Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 11:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

VERNIETIGING BOUWBESLUIT
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MartijnSUB

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 15:48    Onderwerp: VERNIETIGING BOUWBESLUIT Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wederom een vraag van bestuursrechtelijke aard. Stel dat ik een loods laat bouwen met de benodige vergunningen. Vervolgens wordt het besluit tot verlening van bv. de milieuvergunning vernietigd door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State omdat het college niet bevoegd was tot verlening van deze vergunning.

loopt men dan het risico dat de reeds gebouwde loods afgebroken moet worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartijnSUB schreef:

Ik ken de relevante wetgeving niet precies, maar de loods als gebouw staat daar vermoedelijk nog niet illegaal door het ontbreken van een milieuvergunning. Dat zou wel het geval zijn als de bouwvergunning van de loods zou worden vernietigd. Waar je naar moet kijken is het verbod dat wordt overtreden door het niet hebben van die vergunning.

Als de loods wordt gebruikt voor bijv. opslag van gevaarlijke stoffen waar je een milieuvergunning voor nodig hebt, dan mag je zonder die vergunning die stoffen niet meer opslaan. Dit spreekt voor zichzelf, denk ik.

Maar waar het je misschien vooral om gaat, kan de situatie nog worden gerepareerd? Je schrijft dat de vergunning is vernietigd omdat zij was verleend door een bestuursorgaan dat daar niet toe bevoegd was. Het is denkbaar dat het wel bevoegde bestuursorgaan desgevraagd de benodigde vergunning alsnog verleent. Daarmee zou de situatie gelegaliseerd kunnen worden.

BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dit is inderdaad redelijk duidelijk. Het enige dat ik ook weet van de casus is dat men een loods wil bouwen voor het maken van leeraccessoires, een milieuvergunning is hiervoor noodzakelijk. Wellicht omdat er inderdaad giftige stoffen worden opgeslagen. Maar nogmaals dat weet ik niet.

Neem aan dat ook artikel 8:72 Awb centraal staat?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartijnSUB schreef:
Het enige dat ik ook weet van de casus is dat men een loods wil bouwen voor het maken van leeraccessoires, een milieuvergunning is hiervoor noodzakelijk.

Dan is de milieuvergunning vermoedelijk slechts nodig om de leeraccessoires te mogen maken. De loods als gebouw heeft geen milieuvergunning nodig, maar wel een bouwvergunning.

Voor leerbewerkinginstallaties in de lood is misschien weer wel een milieuvergunning nodig, dat weet ik niet.

Om het precies te weten moet je de relevante milieuwetgeving opzoeken en kijken welke vergunningplichten er precies spelen. Maar voor de opgave is dat misschien niet nodig.

Quote:
Neem aan dat ook artikel 8:72 Awb centraal staat?

Niet in het bijzonder.

Art. 8:72 lid 4 Awb is wel van belang als uit de casus blijkt dat het wel-bevoegde bestuursorgaan de vergunningverlening heeft bekrachtigd (en die vergunningverlening inhoudelijk rechtmatig is). Dan kan de rechter besluiten het aangevochten besluit te vernietigen, maar de rechtsgevolgen in stand te laten. Zie CRvB 21 januari 1998, AB 1998, 167.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Art. 8:72 lid 4 Awb is wel van belang als uit de casus blijkt dat het wel-bevoegde bestuursorgaan de vergunningverlening heeft bekrachtigd (en die vergunningverlening inhoudelijk rechtmatig is). Dan kan de rechter besluiten het aangevochten besluit te vernietigen, maar de rechtsgevolgen in stand te laten. Zie CRvB 21 januari 1998, AB 1998, 167.

Bedoel je hier artikel 8:72 lid 3?

Is die uitspraak digitaal beschikbaar? Ik kan hem niet vinden. Of baseer je je op literatuur zoals het boek
Quote:
De Rechter bewaakt: over toezicht en rechters Door P.P.T. Bovend'Eert, L.E. de Groot-van Leeuwen, Thomas Johannes Marie Mertens
en heb je de uitspraak ook niet?

MartijnSub schreef:

Ik heb wederom een vraag van bestuursrechtelijke aard. Stel dat ik een loods laat bouwen met de benodige vergunningen. Vervolgens wordt het besluit tot verlening van bv. de milieuvergunning vernietigd door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State omdat het college niet bevoegd was tot verlening van deze vergunning.

Als dit het geval is loop je dat risico niet. Het bouwwerk is legaal gebouwd, de activiteiten waarvoor een milieuvergunning benodigd zijn mag je echter niet uitvoeren.

In de praktijk is het volgens mij zo dat dit niet snel het geval zal zijn omdat de verlening van de bouwvergunning wordt aangehouden totdat de milieuvergunning is verleend. (artikel 52 Woningwet).

N.B. Het kan wel zijn dat de milieuvergunning is verleend maar nog niet onherroepelijk is en de door jouw geschetste situatie zich voordoet bedenk ik me nu, maar ik laat het bericht verder staan om toch te verwijzen naar de aanhoudingsplicht.
MartijnSUB

BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Uit mijn casus blijkt: de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State komt tot de conclusie dat het besluit tot verlening van de milieuvergunning vernietigd moet worden, omdat degene die het besluit ondertekend heeft, daartoe niet bevoegd was.

Indien de vergunning inhoudelijk inderdaad rechtmatig is dan kan de rechter besluiten het aangevochten besluit te vernietigen, maar de rechtsgevolgen in stand te laten op grond van art. 8:72 lid 3 awb.
Quote:

Als dit het geval is loop je dat risico niet. Het bouwwerk is legaal gebouwd, de activiteiten waarvoor een milieuvergunning benodigd zijn mag je echter niet uitvoeren.

Heb je hier wellicht relevante literatuur van of een arrest? Mijn literatuur van bestuursrecht gaat niet zo diep in op de stof. Sad
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartijnSUB schreef:
Uit mijn casus blijkt: de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State komt tot de conclusie dat het besluit tot verlening van de milieuvergunning vernietigd moet worden, omdat degene die het besluit ondertekend heeft, daartoe niet bevoegd was.

Inderdaad, het is ondenkbaar om het besluit in stand te houden. De bevoegdheid van het bestuursorgaan is van openbare orde, dus de RvS moet er ambtshalve aan toetsen.

Quote:
Indien de vergunning inhoudelijk inderdaad rechtmatig is dan kan de rechter besluiten het aangevochten besluit te vernietigen, maar de rechtsgevolgen in stand te laten op grond van art. 8:72 lid 3 awb.

Dus op voorwaarde dat het wel-bevoegde bestuursorgaan akkoord gaat. Ik had niet uit mijn hoofd "lid 4" moeten opschrijven, lid 3 is correct.

Quote:
Quote:

Heb je hier wellicht relevante literatuur van of een arrest? Mijn literatuur van bestuursrecht gaat niet zo diep in op de stof. Sad

Je moet goed begrijpen wat een vergunning doet. Het is vooral een kwestie van gezond verstand.

Voorbeeld: een visvergunning.
Waarom heb je een visvergunning nodig? Om te mogen vissen. Hoe is dit in de wet geregeld? Er is ergens een verbod: "het is verboden te vissen zonder visvergunning".

Stel nu dat je visvergunning wordt ingetrokken of vernietigd. Moet je nu een huis afbreken, of je hengel verbranden? Nee, het enige dat verandert is dat de regel "het is verboden te vissen zonder visvergunning" voor jou op een visverbod neerkomt. Je hebt immers geen visvergunning meer.

Het intrekken of vernietigen van een milieuvergunning kan alleen leiden tot de plicht de loods af te breken als de wet een regel bevat: het is verboden die loods te hebben zonder milieuvergunning. Maar de Wet milieubeheer bevat zo'n regel vast niet.

Om te kijken wat de Wet milieubeheer wel voor verboden bevat kun je op www.wetten.nl de wet inzien. Bij mijn weten verbiedt de wet allerlei handelingen die schadelijk kunnen zijn voor het milieu en waarvoor een vergunning ontbreekt. Het is redelijk ondenkbaar dat de wet in het algemeen het hebben van een loods verbiedt. Een loods is op zichzelf niet schadelijk voor het milieu. De activiteiten die in de loods plaatsvinden mogelijk wel. Dus met gezond verstand weet je dat de loods zonder milieuvergunning kan blijven staan. Wil je het voor 100% controleren, dan moet je de wetstekst erop naslaan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds