de aangifteverplichting in het geval van 164 Sr: dat lijkt me geen klachtdelict, dus dan kan het OM autonoom vervolgen. Daar hoeft de NS/Prorail/Arriva/Veolia/Connexion of welke vervoerder/beheerder dan ook geen klacht van te doen. Het is echter wel waarschijnlijk dat ze aangifte zullen doen, mede omdat een veroordeling makkelijker een onrechtmatige daad in het civiele proces zal opleveren. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
r.k.
Leeftijd: 118 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 08 jun 2008 10:55 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je uitgebreide reactie en voorbeelden. Maar het gaat om het vastketenen aan een object van mijn onderwijsinstelling om te strijden tegen een -mijns inziens- onrechtmatig en onzinnig besluit. Waar het hier over gaat en of ik dit wel zou moeten doen hoef ik geen oordeel over.
Bovendien acht ik dit de enige manier, aangezien bezwaarprocedures te lang duren en de deadline volgende week al is. Vandaar! |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 08 jun 2008 12:21 Onderwerp: |
|
|
Misschien is het toch handig om ons te laten weten waartegen je protesteert. Dan kunnen wij inhoudelijk een oordeel geven over wat wel en wat niet is toegestaan, of het bijvoorbeeld een inbreuk op je lichamelijke integriteit zou kunnen zijn, wat voor maatregelen je in juridische procedures zou kunnen vragen, enzovoort. Bovendien kunnen we je juridisch inhoudelijk laten zien of het besluit inderdaad onrechtmatig zou kunnen zijn, of kritiek geven op jouw stellingname dat het onrechtmatig is. Soms is een onafhankelijke derde die er een oordeel over geeft wel zo handig. Maar goed, dat is aan jou.
In het algemeen: het is altijd handig om een bezwaarschriftprocedure te beginnen aangezien je dan al aangeeft het oneens te zijn met het genomen besluit. Dan kan je daarnaast gelijk een voorlopige voorziening kan aanvragen (indien je uni een bestuursorgaan is op grond van artikel 8:81 lid 1 Awb, anders de civiele kort geding-rechter), of eventueel aan het college van bestuur vragen of ze het besluit willen schorsen totdat de rechter er een uitspraak over heeft gedaan. Als ze dit niet willen doen, heb je namelijk veel eerder een rechtvaardigingsgrond als je door hén voor de rechter wordt gebracht wegens bijvoorbeeld onrechtmatige daad. Bovendien geef je dan ook een signaal aan de rechter dat jezelf vastketenen 'een laatste middel was' tegen het besluit van die grote, stoute jongens. Dat is PR-technisch (rechters zijn ook mensen!) namelijk handiger dan zomaar ergens tegen protesteren zonder de daartoe geëigende middelen te gebruiken, en de rechter er dus buiten te laten.
Maar: het is aan jou of je ons het gewraakte besluit wilt mededelen. Wij kunnen alleen een inhoudelijk juridisch oordeel geven met volledige openheid van feiten. Wat mij betreft onthouden we ons dan van oordelen over de vraag of je het al dan niet zou moeten doen. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 08 jun 2008 13:33 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Je ketent je bijvoorkeur vast aan het object van protest. |
Tja, dat is nieuw voor mij. Maar om een strafbaar feit erbij te zoeken moet je weten wat voor object dat is. Het zich vastketenen is an sich niet strafbaar. Dat wordt perfect geïllustreerd door het voorbeeld van de eigen verwarming.
Mijn bericht was dus geen antwoord op de vraag, maar een eerste stap in de analyse van de situatie.
r.k. schreef: | Maar het gaat om het vastketenen aan een object van mijn onderwijsinstelling om te strijden tegen een -mijns inziens- onrechtmatig en onzinnig besluit. |
Als je verder niemand in de weg zit, denk ik niet dat men je veel kan maken. Maar het zal afhangen van het object en de plaats waar dat zich bevindt.
Quote: | Bovendien acht ik dit de enige manier, aangezien bezwaarprocedures te lang duren en de deadline volgende week al is. Vandaar! |
De geëigende weg is een verzoek om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 08 jun 2008 17:38 Onderwerp: |
|
|
R.k. welk besluit en waar ga je je dan aan vastketenen?
Het is trouwens wel "in", dat ketenen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|