Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 11:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

relatiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kadir1985

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2008 0:13    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb enkele vragen betreft relatiebeding.

Bij mijn vorige werkgever heb ik voor een relatiebeding getekend.
Er staat in vermeld dat ik op geen enkele wijze binnen 1 jaar na beeindiging van mijn contract klanten/relaties van mijn werkgever(oude) mag benanderen.

Ik ben tegenwoordig 2 maanden na afloop van contract als sales manager bij een ander bedrijf soortgelijke bedrijf aangenomen.

Als sales manager zijnde moet ik klanten benaderen maar ik ken natuurlijk niet alle klanten van mijn vorige werkgever.
Het probleem is dat ik onwillig en onwettend bij klanten terecht kan komen op gesprek of soort benadering kan plaats vinden van mijn oude werkgever.Tijdens dit gesprek kom ik er dan meestal achter dat een klant die ik benaderd heb een klant van mijn oude werkgever is.
Indien dit het geval is rond ik het gesprek op normale wijze af maar zorg ervoor dat mijn huidige werkgever op geen enkele wijze zaken zal doen met deze klant.Kortom ik trek me terug.
Kan mijn vorige werkgever een schade claim indienen?
En hoe kan ik mijn voor de komende 9-10 maanden dekken en beschermen (onwillig en onwetend klanten te hebben benaderd)van mijn vorige werkgever een schade claim opgelegd te krijgen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hangt af van hoe het relatiebeding is geformuleerd.

Staat er een contractuele boete in vermeld die opeisbaar wordt als jij het relatiebeding overtreedt dan kan de ex-werkgever die waarschijnlijk inderdaad opeisen als jij zijn klanten benadert (ook zonder dat je zaken met ze doet).

Staat er geen boete in het beding dan zou de werkgever alleen dan schadevergoeding kunnen vorderen als hij ook daadwerkelijk schade leidt door het feit dat jij het relatiebeding overtreedt. Op het moment dat jij geen zaken doet met zijn klanten leidt hij (in beginsel) geen schade en kan hij dus geen schadevergoeding vorderen.

Wat de werkgever dan nog wel zou kunnen doen is bij de rechter een procedure starten waarin hij eist dat jij stopt met het overtreden van het relatiebeding (het benaderen van zijn klanten). Hij kan de rechter dan vragen een dwangsom in het vonnis op te nemen voor het geval jij toch zijn klanten blijft benaderen.
Freak

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan je oude werkgever vragen of hij jou een lijst kan sturen met al zijn klanten, zodat jij weet met wie je niet in zee mag gaan.Als je werkgever dit niet wilt doen, kan ik me voorstellen dat jou minder kwalijk genomen wordt als je je concurrentiebeding niet nakomt.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nadeel voor de ex-werkgever is dan wel dat Kadir na afloop van het jaar mooi een lijstje heeft met potentiële klanten... Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 14:51    Onderwerp: Re: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

kadir1985 schreef:
Indien dit het geval is rond ik het gesprek op normale wijze af maar zorg ervoor dat mijn huidige werkgever op geen enkele wijze zaken zal doen met deze klant.

Dat zal je huidige werkgever leuk vinden.

Ik kan me voorstellen dat het relatiebeding alleen geldt voor klanten waarmee jij al een relatie had. Maar dit kan ik niet garanderen, want het recht op vrije arbeidskeuze wordt door de Nederlandse rechter nauwelijks erkend.

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 15:17    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kan ik het beste doen om mij zelf safe te stellen?

Zodat mocht er een rechtzaak komen dat ik 99% me zelf kan beschermen dat ik zijn klanten onwillig en onwetend heb benaderd.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 16:20    Onderwerp: Re: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

kadir1985 schreef:
Wat kan ik het beste doen om mij zelf safe te stellen?

Vraag aan je vorige werkgever hoe hij precies dat relatiebeding uitlegt. Als hij ok gaat met het onopzettelijk benaderen van klanten waar jij nooit zelf contact mee hebt gehad (wat mij niet onredelijk lijkt, want anders is het geen relatiebeding maar een non-concurrentiebeding), probeer dat dan op papier te krijgen.

Als het beding in wezen een non-concurrentiebeding is, dan heb je m.i. een beetje een probleem. Dan kun je nog kijken of het voldoet aan de eisen die aan zo'n beding worden gesteld. Schriftelijk overeengekomen en geografisch en in tijd in voldoende mate beperkt.

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 16:26    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is dat ik geen contact kan krijgen met mijn oude werkgever.

enkele maanden geleden heeft hij mij ontslagen zonder reden.
Het is uitgelopen tot een rechtzaak waarin hij heeft aangegeven dat ik zijn klanten heb benaderd met een ander bedrijf samen.
Dit heeft hij niet kunnen bewijzen en heeft dus de rechtzaak verloren.

Ik wil mij zelf dus op een andere manier safe stelen mocht ik een klant van hem benaderen zonder dit te weten.
en mocht het uitlopen tot een rechtzaak dat ik stevig in mijn schoenen sta.
kadir1985

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 16:34    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

ook is het geen getekende beding.
Het staat gewoon als volgt in een rubriek in mijn contract vermeld.

artikel 10

Het is de werknemer verboden:

Gedurende 12 maanden na beeindiging van de arbeidsovereenkomst direct of op enigerlei wijze indirect, klanten van werkgever te benaderen teneinde hen deel te laten uitmaken van dienst nieuwe werkgever en/of eigen onderneming.Overtredign hiervan is voor de werkgever een reden tot het vorderen van een schadevergoeding.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van de afloop van de relatie met de vorige werkgever en hetgeen mcvg schrijft alsmede je gedrag hierin zou ik de zaak maar mooi laten rusten.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 16:52    Onderwerp: Re: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

kadir1985 schreef:
ook is het geen getekende beding.
Het staat gewoon als volgt in een rubriek in mijn contract vermeld.

Het contract is door jou ondertekend, neem ik aan. Dan is het beding schriftelijk overeengekomen.

Gezien de eerdere rechtszaak lijkt het mij inderdaad verstandig om twijfelgevallen te voorkomen.

Quote:
Het is de werknemer verboden:

Gedurende 12 maanden na beeindiging van de arbeidsovereenkomst direct of op enigerlei wijze indirect, klanten van werkgever te benaderen teneinde hen deel te laten uitmaken van dienst nieuwe werkgever en/of eigen onderneming.Overtredign hiervan is voor de werkgever een reden tot het vorderen van een schadevergoeding.

Zolang er geen schade is ontstaan door zo'n overtreding, is er ook geen schadevergoeding verschuldigd. Klanten van je vorige werkgever moet je dus vermijden. Maar je hoeft m.i. niet te zorgen dat je nieuwe werkgever geen andere werknemers op zo'n klant afstuurt. Als jij het maar niet bent die je huidige werkgever op die potentiële klant heeft gewezen, en als jij het maar niet bent die die potentiële klant overhaalt om klant te worden van je huidige werkgever.

Bij een vaste boete zou je eerder een probleem hebben, zoals mcvg al aangaf.

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 16:57    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar zit het probleem dus.

In mijn nieuwe functie benader ik klanten via de telefoon via de mail enz.

DAarbij kan ik in eerste instantie niet achtergekomen met welke agent ze werken in nederland.
Vervolgens maak ik meestal een afspraak waarbij ik tijdens het gesprek met de klant achter kom dat ze werkzaam zijn met mijn vorige werkgever.

Ik zit dus met het probleem dat ik er pas achter kom dat ze met mijn vorige werkgever werken nadat ik een bezoek gebracht heb aan de klant.
kadir1985

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 17:00    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard bij het plaatsen van een offerte en/of informatie zorg ik ervoor dat in eerste instantie mijn naam nooit in de geplaatste offerte komt dit alleen maar om te verkomen dat ik het relatiebeding overtreedt.
Ookal weet ik dat het niet een klant van mijn vorige werkgever is doe ik dit uit voorzorg.

Ik kan er ook voor zorgen dan de benaderde klanten geen zaken zal doen met mijn huidige werkgever mocht ik er dus achter komen dat het een klant van mijn vorige werkgever is.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 17:08    Onderwerp: Re: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

kadir1985 schreef:
Ik kan er ook voor zorgen dan de benaderde klanten geen zaken zal doen met mijn huidige werkgever mocht ik er dus achter komen dat het een klant van mijn vorige werkgever is.

Lijkt me reden voor ontslag op staande voet door je huidige werkgever.

Heb je dit probleem al aan je huidige werkgever voorgelegd?

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 17:11    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja het is bekend bij mijn nieuwe werkgever en deze heeft aangegeven het geen probleem te vinden als ik de klanten van mijn huidige werkgever de komdende 1 jaar niet benader of na het benaderen en achterhalen dat het een klant van mijn vorige werkgever is er voor te zorgen dat er geen zaken worden gedaan.

Ook uit voorzorg probeer ik te alle tijden alvorens het benaderen te achterhalen of het een klant is van mijn vorige werkgever indien dit het geval is benader is deze klant niet.

Kortom mijn huidige werkgever vindt dit geen probleem voor de komende 12 maanden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds