|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 1:21 Onderwerp: Spitsstrook A1 |
|
|
Spitsstrook A1 alsnog open.
Quote: | Het verbaast Eurlings zeer dat de raad zo lang heeft gewacht met het scheppen van duidelijkheid over de spitsstrook. Hij hoopt dat ze de volgende keer na maximaal vier dagen aan de bel trekken, in plaats van vier jaar. |
Ehm, even 4 jaar terug in de tijd:
RvS schreef: | 3. Beslissing
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
Recht doende in naam der Koningin:
I. verklaart de beroepen gegrond;
II. vernietigt het besluit van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 13 oktober 2003 betreffende aanpassing van de zuidelijke hoofdrijbaan van rijksweg A1 op het traject Hoevelaken-Barneveld van kilometer 46,0 tot kilometer 54,0;
III. treft de voorlopige voorziening dat de rechtsgevolgen van het onder II. vermelde besluit in stand blijven tot opnieuw is beslist omtrent de vaststelling van het wegaanpassingsbesluit, onder de voorwaarde dat gedurende de periode waarin de spitsstrook is geopend, de maximum snelheid voor motorvoertuigen op het gehele wegvak wordt verlaagd van 120 km/uur tot 80 km/uur; |
Is dat zo moeilijk?
En hoe zou het hiermee staan?
Quote: | IV. draagt de Minister van Verkeer en Waterstaat op binnen 6 maanden na de verzending van deze uitspraak met inachtneming daarvan een nieuw besluit te nemen; |
Zelfs als de rechtsgevolgen niet onder voorwaarden in stand zouden zijn gelaten ligt die 4 jaar voor 87,5% aan de minister zelf.
(De uitspraak.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1662
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 12:05 Onderwerp: Re: Spitsstrook A1 |
|
|
bona fides schreef: | Quote: | op het gehele wegvak wordt verlaagd van 120 km/uur tot 80 km/uur;[/b] |
Is dat zo moeilijk? |
Moeilijk lijkt me niet, maar of het ook nut zou hebben dan ?
Ik kan me goed voorstellen dat er dan een heleboel binnenwegen zouden gaan dicht slippen. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 13:33 Onderwerp: |
|
|
Hoe zouden binnenwegen met een extra 80km/h strook op de snelweg harder dichtslibben dan met een gesloten strook? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1662
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 15:07 Onderwerp: |
|
|
Sluipverkeer. Op Provinciale wegen mag je ook 80 waardoor de snelheidswinst van de snelweg teniet gedaan wordt.
Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen dan maar direct voor de binnenwegen zullen kiezen. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 15:17 Onderwerp: |
|
|
De huidige situatie is een kilometerslange file. Dan is 80 km/h ruim genoeg om verbetering te geven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1662
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 16:27 Onderwerp: |
|
|
Voor die snelweg wel ja. Maar men verplaatst het probleem dan gewoon ipv dat men het oplost. En de snelweg wordt als het ware gedegradeerd naar een Provinciale weg waardoor we de totale mobiliteit in Nederland ook degraderen.
Als je van A naar B moet en je hebt de keuze tussen binnendoor met maximaal 80 of de snelweg met 120 dan kan de snelweg zelf een paar kilometer langer zijn maar is men toch eerder op de plaats van bestemming door de hogere snelheid. Daarvoor kiest men dan de snelweg.
Gaat die snelheid omlaag dan wordt het voordeliger om binnendoor te rijden met als gevolg dat daar de wegen eerder dichtslibben.
Nu lijkt het me persoonlijk wenselijker om snelwegen dicht te hebben zitten dan wegen binnendoor puur vanwege het feit dat die dichtgeslibde wegen binnendoor sneller invloed zullen hebben op de, dan open, snelwegen dan dichtgeslibde snelwegen op de binnenwegen zullen hebben.
Ik moest laatst de snelweg op en vooraan reed een kleine bestelwagen die kennelijk helemaal volgeladen was. Deze bereikte een topsnelheid van ongeveer 50km/h op het moment dat ie in moest voegen. Daar reden dus minstens 10 auto's achteraan die ook niet sneller konden invoegen met als gevolg een gevaarlijke situatie en een grote kans op filevorming.
Dat is slechts 1 oprit. Denk eens aan al die opritten in Nederland en hoeveel winst we kunnen behalen door die bestelwagens, vrachtwagens enz. een aparte oprijstrook te geven of in ieder geval dat ze plaats mogen maken voor het snellere verkeer achter hun tot op een bepaald punt waar dan het snellere verkeer voorrang zal moeten geven aan de betreffende vrachtwagen.
Op het moment worden chauffeurs die dit al uit zichzelf doen gewoon bekeurd vanwege het rijden over de vluchtstrook. Als iedereen dat zou doen zou het al een heel stuk rustiger zijn op de weg.
Ook een minimumsnelheid invoeren voordat je mag inhalen zou een goed idee zijn. Je wilt niet weten hoeveel mensen met 95km/h iemand in willen halen die 90km/h rijdt. Dan slibt het natuurlijk snel dicht.
Aan te snel rijden kan het in principe niet liggen want dan is het geen snelweg probleem meer maar een toegangsprobleem naar de steden toe als het dan dichtslibt. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 16:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De huidige situatie is een kilometerslange file. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: za 05 apr 2008 17:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | bona fides schreef: | De huidige situatie is een kilometerslange file. |
|
Ja en niet alleen op de snelweg. Alle onderliggende wegen zijn ook verstopt. Waar je vroeger vanaf Hoevelaken in 15 minuten in Amersfoort stond doe je er nu soms 2 uur over.
Dus een extra rijstrook op de snelweg zal zeker meer lucht geven.
groet,
jacq |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 120
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 17:58 Onderwerp: |
|
|
Deze gehele problematiek getuigt niet van een logische denkwijze en begrijp dan ook niet wat we (de politiek) hier met z'n allen aan het doen waren.
Een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet natuurlijk, het verzonken zijn in irrationeel denken, met nogmaals, alle vormen van logica uit het oog te verliezen. En dan vinden ze het vreemd dat geprognotiseerd is dat Verdonk 20-25 zetels gaat krijgen, dan ben ik geneigd om te zeggen dat ze het nog verdient ook! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 18:22 Onderwerp: |
|
|
Ik gok erop dat leader zijn bedenkingen heeft tegen het stilleggen van projecten wegens strijd met milieuwetgeving.
In deze specifieke zaak is het echter vooral een kwestie van niet lezen door Rijkswaterstaat van een vrij heldere beslissing van de Raad van State, waarbij de minister vervolgens getuigt van buitengewone onnozelheid door de Raad van State te verwijten hem pas na 4 jaar te hebben ingelicht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 18:26 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
In deze specifieke zaak is het echter vooral een kwestie van niet lezen door Rijkswaterstaat van een vrij heldere beslissing van de Raad van State, waarbij de minister vervolgens getuigt van buitengewone onnozelheid door de Raad van State te verwijten hem pas na 4 jaar te hebben ingelicht. |
En dan vooral ook een verwijt aan de landsadvocaat die aan dit project ook ongetwijfeld weer grof geld heeft verdiend, maar blijkbaar niet kan lezen.
groet,
jacq |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 120
|
Geplaatst: ma 07 apr 2008 6:06 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik gok erop dat leader zijn bedenkingen heeft tegen het stilleggen van projecten wegens strijd met milieuwetgeving. |
Yes, sorry dat ik zo kort van stof was.  |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1662
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 16:49 Onderwerp: |
|
|
Het enige echte verschil wat dit volgens mij oplevert is dat we voortaan van een smalle lange file naar een korte brede file gaan. Maar goed, psychologisch zal het wel enig effect hebben misschien. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 17:24 Onderwerp: |
|
|
Files komen doorgaans niet aan 80 km/h. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1662
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 19:20 Onderwerp: |
|
|
Aan 120 km/h ook niet dus is de snelheidsvermindering eigenlijk overbodig  _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
|