|
Auteur |
Bericht |
aroud
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: za 10 mei 2008 17:56 Onderwerp: dagvaarding belgie |
|
|
Hoi,
Een maat van me heeft een auto-ongeluk gehad in belgie, is verder door de verzekering allemaal afgehandeld.
Nou kreeg hij een brief binnen van belgische justitie dat hij voor moeten komen.
Deze brieven heeft ie binnen gekregen:
Brief 1
Brief 2
Nou wilde hij graag een aantal dingen weten:
-Kan hij iets doen tegen deze dagvaarding?
-Is hij verplicht op te dagen?
-Wat kan hij verwachten op de zitting?
Alle hulp is welkom... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 10 mei 2008 18:28 Onderwerp: |
|
|
Deze vraag kun je beter op www.juridischforum.be stellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
aroud
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: za 10 mei 2008 19:14 Onderwerp: |
|
|
Dacht dat misschien iemand ervaring had met dergelijke zaak.
Maar ik heb het inmiddels ook op die site geplaatst.
Bedankt voor het antwoord  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 11 mei 2008 10:43 Onderwerp: |
|
|
Heb je toestemming van die persoon om zijn naam te plaatsen? De documenten in de links zijn namelijk niet geanonimiseerd. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 11 mei 2008 13:40 Onderwerp: |
|
|
Mensen die gevorderd zijn in internationaal (straf)recht zouden antwoord moeten kunnen geven over de (straf)rechtsmacht van België over NEderlandse onderdanen die zich niet meer in België bevinden maar wel in België de overtreding hebben begaan.
Ik ben niet zo'n gevorderd iemand, maar ik schat in dat als je niet op komt dagen er een straf uitgesproken wordt net als in Nederland bij verstek zoals dat heet. Als je de boete of andere straf niet ondergaat is e.e.a. m.i. afhankelijk van de afspraken die Nederland met België heeft of wellicht binnen EU-verband. Het lijkt me dat Nederland en België voldoende afspraken hebben gemaakt over de rechtsmacht bij dit soort delicten en hoe onderdanen van het ene land voor overtredingen in het andere land kunnen worden aangesproken.
Hoe het intern is geregels in België en wat je kunt doen op basis van die regels is inderdaad een vraag die je beter kunt stellen in het belgische forum. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 11 mei 2008 17:23 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: |
Mensen die gevorderd zijn in internationaal (straf)recht zouden antwoord moeten kunnen geven over de (straf)rechtsmacht van België over NEderlandse onderdanen die zich niet meer in België bevinden maar wel in België de overtreding hebben begaan. |
De vraag gaat niet over wie rechtsmacht heeft, dat is natuurlijk België. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 9:42 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | cia76 schreef: |
Mensen die gevorderd zijn in internationaal (straf)recht zouden antwoord moeten kunnen geven over de (straf)rechtsmacht van België over NEderlandse onderdanen die zich niet meer in België bevinden maar wel in België de overtreding hebben begaan. |
De vraag gaat niet over wie rechtsmacht heeft, dat is natuurlijk België. |
Ik vroeg me af of Belgie zijn rechtsmacht uit kan oefenen op een Nederlandse onderdaan en de straf die zij aan deze onderdaan op wil leggen ook af kan dwingen. Dit vroeg ik me af aan de hand van de casus. Wat mij betreft is dit dus een vraag die hier ook relevant is en gaat het dus deels ook hierover. De vragensteller mag wat mij betreft bepalen of hij deze informatie nuttig vindt. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die in Nederland woont en verblijft zich afvraagt wat Belgische autoriteiten tegen hem kunnen beginnen als in Belgie een overtreding is begaan.
aroud schreef: |
Alle hulp is welkom...
|
|
|
|
|
 |
|