|
Auteur |
Bericht |
Gamera
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 15:28 Onderwerp: Werkgever maakt stelselmatig fouten in de loonverstrekking |
|
|
Een kennis van mij (A) heeft een probleem met zijn werkgever (B). Het gaat om een contract voor 20 uur per week. Werkt A méér, dan wordt dit pas bij het loon van de volgende maand uitbetaald. Dit komt vaak voor. Met die extra uren nu is er een probleem. A houdt netjes een boekje bij met het aantal gewerkte uren. Het is een vaste gewoonte van B om te weinig uren te noteren. Heeft A bijvoorbeeld in februari 100 uur gewerkt, dan schrijft B 90 uur op. De gegevens worden verzonden naar de loonadministratie elders in Nederland. Elke maand is het hetzelfde liedje. A spreekt B erop aan; hij krijgt meestal gelijk, maar dan moet hij maar wachten of hij geld ziet. Bovendien wordt de volgende maand dezelfde fout gemaakt. Waarom het probleem steeds voorkomt is onduidelijk.
Het is voor A inmiddels zeer frustrerend geworden. Praten met B heeft niet geholpen. Wanneer A voor zichzelf opkomt krijgt hij te horen dat hij 'lastig' is. A vreest dat als hij teveel 'zeurt' ontslagen zal worden om een onbenullige reden. Het vertrouwen in de werkgever is dus nihil geworden. Wat het allemaal nog moeilijker maakt is dat de andere werknemers in het bedrijf haast nooit klagen, terwijl ook zij te weinig loon krijgen. Het zijn helaas veelal laagopgeleiden die ervan uitgaan dat alles wel goed zit. A voelt zich het buitenbeentje.
Ik wil nog benadrukken dat overleg - meerdere malen - niet heeft geholpen. Wat heeft het voor zin om telkens te gaan 'praten' wanneer het bijna zeker is dat er opnieuw fouten gemaakt zullen worden? A is bovendien bang dat, mocht het tot een procedure komen, de werkgever wel een of andere reden zal vinden voor ontslag.
Zelfs al zou het loon alsnog worden uitbetaald, het kan toch niet de bedoeling zijn dat een werknemer telkens weer geconfronteerd wordt met slordigheden van de werkgever? Het loon moet toch in de regel op tijd en conform de afspraak worden verstrekt? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 16:48 Onderwerp: |
|
|
Allereerst komt bij mij de vraag op of de werknemer in kwestie zijn eigen urenregistratie telkens tijdig aan de werkgever ter beschikking stelt?
Dat de meer-uren pas de volgende maand verloond worden, vind ik niet zo vreemd. Mogelijk zou de werknemer tijdig voor de loonberekening van de lopende maand een opgave kunnen van de inmiddels in de lopende maand gewerkte extra uren?
Verder zou ik voorstellen om dringend uit te zien naar een andere werkgever. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 18:13 Onderwerp: |
|
|
Mijn extra uren worden ook pas een maand later uitbetaald. Als salarissen rond de 23ste ongeveer betaald worden iederee maand, kun je gewoon het verloop van de volledige maand niet voorspellen. Ik vind het dan niet zo gek dat het pas een maand later betaald wordt.
Het probleem van de mindere uren snap ik niet helemaal. Komt dat voort uit het feit dat de werknemer verwacht in de maand zelf betaald te krijgen terwijl hij het pas volgende maand krijgt, of is dit nog een extra probleem waarbij hij bijvoorbeeld in februari 30 uur extra werkt en dan dus in maart hiervoor maar 20 uur van betaald krijgt? |
|
|
|
 |
Gamera
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 21:33 Onderwerp: |
|
|
Misschien heb ik de nadruk wat verkeerd gelegd. Dat de extra uren de volgende maand worden uitbetaald is natuurlijk geen probleem. Het gaat erom dat hij loon krijgt op basis van te weinig uren. Op zijn loonstrookjes staan de gemaakte uren, maar die kloppen telkens niet. Dan is er hier weer een uurtje minder berekend, dan weer daar. Hij moet er dus steeds weer achteraan, want ze gaan het echt niet spontaan verbeteren. Moet je je eens voorstellen hoe gek je daarvan wordt. Het is geen goed betaald werk en hij moet ook nog een gezin onderhouden. Ik weet dat het nogal absurde casuïstiek is.
edit: Nogmaals, het is A noch mij duidelijk wat de oorzaak is van de mindere uren. De baas zelf wordt er niet beter van, want zijn inkomen is daar niet van afhankelijk. Is het pure minachting voor de werknemers, is het een complot? Ik heb echt geen idee. Volgens A reageert de werkgever steeds schijnheilig: "warempel, je hebt gelijk...". |
|
|
|
 |
|