Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

'teller' studiefinanciering
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jean

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 18:54    Onderwerp: 'teller' studiefinanciering Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nederland wordt studiefinanciering uitgekeerd als een prestatiebeurs. Vanaf de eerste keer dat iemand studiefinanciering ontvangt moet er binnen 10 jaar een diploma worden behaald. Alleen dan wordt de prestatiebeurs omgezet in een gift.

Mijn probleem is het volgende. Ik ben sinds 2001 militair en heb destijds in afwachting van mijn keuringsresultaten één maand studiefinanciering ontvangen voordat ik in dienst ging. Ik ga dit jaar defensie verlaten en wil per september weer gaan studeren. Maar om niet alle nog te ontvangen studiefinanciering later weer terug te moeten betalen zou ik dus in 2011 moeten afstuderen. Bij een vierjarige studie is dit gewoon niet mogelijk.

Als ik mijn studie dus in vier jaar zou gaan afronden, zou ik hoe dan ook toch al mijn studiefinanciering weer terug moeten betalen. Ik vraag me af of er een juridische mogelijkheid is om dit te voorkomen.
De regeling is duidelijk, maar ik vraag me af of in dit geval de intentie van de wetgever overeenkomt met het daadwerkelijke effect van de regeling. En ik vraag me dus ook af of ik op die grond een kans zou maken tegen de IB-Groep.

Alle meningen, ideeën en input meer dan welkom!

Groeten, Jean
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je bij de IBG zelf al info ingewonnen m.b.t. je situatie?

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:

Ik heb de IBG mijn hele verhaal gemaild, als antwoord kreeg ik dat als de 'teller' eenmaal gestart is deze niet meer stopt.

Ongeveer een maand geleden heb ik ook een brief gestuurd, maar hier heb ik nog geen reactie op.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jean schreef:
HenkR schreef:

Ik heb de IBG mijn hele verhaal gemaild, als antwoord kreeg ik dat als de 'teller' eenmaal gestart is deze niet meer stopt.

Ongeveer een maand geleden heb ik ook een brief gestuurd, maar hier heb ik nog geen reactie op.

Heb je ook gevraagd of er uitzonderingen op die (rigide) regel mogelijk zijn?
Het lijkt me onwenselijk dat mensen die 'het geboorteland verdedigen', daardoor rechten verspelen. Maar ondenkbaar is dat ook weer niet.
Vandaar je vraag ook natuurlijk Smile

Ik zou er voor gaan, net als jij.

Mocht het op niets uitdraaien dan is er ook nog een studie aan de OU mogelijk als je het financiëel niet trekt.

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in mijn brief gevraagd of er voor uitzonderlijke gevallen geen aanvullende regeling is. En of het niet mogelijk is om een verzoek in te dienen om de periode van 10 jaar met een jaar te verlengen.

Ik vraag me af of ik uberhaupt een antwoord ga krijgen. Op mijn mail kreeg ik een standaard antwoord dat geknipt en geplakt was vanaf hun site.
Maar die brief is pas een maand geleden verstuurd, dus ik wacht nog even af.

Ik acht de kans vrij groot dat ze gewoon weer verwijzen naar de geldende regeling, en op zich is deze regeling natuurlijk duidelijk.
Ik vraag me alleen af of ik in dat geval toch nog een kans zou maken via de gerechterlijke weg. Worden wetten per definitie letterlijk genomen? Of zal een rechter kunnen zeggen dat de intentie van de wetgever waarschijnlijk anders lag?
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, ik zou zeggen: bel ze eerst ff (dat is niet niks wat ik nu van je vraag Razz ) .. je weet maar nooit.. en als ze dan ooit opnemen, wees dan beleefd en innemend Wink

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Hmm, ik zou zeggen: bel ze eerst ff (dat is niet niks wat ik nu van je vraag Razz ) .. je weet maar nooit.. en als ze dan ooit opnemen, wees dan beleefd en innemend Wink

Dat is in ieder geval wel de moeite van het proberen waard Smile
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit eerdere topics is gebleken dat een bezoek aan een steunpunt een stuk nuttiger en effectiever is dan brieven schrijven. Dus dat is mijn tip.
Ron-2

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 8:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb zelf 2 jaar geleden een zaak voor de rechter gehad met de IB groep. het ging ook daar over een rigide regeling.
de rechter zij doodleuk: "u heeft mij overtuigd dat de regeling heel raar en onterecht is; maar de regel is duidelijk en is toegepast zoals hij er staat.
Ik ben er niet voor om op te dragen van deze regel af te wijken. daarvoor moet u bij de politiek zijn."

Maar de politiek heeft het ook niet opgepakt.

ook bij mij was men erg sterk in kippen en plakken
men refereerde zelfs naar uitspraken van de rechter (zonder deze mee te sturen) die totaal maar dan ook totaal niets met mijn zaak had te maken .
mijn rechtsgevoel is door deze zaak ernstig aangetast. en geef de vraagsteller dus weinig hoop. maar adviseer wel om te proberen het vooraf te regelen en niet achteraf.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jean schreef:
Ik heb in mijn brief gevraagd of er voor uitzonderlijke gevallen geen aanvullende regeling is. En of het niet mogelijk is om een verzoek in te dienen om de periode van 10 jaar met een jaar te verlengen.

Ik vraag me af of ik uberhaupt een antwoord ga krijgen. Op mijn mail kreeg ik een standaard antwoord dat geknipt en geplakt was vanaf hun site.
Maar die brief is pas een maand geleden verstuurd, dus ik wacht nog even af.

Ik acht de kans vrij groot dat ze gewoon weer verwijzen naar de geldende regeling, en op zich is deze regeling natuurlijk duidelijk.
Ik vraag me alleen af of ik in dat geval toch nog een kans zou maken via de gerechterlijke weg. Worden wetten per definitie letterlijk genomen? Of zal een rechter kunnen zeggen dat de intentie van de wetgever waarschijnlijk anders lag?

Ik denk dat ook voor jou gewoon deze regel geldt, en dat een rechter er ook over zou oordelen.
Als jij recht zou hebben op een uitzonderingsbehandeling, zou ik dat eerder vanuit je (ex?)werkgever verwachten dan van de IBG. Ik heb gehoord dat militairen allerlei interessante studieperspectieven geboden wordt. Is dat dan niet waar of heb je die weg nog niet overwogen?
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Praktisch:
A)De gehele opleiding in deeltijd volgen, naast een (part-time) baan.

B)2008-2009, prop. met studiefinanciering;
2009-2010, bachelor met studiefinanciering;
2010 tot januari??? 2011- bachelor met studiefinanciering;
2011- laatste deel bachelor met (bij)baan.
2011-2012 - master in deeltijd, baan met je bachelor.
Informeer even naar de (on)mogelijkheden om van full-time naar part-time te switchen.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik realiseer me nu dat 'Vanaf de eerste keer dat iemand studiefinanciering ontvangt moet er binnen 10 jaar een diploma worden behaald.' Optie B kan dan, helaas, niet.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is toch juist het hele punt?
Volgens mij krijg je bovendien geen stufi als je in deeltijd studeert.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij optie B zou men tot januari???? 2011 met studiefinanciering kunnen studeren!!, zij het dat vanaf de eerste keer dat iemand studiefinanciering ontvangt er binnen 10 jaar een diploma moet worden behaald. Dat optie B niet kan, realiseerde ik me iets te laat.
Het ligt allemaal al weer geruime tijd achter me. Gelukkig.

Als men de gehele opleiding in deeltijd volgt, heeft men geen studiefinanciering nodig.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Studiefinanciering houdt na zekere leeftijd toch ook op?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds