Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 12:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beslag
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ilse.deruiter

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HL

BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2008 19:34    Onderwerp: Beslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet een opdracht voor school maken over beslag leggen.

de bedoeling is dat ik beslag moet leggen op een BMW(roerend goed dus) ik moet een beslag rekest schrijven.
maar heeft iemand enig idee hoe ik dat moet doen? moet ik dan gewoon een verzoek tot conservatoir beslag zoals hieronder invullen? alleen je moet ook de eis in de hoofdzaak invullen dus moet je dan ook nog een andere zaak aanspannen? heb dit blok wel insolventierecht gehad maar zo diep is het niet behandeld:S

wie kan mij helpen??

Ohja dit is het verzeok wat ik gevonden heb:

voorzieningenrechter
van de rechtbank
te Rotterdam

Verzoeker is A wonende/gevestigd te __________, die woonplaats kiest op het kantooradres van __________, aan de __________ te __________ van welk kantoor mr. __________ in deze zaak als procureur optreedt.

Verweerder is B wonende/gevestigd te __________ en kantoorhoudend te __________ aan de __________
Grondslag
1. __________
2. De vordering van A jegens B bedraagt daarmee in totaal € _____. Ondanks herhaalde aanmaningen weigert B aan betalingsverplichtingen te voldoen.
3. A heeft gegronde vrees heeft dat B vermogensbestanddelen aan het verhaal door A zal onttrekken. Deze vrees wordt voornamelijk ingegeven door __________
4. Het verzoek om verlof strekt tot het leggen van conservatoir beslag op: __________
5. Op grond van het vorenstaande kan de vordering van A inclusief rente en kosten worden begroot op de som van € _____
6. De eis in de hoofdzaak is ingesteld op __________(datum), (waar), (stand van de procedure), (rolnummer).
7. A verzoekt op voet van artikel 709 lid 1 Rv te bevelen dat de/het in alinea __________ genoemde __________ ter gerechtelijke bewaring dient/dienen te worden afgegeven, aan __________, althans aan een door u aan te wijzen bewaarder. Dit verzoek vindt haar rechtvaardiging in __________ Bijzondere omstandigheden om het bevel terstond te geven zijn __________ Voor het geval het bevel tot bewaring niet terstond kan worden gegeven, verzoekt (X) dit verzoekschrift te splitsen, in die zin dat eerst verlof wordt gegeven tot het leggen van beslag tot afgifte op __________, en vervolgens - na beslaglegging - het verzoek tot gerechtelijke bewaring zal worden behandeld.
8. Een van de/De hiervoor aangeduide onroerende zaak/zaken waar het verzoek om beslag betrekking op heeft, bevindt/bevinden zich te __________
Verzoek
1. verlof te verlenen tot het hiervoor in alinea __________ aangeduide conservatoir beslag,
2. het verlof uitvoerbaar te verklaren op de minuut en op alle dagen en uren,
3. de vordering te begroten op € __________,
4. terstond gerechtelijke bewaring te bevelen van de in alinea __________ genoemde __________, althans het verzoek tot bevel van de gerechtelijke bewaring te behandelen nadat conservatoir beslag op __________ zal zijn gelegd,
5. *de termijn waarbinnen de hoofdzaak aanhangig moet worden gemaakt, te bepalen op _____ dagen na beslaglegging.*

__________ __________
(plaats), (datum)

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen! alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ilse.deruiter

BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ohja.. de casus die er aan vooraf gaat is dat A zijn aandelen heeft verkocht aan B maar B ngo maar de helft van de aandelne betaald heeft. dus A wil beslag laten leggen op de BMW om zo zijn geld te krijgen.
Maar hoe moet ik precies doen?? Idea
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 17 mei 2008 8:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon invullen. Je kunt hem dan ter beoordeling en evt. correctie weer plaatsen.
Martijn

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 17 mei 2008 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Conservatoir beslag is inderdaad alleen mogelijk als je dan tegelijk ook een procedure aanspant, in dit geval dus om een executoriale titel te krijgen om B de rest van het geld te laten betalen.

Je vraagt immers de voorzieningenrechter om toestemming om zonder executoriale titel iets in beslag te nemen ter zekerheidstelling dat tegen de tijd dat er een oordeel is van de rechter in de hoofdzaak er nog steeds verhaalsmogelijkheden zijn. Zodra die laatste uitspraak er is wordt in beginsel het conservatoire beslag naar mijn weten ook executoriaal en kan de auto openbaar worden verkocht.
Verstuur e-mail
Ilse.deruiter

BerichtGeplaatst: za 17 mei 2008 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja dat is inderdaad waar. maar mijn opdracht is dus schrijf het beslag rekest. maar moet ik dan ook die hoofdzaak aanspannen? want daar kan ik namelijk geen voorbeeld verzoekschrift van vinden!
Ilse.deruiter

BerichtGeplaatst: za 17 mei 2008 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het verzoekschrift ingevuld..weet alleen niet of het goed is. en de vetgedrukte stukjes wist ik niet wat ik er mee aan moet!

Aan de voorzieningenrechter
van de rechtbank
te Rotterdam

Verzoeker is de heer Rik van Hout wonende aan de Scheldelaan 23, 1188 GH te Amsterdam die woonplaats kiest op het kantooradres van DAMES Advocaten aan de Rapenburg 16 te Leidenvan welk kantoor mr. E. de Ruiter in deze zaak als procureur optreedt.

Verweerder is de heer Frits de Rode wonende aan de Coolsingel 367, 3003 GF te Rotterdam
Grondslag

1. De heer R. van Hout heeft de aandelen van zijn bedrijf ‘het zandsterretje’ overgedragen aan de heer F. de Rode. De heer Frits de Rode heeft tot nu toe nog maar de helft van de koopsom op de aandelen gedaan. Met de andere helft blijft laatstgenoemde persoon achterwege.
De heer R. van Hout wil om de bovengenoemde reden beslag laten leggen op de BMW van de heer F. de Rode om zo zijn vordering te voldoen.

2. De vordering van de heer R. Van Hout jegens de heer F. de Rode bedraagt daarmee in totaal € 11.250. Ondanks herhaalde aanmaningen weigert de heer de Rode aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen.

3. De heer R. van Hout heeft gegronde vrees heeft dat de heer F. de Rode vermogensbestanddelen aan het verhaal door de heer R. van Hout zal onttrekken.
Deze vrees wordt voornamelijk ingegeven door de verklaring van de heer F. de Rode zelf, namelijk dat hij de auto zal gaan verkopen zodat er geen beslag op kan worden gelegd.

4. Het verzoek om verlof strekt tot het leggen van conservatoir beslag op: de BMW van de heer F. de Rode
5. Op grond van het vorenstaande kan de vordering van de heer R. van Hout inclusief rente en kosten worden begroot op de som van € 12.000
6. De eis in de hoofdzaak is ingesteld op __________(datum), (waar), (stand van de procedure), (rolnummer).
??????????????????????????????????

7. de heer R. van Hout verzoekt op voet van artikel 709 lid 1 Rv te bevelen dat de in alinea 1 genoemde roerende zaak ter gerechtelijke bewaring dient te worden afgegeven aan een door u aan te wijzen bewaarder.

Dit verzoek vindt haar rechtvaardiging in __________
Voor het geval het bevel tot bewaring niet terstond kan worden gegeven, verzoekt (X) dit verzoekschrift te splitsen, in die zin dat eerst verlof wordt gegeven tot het leggen van beslag tot afgifte op __________, en vervolgens - na beslaglegging - het verzoek tot gerechtelijke bewaring zal worden behandeld.
8. Een van de/De hiervoor aangeduide onroerende zaak/zaken waar het verzoek om beslag betrekking op heeft, bevindt/bevinden zich te __________

Verzoek
1. verlof te verlenen tot het hiervoor in alinea 4 aangeduide conservatoir beslag,
3. de vordering te begroten op € 12.000,
4. terstond gerechtelijke bewaring te bevelen van de in alinea 4 genoemde roerende zaak, althans het verzoek tot bevel van de gerechtelijke bewaring te behandelen nadat conservatoir beslag op __________ zal zijn gelegd,
5. *de termijn waarbinnen de hoofdzaak aanhangig moet worden gemaakt, te bepalen op _____ dagen na beslaglegging.*

__________ __________
(plaats), (datum)

Heeft iemand enig idee wat ik bij de vet gedrukte stukken in moet vullen?
Ik hoor het graag.

alvast bedankt!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 17 mei 2008 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn snelle poging, her en der wat herordend:

Quote:
Verzoeker is de heer Rik van Hout wonende aan de Scheldelaan 23, 1188 GH te Amsterdam die woonplaats kiest op het kantooradres van DAMES Advocaten aan de Rapenburg 16 te Leidenvan welk kantoor mr. E. de Ruiter in deze zaak als procureur optreedt.

Let op: het verplichte procuraat wordt pas per 1 september 2008 afgeschaft. Aangezien Leiden in het arrondissement Den Haag valt kun je zelf niet als procureur optreden (het moet iemand zijn die is ingeschreven in het arrondissement Rotterdam)

Quote:
1. De heer R. van Hout heeft de aandelen van zijn bedrijf ‘Het Zandsterretje’ overgedragen aan de heer F. de Rode.
voor een bedrag van in totaal € 22.500 (anders is het onder 2 gestelde iets minder logisch)

2. De heer De Rode heeft tot nu toe nog maar de helft van de koopsom op de aandelen voldaan. De vordering van de heer R. van Hout jegens de heer F. de Rode bedraagt daarmee in totaal € 11.250.

3. Ondanks herhaalde aanmaningen weigert de heer De Rode aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. De heer R. van Hout wil om de bovengenoemde reden beslag laten leggen op de BMW van de heer F. de Rode om zo de voldoening van zijn vordering zeker te stellen.

4. De heer R. van Hout heeft gegronde vrees heeft dat de heer F. de Rode vermogensbestanddelen aan het verhaal door de heer R. van Hout zal onttrekken.
Deze vrees wordt ingegeven door de verklaring van de heer F. de Rode zelf, namelijk dat hij de auto zal gaan verkopen zodat er geen beslag op kan worden gelegd.

4. Het verzoek om verlof strekt tot het leggen van conservatoir beslag op de BMW van de heer F. de Rode. Misschien wat specifieker omschrijven in de zin van: de BMW 7 met als kenteken XP-45-SJ van de heer De Rode. Deze BMW bevindt zich te ............

Quote:
5. Op grond van het vorenstaande kan de vordering van de heer R. van Hout inclusief rente en kosten worden begroot op de som van € 12.000
??????????????????????????????????
Zou ik weglaten. Zie onderin voor je verzoek (punt 5). Volgens mij hoeft de hoofdzaak namelijk nog niet daadwerkelijk aanhangig gemaakt te zijn bij een conservatoir beslag.

6. De heer R. van Hout verzoekt op voet van artikel 709 lid 1 Rv te bevelen dat de in alinea 1 genoemde roerende zaak ter gerechtelijke bewaring dient te worden afgegeven aan een door u aan te wijzen bewaarder.

Verzoekt

1. verlof te verlenen tot het hiervoor in alinea 4 aangeduide conservatoir beslag,
4. terstond gerechtelijke bewaring te bevelen van de in alinea 4 genoemde roerende zaak, althans het verzoek tot bevel van de gerechtelijke bewaring te behandelen nadat conservatoir beslag op __________ zal zijn gelegd,
5. De termijn waarbinnen de hoofdzaak aanhangig moet worden gemaakt, te bepalen op 6 weken na het verlof tot beslaglegging. (of welke termijn jij wilt, maar hou rekening met de minimale termijn)

Kostenveroordeling???

__________ __________
(plaats), (datum)

Ik moest het even zonder wetboek doen en mij mag je natuurlijk nooit blind geloven, maar kijk maar even wat je er mee kunt/wilt.
Ilse.deruiter

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan de voorzieningenrechter
van de rechtbank
te Rotterdam

Verzoeker is de heer Rik van Hout wonende aan de Scheldelaan 23, 1188 GH te Amsterdam die woonplaats kiest op het kantooradres van DAMES advocaten aan de Rapenburg 16 te Leiden van welk kantoor de Groot advocaten damr. E. de Ruiter in deze zaak als procureur optreedt.

Verweerder is de heer Frits de Rode wonende aan de Coolsingel 367, 3003 GF te Rotterdam

Grondslag
1. De heer R. van Hout heeft de aandelen van zijn bedrijf ‘het zandsterretje’ overgedragen aan de heer F. de Rode.
De heer Frits de Rode heeft tot nu toe nog maar de helft van de koopsom op de aandelen voldaan. Met de andere helft blijft laatstgenoemde persoon achterwege.
De heer R. van Hout wil om de bovengenoemde reden beslag laten leggen op de BMW van de heer F. de Rode om zo zijn vordering te voldoen.

2. De vordering van de heer R. Van Hout jegens de heer F. de Rode bedraagt daarmee in totaal € 22.500. Ondanks herhaalde aanmaningen weigert de heer F. de Rode om zo de voldoening van zijn vordering zeker te stellen.

3. De heer R. van Hout heeft gegronde vrees dat de heer F. de Rode vermogensbestanddelen aan het verhaal door de heer R. van Hout zal onttrekken.
Deze vrees wordt voornamelijk ingegeven door de verklaring van de heer F. de Rode zelf, namelijk dat hij de auto zal gaan verkopen zodat er geen beslag op kan worden gelegd.

4. Het verzoek om verlof strekt tot het leggen van conservatoir beslag op: BMW 7 met als kenteken XP-45-SJ van de heer F. de Rode. Deze BMW bevindt zich te Rotterdam.

6. De heer R. van Hout verzoekt op voet van artikel 709 lid 1 Rv te bevelen dat de in alinea 1 genoemde roerende zaak ter gerechtelijke bewaring dient te worden afgegeven aan een door u aan te wijzen bewaarder.

Verzoek
4. terstond gerechtelijke bewaring te bevelen van de in alinea 4 genoemde roerende zaak.
5. de termijn waarbinnen de hoofdzaak aanhangig moet worden gemaakt, te bepalen op 6 weken na het verlof tot beslaglegging

Kostenveroordeling:

Leiden, 16 mei 2008

Ik heb het nav je feedback even veranderd! bedankt daarvoor. Ik hoop dat het nu ongeveer wel goed is? maar dat stukje van kostenveroordeling ik weet niet echt wat ik daar moet zetten?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds