Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 22:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

auto ongeluk
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

ben ik fout?
ja
100%
 100%  [ 3 ]
nee
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 3

Auteur Bericht
nik_rani

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2008 18:06    Onderwerp: auto ongeluk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo ik ben een nieuwe bestuurder op de weg en heb sinds 1 week mijn rijbewijs ben 19 jaar blije bestuurder tot donderdag 24 april.

er werd mij gevraagd of ik met mijn oudere zus en haar vriendinnen meeging naar een dans voorstelling ik ging mee en ik reed achter de auto van haar vriendinnen aan want hun wisten de weg alles ging zijn gangetje tot we van de snelweg af gingen kwamen we op een 4 baans weg terecht bij een stoplicht.

linker baan ging naar links 2 middelste rechtdoor rechter naar rechts
het is groen auto A waar vriendinnen van mijn zus in zitten houden snelheid ik dus ook hield ruim 2 seconden afstand (DIK MEER) 30 m springt het stoplicht op oranje AUto a gaat vol in de ankers komt tot stilstand over de stopsteep ik remde ook gelijk maar mocht niet baten want had net geregend porbeerde uit te wijken ging niet auto achter mij kon mij op een haartje ontwijken door naar links te gaan maar reed toetend door nu is mijn vraag ben ik nou fout als iemand voor mij met 100 km/u op de rem trapt en over de stopstreep staat.

hartelijk dank....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
nik_rani

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2008 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nog een vraag ik heb 2 getuiges 1 die in haar auto zat en mijn zus die in mijn auto het meisje in auto A zegt dat ze als een idioot remde mijn zus ook zelf weet ze het allemaal niet meer hartelijk dank gr. nik
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lastig. Ik meen me te herinneren dat als jij op je voorganger knalt omdat die remt, dat in principe een teken is dat je (toch) te weinig afstand hield.
Anderzijds, een oranje stoplicht is er niet voor niets, en vol op de rem gaan zodra ie op oranje springt lijkt me ook niet nodig (hoe dicht bij het stoplicht was die auto toen?).
De zin "zij hield snelheid, ik dus ook", zou ik maar niet meer herhalen. Je zult altijd je eigen afweging moeten maken welk rijgedrag veilig is, en dat je haar wilde volgen omdat jij de weg niet kende, is nog geen reden om blindelings achter haar aan te rijden en niet meer op het verkeer te letten. Misschien deed je dat ook niet, maar dat zinnetje suggereert dat wel een beetje.

Hebben jullie er overigens politie bijgehad? En/of een schadeformulier ingevuld? Of gaat de discussie juist over dat laatste?
Lucas

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als bestuurder moet je altijd zodanig afstand houden, dat veilig stoppen mogelijk is. In de praktijk zegt men: aanrijding = te weinig afstand.
Daarbij dien je als bestuurder tot op zekere hoogte rekening te houden met onvoorspelbaar gedrag van medeweggebruikers. Wanneer iemand bij een op oranje-springend stoplicht op "de rem gaat staan", moet je daar vooraf rekening mee houden door meer afstand te houden.

Dus ik geef je weinig kans. Maar als je kunt aantonen dat hier werkelijk sprake was van een extreem gevaarlijke en abrupte remactie van de auto voor je, kan dat wel leiden tot verminderde schuld.
Freak

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2008 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een snelheid van 100km/u wordt je geacht 60 meter afstand te houden, bij een nat wegdek wordt dit zeker niet meer.

Formule is: (100 / 10) * 3 * 2 = 60
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 26 apr 2008 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:
bij een nat wegdek wordt dit zeker niet meer.

niet minder? Wink

De formule zou eigenlijk een kwadratische factor moeten hebben. Rijd je 2x zo snel, wordt de remweg 4x zo lang.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 26 apr 2008 7:21    Onderwerp: Re: auto ongeluk Reageer met quote Naar onder Naar boven

nik_rani schreef:

linker baan ging naar links 2 middelste rechtdoor rechter naar rechts
het is groen auto A waar vriendinnen van mijn zus in zitten houden snelheid ik dus ook hield ruim 2 seconden afstand (DIK MEER) 30 m springt het stoplicht op oranje AUto a gaat vol in de ankers komt tot stilstand over de stopsteep ik remde ook gelijk maar mocht niet baten want had net geregend porbeerde uit te wijken ging niet auto achter mij kon mij op een haartje ontwijken door naar links te gaan maar reed toetend door nu is mijn vraag ben ik nou fout als iemand voor mij met 100 km/u op de rem trapt en over de stopstreep staat.

hartelijk dank....

Ja, u bent fout en wel vanwege het feit dat u met diezelfde snelheid op een verkeerslicht afrijdt, terwijl u kennelijk geen rekening houdt met een mogelijk remmende auto en de afstand klaarblijkelijk te kort is om nog te remmen.
Bekijk de homepage
Lucas

BerichtGeplaatst: za 26 apr 2008 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:
Bij een snelheid van 100km/u wordt je geacht 60 meter afstand te houden, bij een nat wegdek wordt dit zeker niet meer.

Formule is: (100 / 10) * 3 * 2 = 60

Ik ken deze formule niet. Maar juridisch heb je daar sowieso weinig houvast aan, want de minimale tussenafstand wordt te allen tijde door de omstandigheden bepaald.
Meer van belang is daarom de formule a + b = c, waarbij a staat voor remactie, b voor kop-staartaanrijding, en c voor: schuldig!
Freak

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: za 26 apr 2008 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze formule dien je tegenwoordig op je theorie-examen te gebruiken om uit te rekenen hoeveel meter afstand je moet houden. Nu is het niet heel erg exact, maar moet in ieder geval een indicatie geven, en bij een nat wegdek wordt de remweg zeker niet minder.

Als TS aangeeft dat ie 30 meter afstand hield, kan dit bij een snelheid van 100km/u nooit 2 seconden zijn geweest...
Lucas

BerichtGeplaatst: za 26 apr 2008 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok. Dus ook op basis van jouw formule is het antwoord op de vraag "ben ik fout": ja.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds