Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 4:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boventallig en opzegtermijn?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
djp

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 19:33    Onderwerp: Boventallig en opzegtermijn? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben per 1 mei boventallig geworden, deze week moet ik aangeven of ik een vaststellingovereenkomst wil of dat ze naar de kantonrechter moeten stappen, heb 2 mnd opzegtermijn (1juli) maar wil dit liever verlengen omdat ik denk dat ik wat meer tijd nodig heb....kan ik hier over onderhandelen?

En wanneer gaat de opzegtermijn in? vanaf wanneer je gaat tekenen of gewoon 1 mei wanneer je boventllig bent geworden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Proberen te onderhandelen kan altijd.

Als je tekent is in principe geen opzegtermijn meer nodig.

Opzegtermijn gaat in wanneer je wordt opgezegd. Om je op te zeggen is echter eerst een vergunning van het CWI nodig. Die is er nog niet, naar ik aanneem.

De weg via de kantonrechter leidt tot ontbinding. Dat kan zonder opzegtermijn, want ontbinden is wat anders dan opzeggen. De kantonrechter zal normaal gesproken echter een ontslagvergoeding toekennen (volgens de kantonrechterformule) en daarbij rekening houden met de opzegtermijn.

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Proberen te onderhandelen kan altijd.
Als je tekent is in principe geen opzegtermijn meer nodig.
Opzegtermijn gaat in wanneer je wordt opgezegd. Om je op te zeggen is echter eerst een vergunning van het CWI nodig. Die is er nog niet, naar ik aanneem.
De weg via de kantonrechter leidt tot ontbinding. Dat kan zonder opzegtermijn, want ontbinden is wat anders dan opzeggen. De kantonrechter zal normaal gesproken echter een ontslagvergoeding toekennen (volgens de kantonrechterformule) en daarbij rekening houden met de opzegtermijn.

Moet ik maar gaan proberen dan, werkgever gaat zeker niet naar het CWI maar gelijk naar de kantonrechter...maar volgens mij hangt er een flink prijskaartje aan het stappen naar een kantonrechter, dus een 4 maanden opzegtermijn ipv 2 moet toch wel kunnen. Klopt het dat een een procedure via de kantonrechter meer dan 25.000 euro kost?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

djp schreef:
Klopt het dat een een procedure via de kantonrechter meer dan 25.000 euro kost?

Bedoel je aan advocaat- en proceskosten, of aan ontslagvergoeding aan jou?

Ik weet niet hoeveel een procedure bij de kantonrechter aan advocaat- en proceskosten zal kosten, maar 25.000 euro lijkt me een veel te hoge schatting.

Hoe hoog een ontslagvergoeding zal bedragen hangt af van allerlei factoren. Zie de kantonrechtersformule.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voordat je gaat onderhandelen met je werkgever moet je wel even goed vaststellen waar je recht op hebt. Zo te merken weet je niet goed waar het allemaal over gaat en wat je kunt verwachten bij de kantonrechter. De werkgever zal hier wellicht ook gebruik van maken om te proberen zo goedkoop mogelijk van je af te komen met een vaststellingsovereenkomst.

Ik hoop dat je lid bent van de vakbond of een rechtsbijstandverzekering hebt, zodat je daar advies kunt vragen. Zo niet zou ik toch overwegen wat geld uit te geven om op basis van jouw persoonlijke situatie een arbeidsjurist/advocaat advies te vragen. Als je een laag inkomen hebt kun je ook bij een rechtswinkel (het juridisch loket) langsgaan.

Ik weet niet of bij deze werkgever al lang werkt maar 2 maanden salaris bovenop de opzegtermijn vragen lijkt me een vrij magere inzet van de onderhandelingen.
djp

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bedoel je aan advocaat- en proceskosten, of aan ontslagvergoeding aan jou?
Ik weet niet hoeveel een procedure bij de kantonrechter aan advocaat- en proceskosten zal kosten, maar 25.000 euro lijkt me een veel te hoge schatting.

Nee de vergoeding die ik krijg is me bekend, opzegtermijn van 2 maanden ook.
En heb ergens gelezen dat los van een vergoeding een procedure bij het CWI ca.13.000 kost en bij de rechter ca.28.000, kan me daarom ook goed voorstellen dat een vaststellingsovereenkomst de eerste optie is van een bedrijf.
djp

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
Voordat je gaat onderhandelen met je werkgever moet je wel even goed vaststellen waar je recht op hebt. Zo te merken weet je niet goed waar het allemaal over gaat en wat je kunt verwachten bij de kantonrechter. De werkgever zal hier wellicht ook gebruik van maken om te proberen zo goedkoop mogelijk van je af te komen met een vaststellingsovereenkomst......
Ik weet niet of bij deze werkgever al lang werkt maar 2 maanden salaris bovenop de opzegtermijn vragen lijkt me een vrij magere inzet van de onderhandelingen.

Ik weet wel waar ik recht op heb, hebben gewoon een CAO en een sociaalplan, heb ook alles op papier staan. Alleen nu stelt het bedrijf mij voor de keuze vaststelling of kantonrechter en wil best een vaststelling maar dan wel met een langere opzegtermijn omdat ik nog geen nieuwe bana heb en zeker de WW niet in wil.
Ze proberen me een beetje af te schrikken met de rechter zodat het mij aan advocaatkosten geld gaat kosten,maar andersom is het voor een hun een groot voordeel als ik een vaststelling teken.
mcvg

Leeftijd: 49
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de ontslagvergoeding al vast staat en jij je daar ook niet tegen verweert is de ontbindingsprocedure voor de kantonrechter heel simpel (pro-forma ontbinding). Dat zal dus voor het bedrijf niet veel kosten met zich meebrengen. Ik denk 1000/2000 Euro.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 3:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees iets over een sociaal plan. Ik neem aan dat de vaststellingsovereenkomst daar onderdeel van is. Als werkgever met de vakbonden een sociaal plan is overeengekomen zullen ze niet naar CWI gaan maar naar de kantonrechter. Die zal in zo'n geval in het algemeen het sociaal plan gelijk stellen aan een CAO en conform ontbinden. Daar schiet je dan dus niets mee op.

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Ik lees iets over een sociaal plan. Ik neem aan dat de vaststellingsovereenkomst daar onderdeel van is. Als werkgever met de vakbonden een sociaal plan is overeengekomen zullen ze niet naar CWI gaan maar naar de kantonrechter. Die zal in zo'n geval in het algemeen het sociaal plan gelijk stellen aan een CAO en conform ontbinden. Daar schiet je dan dus niets mee op.

Klopt helemaal, wil ook best tekenen probeer alleen mijn opzegtermijn iets te verlengen...ben nu boventallig per 1-5 en we zitten dus bijna op 1-6 en er is nog niks gebeurd, willen me eruit hebben per 1-7 (2mnd).
Is het niet zo dat je opzegtermijn pas gaat lopen als je tekent?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

djp schreef:
Is het niet zo dat je opzegtermijn pas gaat lopen als je tekent?

Zie mijn eerste bericht. Je moet beseffen wat een opzegtermijn is. Een termijn om op te zeggen.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je dit al eens aan je werkgever voorgelegd? Je kan toch gewoon aangeven dat je liever per b.v. 1-8 uit dienst zou gaan? Wie weet is dit gewoon bespreekbaar.
Nadiene

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er een Sociaal Plan ligt dan is als het goed is ook geregeld hoe het zit met een werknemer bv die niet akkoord gaat zijn boventalligheid. Kun je daar eventueel nog bezwaar tegen maken. Is de mogelijkheid geboden om je aan te melden bij een mobiliteitsbureau? de zorgplicht van een werkgever reikt verder en zeker als er sprake is van een collectief ontslag. Ik zou het Sociaal Plan er nog eens goed op nalezen. 2 mnd vind ik wel erg mager. Maar goed dat hangt natuurlijk ook weer af in welke fase jij verkeert.
PcDealer

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boventallig. Is er een fusie? Is er sprake van geen gedwongen ontslagen?
Voor zover ik weet hebben bovenstalligen voorrang bij interne vacatures en moet er gezocht worden naar een passende (andere) functie.

Wat houdt het sociaal plan in en waarom is het opgesteld? informeer ook bij de OR.
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
djp

BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nadiene schreef:
Als er een Sociaal Plan ligt dan is als het goed is ook geregeld hoe het zit met een werknemer bv die niet akkoord gaat zijn boventalligheid. Kun je daar eventueel nog bezwaar tegen maken. Is de mogelijkheid geboden om je aan te melden bij een mobiliteitsbureau? de zorgplicht van een werkgever reikt verder en zeker als er sprake is van een collectief ontslag. Ik zou het Sociaal Plan er nog eens goed op nalezen. 2 mnd vind ik wel erg mager. Maar goed dat hangt natuurlijk ook weer af in welke fase jij verkeert.

Ligt inderdaad gewoon een sociaal plan, en weet precies wat ik meekrijg, Naast de beeindigingsvergoeding is mij ook en mobiliteitstraject aangeboden, als ik daar geen gebruik van maak ontvang ik een mobiliteitsvergoeding. Vergoeding loopt af in 12 maanden, dus de vergoeding neemt telkens af tot dat ik het traject beeindigd.

Maar waar het mij om gaat was eigenlijk een soort onderhandelingsmethode, inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen dat ik tot 1-9 gewoon betaald krijg en dus de tijd heb om iets anders te vinden. Vanaf die datum ontvang ik ook mijn vergoedingen.

Ik las in meerdere berichten dat het om een vergoeding ging van 2 maanden, maar dit is niet juist. Denk dat iemand me verkeerd heeft begrepen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds