Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 1:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vergoeding studiekosten door werkgever
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnold van Eijsden

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 23:00    Onderwerp: vergoeding studiekosten door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb enige tijd geleden bij mijn werkgever een verzoek ingediend om de kosten van mijn rechtenstudie (eventueel gedeeltelijk) aan mij te vergoeden. Ik werk als schadebehandelaar (in de verzekeringen) en ben van mening dat in ieder geval sommige onderdelen van de rechtenstudie relevant zijn voor mijn functie.
In onze meest recente arbeidsvoorwaarden is het volgende over de vergoeding van studiekosten opgenomen:

- Indien de studie relevant is voor de huidige functie wordt 100% vergoed.
- Indien de studie niet relevant is voor een willekeurige functie wordt 0% vergoed.
De leidinggevende bepaalt samen met P&O of een opleiding relevant is voor de betreffende medewerker. In voorkomende gevallen kan van deze regeling afgeweken worden door een deel van de studiekosten te vergoeden.

Nu heb ik inmiddels 'in de wandelgangen' vernomen dat mijn werkgever bezig is om o.a. de regeling voor de vergoeding studiekosten aan te passen; meer concreet deze te versoberen.
Ik heb nu te horen gekregen dat mijn werkgever mijn studiekosten geheel niet zal vergoeden en één van de directeuren gaat dat volgende week toelichten. Nu vermoed ik dat men dit standpunt mede inneemt met het oog op de komende versobering omtrent de vergoeding van studiekosten.

Ik heb twee vragen aan jullie:
- mag mijn werkgever al anticiperen op het nieuwe beleid omtrent studiekosten (waarvan ik dus nog niet eens concreet weet wat het nieuwe beleid zal inhouden), of kan ik met recht stellen dat mijn verzoek o.b.v. de huidige arbeidsvoorwaarden beoordeeld moet worden?
- zouden jullie nog andere argumenten weten om aan te voeren, dat toch in ieder geval een deel van de studiekosten vergoed zou moeten worden?
Zeker nu de arbeidsvoorwaarden met de zinsnede: "In voorkomende gevallen kan van deze regeling afgeweken worden door een deel van de studiekosten te vergoeden" hiervoor expliciet een mogelijkheid bieden?
(Ik heb dus reeds gesteld dat in ieder geval onderdelen van de studie relevant zijn voor mijn functie).

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2008 10:51    Onderwerp: Re: vergoeding studiekosten door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnold van Eijsden schreef:

De leidinggevende bepaalt samen met P&O of een opleiding relevant is voor de betreffende medewerker. In voorkomende gevallen kan van deze regeling afgeweken worden door een deel van de studiekosten te vergoeden.

Dat de leidinggevende iets bepaalt of... en dat hij kan afwijken van de regeling (hij hoeft het volgens de letter dus niet te doen maar kan het wel) maakt dat je volgens mij niet zo veel kans van slagen hebt. Als ze niet mee willen werken (en kennelijk kun jij je functie ook goed uitoefenen zonder de studie te volgen) dan rest je een andere baan te zoeken waarbij de secundaire arbeidsvoorwaarden gunstiger zijn of je bij de situatie neer te leggen. Of het nog uitmaakt hoe de werkgever andere studieaanvragen heeft beoordeeld weet ik niet zeker. Als je bij de overheid zou werken zou dit een relevante factor kunnen zijn (gelijke gevallen gelijk behandelen consistent beleid voeren), maar nu je niet bij een overheidsinstelling werkt ben ik hier niet zeker van.

Edit: ik zie nu dat afdeling 4 van titel 10 boek 7 BW een regeling bevat over gelijke behandeling door werkgevers. Het is wellicht raadzaam om na te gaan of er sprake is van strijd met deze regeling. Dus met andere woorden: of een andere werknemer in het bedrijf wel een vergoeding heeft gekregen op basis van dezelfde omstandigheden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2008 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens praktisch: aan een studiekostenvergoeding zit vaak ook een concurrentiebeding en/of terugbetaalregeling vast. Bedenk je dus goed of je dat wel wilt, zeker als het gras aan de overkant er misschien toch groener uitziet!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 17 mei 2008 8:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Exactly my thoughts! Wat voor mezelf altijd reden geweest is de studiekosten voor eigen rekening te laten komen. Je kunt een deel ervan immers wel via de belasting terugkrijgen.

Misschien een alternatief: je werkgever geeft jou een aantal dagen betaald verlof extra per jaar (zonder terugbetalingsregeling uiteraard) voor de duur van de studie. Dagen zijn immers ook geld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds