|
Auteur |
Bericht |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 180
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 2:34 Onderwerp: Ongevraagde upgrade naar veel duurder hostingpakket |
|
|
Sinds ik in 2002 werkloos ben geworden ben ik een eigen bedrijfje gestart. Ik ben een beetje een duizendpoot en doe van alles op het gebied van advisering, programmeren tot het bouwen van websites.
Onlangs ben ik vanwege privé-omstandigheden een tweetal maanden ‘uit de running’ geweest. Veel van mijn klanten komen uit het onderwijs en gelukkig vielen de feestdagen de meivakantie ook in deze periode zodat mijn klanten hiervan geen last ondervonden. Bovendien was vrijwel iedereen op de hoogte van de situatie dus dat gaf geen problemen.
Afgelopen week ben ik weer vol goede moed aan de slag gegaan. Van mijn Nederlandse hostingprovider had ik een mailtje gekregen dat ik mijn quotum aan serverruimte had overschreden dus heb ik dat eerst eens flink opgeschoond. Ik heb enkele jaren geleden een contract afgesloten met deze provider voor gebruik van een webserver met een diskruimte van 200 MB (IS 200) op deze server. Hiervóór gebruikte ik altijd Amerikaanse hostingproviders, deze waren aanzienlijk goedkoper maar de servers waren ook vaker down, trager en slechter bereikbaar. Sinds enkele jaren gebruik ik ook een server bij deze provider en ik moet zeggen dat zij altijd heel coulant en behulpzaam zijn geweest. Aan de andere kant heb ik hen ook een zestal klanten gebracht dus de samenwerking was altijd goed.
In een mail van begin april wordt ik er op gewezen dat ik mijn diskquotum heb overschreden, er word gesteld dat ik maar liefst 1,2 GB schijfruimte gebruik en er word mij voorgesteld om de overbodige bestanden te verwijderen of een duurder hostingpakket te nemen met meer schijfruimte. Dit om te voorkomen dat ik mijn website niet meer kan aanpassen.
Omdat ik dit mailtje dus vorige week pas las heb ik meteen gekeken of ik werkelijk zoveel schijfruimte gebruik, ik kon mij dat eerlijk gezegd niet voorstellen. Pas nadat ik de hele site had gedownload bleek inderdaad dat ik veel meer schijfruimte verbruik dan verwacht. Het bleek dat een kennis van mij, een directeur van een school die een deel van mijn website gebruikte, middels ASP Upload (dus vanuit de browser) foto’s van zijn digitale camera rechtstreeks op de server heeft gezet. Dit in zeer hoge resolutie en meer dan 250 stuks. Hierdoor is er ruim 900 MB bijgekomen. Ik heb deze meteen verwijderd en zal hem komende week uitleggen dat hij de foto’s eerst moet verkleinen voordat hij ze upload want dit kan zo niet, het neemt onnodig veel ruimte in beslag.
In een mail van 15 mei jl. bevestigd de hostingprovider mijn aanvraag tot uitbreiding naar een IS 2000 pakket (2 GB), dit gaat mij inclusief BTW € 120,- per maand kosten. Maar ik heb dit helemaal niet aangevraagd en bovendien kan ik mij absoluut geen € 1.440,- per jaar voor het huren van een webserver veroorloven.
Deze twee mailtjes heb ik dus pas eind vorige week geleden gelezen en ik heb meteen een mail teruggestuurd dat ik geen IS 2000 heb aangevraagd. Ik geef aan dat ik alles heb opgeschoond en dat ik misschien wel een upgrade naar 400 MB overweeg maar zeker geen 2 GB.
Als klap op de vuurpijl ontving ik zaterdag (gisteren) een rekening voor het overschrijden van het quotum à € 120,- voor de maand april. Dit wekt de indruk dat er voor de maand mei ook nog een rekening aan zit te komen.
Een aantal dingen verbazen me. De laatste 2 mailtjes zijn door de provider verstuurd met ontvangstbevestiging. Het moet hen toch duidelijk zijn geworden dat ik ze niet gelezen heb als er geen ontvangstbevestiging naar hen retour ging? Waarom hebben ze niet even gebeld of een kort briefje per reguliere post geschreven?
En mogen zij mij zomaar een upgrade van 200 MB naar 2 GB in de maag splitsen? Waarom niet gewoon de site afsluiten zoals zij in hun eerste mailtje aankondigden.
Bij de twee Amerikaanse providers, waarvan ik nog steeds webservers gebruik, kan ik mijn quotum simpelweg niet overschrijden, er komt dan een melding dat er geen bestanden meer geplaatst kunnen worden. Dat had ik hier ook verwacht. Ik heb immers een contract afgesloten voor maximaal 200 MB? Ik wil mijn quotum helemaal niet overschrijden, laten ze de boel maar blokkeren als ik daar overheen ga. Ik kan me voorstellen dat vanuit het oogpunt van de provider meer ruimte ook meer geld kost en dat zij dat op mij proberen te verhalen. Maar dit kon ik niet weten en ik heb het quotum niet bewust overschreden.
Ik heb me een klein beetje verdiept in consumentenrecht maar niet genoeg om hier duidelijkheid over te krijgen. Kan iemand mij adviseren of dit allemaal zomaal mag?
De algemene voorwaarden van de provider staan trouwens hier: http://www.is.nl/webfront/base.asp?pageid=99
Ik ben benieuwd, reacties zijn van harte welkom.
Groet, Tilda |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 180
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 7:05 Onderwerp: |
|
|
Ik vond nog een verdwaald mailtje tussen de spam met de volgende tekst:
Quote: | Aangezien u niet gereageerd heeft op het verzoek om het hostingpakket te upgraden of de website op te schonen, hierbij de volgende mededeling.
U heeft tot 13-5-2008 de tijd om alsnog het IS200 hostingpakket te upgraden of de website op te schonen, zo niet, zullen wij automatisch het hostingpakket upgraden naar een IS2000 (2000 Mb ruimte € 99,95 per maand) en daarvooor zult u ook een factuur ontvangen.
Met vriendelijke groet,
x. xx
IS Verkoop |
Dit mailtje is verstuurd op 6 mei jl. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 8:59 Onderwerp: |
|
|
Ik kan in de algemene voorwaarden nergens zien dat IS het abonnement mag verhogen of veranderen als je te veel dataverkeer gebruikt. Het zou kunnen dat dit in de fair use policy staat waarnaar verwezen wordt. Maar die kan ik zo snel niet vinden.
Een rekening voor excessief gebruik is wat hard, maar niet onbegrijpelijk. Het is jouw account, en uploads van vrienden en kennissen gebeuren onder jouw verantwoordelijkheid. (Je kunt juridisch gezien die kosten verhalen op de persoon die het veroorzaakte, lijkt me.)
Kun je kijken of je die FUP tekst ergens kunt vinden in de documentatie van je contract?
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 180
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 11:18 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je snelle reactie Arnoud. Ik kon in de AV ook niks vinden maar was bang dat ik iets over het hoofd zag. De FUP zegt mij ook niks en kan ik ook niet vinden.
Het afsluiten van het contract kon alleen met de fax kan ik mij nog herinneren en hier heb ik een kopie van. Dat is het enige wat ik in de map Providers en Domeinen kan vinden. De algemene voorwaarden zijn me niet eens toegestuurd anders hadden die er zeker bij gezeten, maar goed die kan ik op de website lezen.
Het lijkt mij ook wel redelijk dat ik een bedrag moet betalen voor excessief gebruik kan ik mij voorstellen al vind ik 120 euro per maand wel aan de erg hoge kant. Bovendien is mij niet duidelijk hoe dit bedrag is berekend.
Het verhogen van een account van € 30,- naar € 120,- per maand vind ik onredelijk en volgen mij mag dat niet zomaar.
De veroorzaker wil ik niet aansprakelijk stellen, die heeft in zijn enthousiastme gewoon leuke foto's van school, schoolreisjes en allerlei activiteiten op de site geplaats niet wetende dat dit problemen kon veroorzaken. Net nog even met hem gebeld en ook hij vraagt zich af waarom hij het limiet zomaar kon overschrijden zonder dat er een melding of waarschuwing verschijnt.
Ik ga nog even op internet zoeken naar die Fair User Policy, misschien is het een afspraak van internationale hostingproviders of zoiets. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 12:41 Onderwerp: |
|
|
Tilda, de term 'fair use policy' verwijst naar specifieke regels over 'fatsoenlijk gebruik'. Dat is iets wat bij iedere hoster anders ligt. Op internet zal dat niet te vinden zijn, het moet op de site van IS staan of in de documentatie zitten die je bij het afsluiten kreeg.
Bel of mail eens met IS en vraag ze waar dit staat.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 180
|
Geplaatst: wo 28 mei 2008 0:19 Onderwerp: |
|
|
Het probleem lijkt te zijn oplost. Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van een medewerker van de provider. Ik heb de situatie uitgelegd en ook dat ik nogal verbaasd was dat ik zomaar naar een hoger abonnement was overgezet. Deze medewerker bleek daarover al net zo verbaasd als ikzelf en hij kon zien dat ik nu nog maar 300 MB gebruikt. Hij vermoedde dat een overijverige collega iets te voortvarend aan de slag was gegaan. We zijn overeengekomen dat ik nu van een IS200 naar een IS400 wordt overgeschakeld, dit kost mij maar 10 euro per maand meer. Ik ben tevreden met deze oplossing.
Over de rekening van € 120,- voor het overschrijden van het quotum voor de maand mei hebben wij het niet gehad. Dit schoot mij helaas later pas te binnen. Maar dat wacht ik nog even af, ik hoop dat ik deze nu als niet verzonden mag beschouwen. Zo niet dan zal ik vast wel en herinnering ontvangen.
Ik heb de FUP trouwens niet kunnen vinden maar ik vermoed dat dit gaat over het plaatsen van pornografie of ander aanstootgevende zaken.
Gelukkig opgelost, en het volgende probleem heeft zich natuurlijk alweer aangediend. Maar dat komt in een andere topic.
Dank voor je reacties Arnoud.
Groet, Tilda |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 28 mei 2008 11:37 Onderwerp: |
|
|
Je legt FUP iets te beperkt uit. Wat Arnout ook bedoelt met FUP is overmatig veel dataverkeer. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 180
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 4:01 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Je legt FUP iets te beperkt uit. Wat Arnout ook bedoelt met FUP is overmatig veel dataverkeer. |
Misschien wel BG maar het is gelukkig opgelost. Bovendien ook nog een creditnota ontvangen voor die 120 euro. Pff, dat was even schrikken. Gelukkig valt het erg mee. |
|
|
|
 |
|