|
Auteur |
Bericht |
Asthomvin
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 11:30 Onderwerp: beste manier voor ontslag op staande voet |
|
|
ja, klinkt idioot, maar ben redelijk desparate en tegelijk zeer pissig op werkgever ( zie andere draadjes).
Probleem is natuurlijk opgeslost als ik op staande voet ontslagen wordt.
Suggesties voor de beste manier om ontslagen te worden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 13:19 Onderwerp: |
|
|
Als het je gaat om het resultaat van op staande voet ontslagen worden, kun je net zo goed je werkgever op een gewone manier vertellen dat je met onmiddellijke ingang vertrekt. In beide gevallen ben je schadeplichtig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Miss_AY
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 15:03 Onderwerp: |
|
|
Het zelf ontslag nemen is niet erg verstandig, tenzij je verzekerd bent van een andere baan. Er zijn tal van mogelijkheden om ontslagen te worden. Zolang de werkgever een dringende reden heeft (bijvoorbeeld diefstal) kan een werknemer op staande voet worden ontslagen.
Als je echt in de clinch zit met je werkgever kunnen jullie beter met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan. Er kan een vasttellings-/beëindigingsvoorstel worden voorgesteld door de werkgever waarin wordt opgenomen dat de werknemer zijn ww-rechten niet verspeelt.
Als je verder juridische informatie wenst, kan je ook klikken op deze link: http://www.jobcircle.nl/wiki/Ontslag_op_staande_voet_door_werknemer |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 15:24 Onderwerp: |
|
|
Miss_AY schreef: | Er kan een vasttellings-/beëindigingsvoorstel worden voorgesteld door de werkgever waarin wordt opgenomen dat de werknemer zijn ww-rechten niet verspeelt. |
Is dit dan niet automatisch (financieel) negatief voor de werkgever ? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Asthomvin
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 16:38 Onderwerp: heb al nieuwe baan |
|
|
ik heb opgezegd met inachtneming van twee maanden opzegtermijn.
begin in juni elders.
maar men maakt mij het leven dermate zuur op kantoor dat ik liever zou hebben dat ze mij zouden ontslagen. Zelf niet meer komen opdagen is geen optie, dan ben ik schadeplichtig.
De hele bedoeling is gewoon van mijn werkgever af zijn zonder toestanden.
Als puntje bij paaltje komt, kan ik direct elders beginnen...dat is het probleem niet |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 16:50 Onderwerp: |
|
|
Je kunt ook ontslag op staande voet nemen.
Is wat minder gebruikelijk, maar het kan wel als de situatie er aanleiding toe geeft. Het precieze weet ik er niet (meer) van. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 18:25 Onderwerp: |
|
|
Kijk eens op http://www.arbeidsrechter.nl/ . Je kunt ook met ze mailen voor advies. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 12 apr 2008 0:58 Onderwerp: |
|
|
Waar Michele op doelt is 7:677 lid 1 jo 7:679 BW, maar dat lijkt me in jouw geval niet aan de orde, toch?
Op welke manier maakt men jou het leven zuur, dan? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Asthomvin
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 17:01 Onderwerp: |
|
|
Er is geen sprake van de dringende redenen zoals omschreven in het BW;
Het leven zuur maken kan ik moeilijk breed gaan beschrijven, maar geloof me maar, het is geen prettige situatie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 17:51 Onderwerp: |
|
|
Is je werkgever ook niet liever eerder van je af? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Miss_AY
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 15:27 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Miss_AY schreef: | Er kan een vasttellings-/beëindigingsvoorstel worden voorgesteld door de werkgever waarin wordt opgenomen dat de werknemer zijn ww-rechten niet verspeelt. |
Is dit dan niet automatisch (financieel) negatief voor de werkgever ? |
Wat bedoel je precies met financieel? Voor een werknemer is een beëindigingsvoorstel de beste manier om uit dienst te gaan, zolang de ww-rechten worden behouden. Een werkgever hoeft niet mee te betalen aan de ww als dat je vraag is.
Wel kan in het beëindigingsvoorstel een andere vergoeding worden overeengekomen die de werknemer mee zal krijgen. Maar dit komt alleen maar voor als de werkgever van de werknemer af wil. Ter compensatie krijgt de werknemer dan een bepaald bedrag mee. Op deze manier zijn er wel financiele gevolgen voor de werkgever, maar die zal de werkgever ook hebben als hij kiest voor ontslag via het CWI of de kantonrechter.
Wat deze situatie betreft wil de werknemer weg; ontslag nemen is niet vertandig vanwege het feit dat de ww-rechten worden verspeeld. Als met wederzijds goedvinden uit elkaar wordt gegaan, heeft zowel de werkgever (die is van de werknemer af) als de werknemer (behoud ww) hier profijt van. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 16:36 Onderwerp: |
|
|
Miss_AY schreef: | Een werkgever hoeft niet mee te betalen aan de ww als dat je vraag is. |
Ik dacht dat de werkgever dan extra moest betalen maar dat is dus niet zo. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 19:44 Onderwerp: |
|
|
Je kunt je wellicht het beste gewoon ziek melden. Als de werkgever dan vervolgens betwist dat je ziek bent of je oproept en jij geen gehoor geeft kan hij je salaris inhouden maar daar zit je zo te lezen niet mee. Je bent dan in ieder geval (in beginsel) niet schadeplichtig. Daarnaast kan een onterechte ziekmelding en de weigering om mee te werken aan controlevoorschrifte ook een (mede) reden zijn voor ontslag op staande voet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 21:38 Onderwerp: |
|
|
Hij zit daar niet meer omdat hij elders aan de slag kan.
Dat is wat anders dan het prima vinden om een maand salaris te missen.
Het punt lijkt hier eerder de combi "sfeer op kantoor", "weg willen" en "elders aan de slag kunnen". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|