Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Zeer dubieuze ...
WOZ waarde bij...
Niet naleven o...
Vve en grootve...
Mag fiscus een...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 22 dec 2024 12:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is het verschil tussen een sterk en een zwak merk?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 11:20    Onderwerp: Wat is het verschil tussen een sterk en een zwak merk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals de titel al zegt, wil ik het verschil weten..

Ik heb geprobeert te googlen, maar zonder duidelijk resultaat, geen threads hier zo snel kunnen vinden..

Wie kan het mij uitleggen?

alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22902


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sterkte/zwakte van een merk lijkt mij een economisch en geen juridisch begrip.

(De mate van bekendheid van een merk heeft weer wel merkenrechtelijke consequenties, maar dan spreek je volgens mij niet over de sterkte of de zwakte van een merk.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze term komt in de juridische context vooral voor in de VS. Een sterk merk is een merk met groot onderscheidend vermogen. Een zwak merk heeft weinig onderscheidend vermogen en loopt dus een groter risico om nietig verklaard te worden. De Amerikanen onderscheiden vier gradaties van sterkte:

1. Fanciful (het sterkste): een verzonnen woord, zoals Xerox, Senseo of Pepsi.
2. Arbitrary: een bestaand woord dat niets te maken heeft met de categorie van producten, zoals Apple voor computers.
3. Suggestive: een woord dat iets suggereert over de categorie van producten, maar waarvoor wel de nodige associaties nodig zijn, zoals bij Greyhoud voor busvervoer (een greyhound is ook snel), Microsoft voor microcomputersoftware of Wikipedia (een encyclopedia in de vorm van een Wiki).
4. Descriptive (het zwakste): een beschrijving van een eigenschap van het product, zoals Rechtenforum voor een discussieforum over juridische zaken.

Door je merk maar vaak genoeg te gebruiken, maak je het sterker. Zo kun je in theorie "coca-cola" als een beschrijvend of suggestief merk zien: het product bevat(te) cocaplantextract en kolanoten. Maar ondertussen is dit merk zo beroemd dat niemand de naam nog opvat als een aanduiding van de inhoud.

Arnoud
(Europees merkengemachtigde)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Tom84

Tom84

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Deze term komt in de juridische context vooral voor in de VS. Een sterk merk is een merk met groot onderscheidend vermogen. Een zwak merk heeft weinig onderscheidend vermogen en loopt dus een groter risico om nietig verklaard te worden. De Amerikanen onderscheiden vier gradaties van sterkte:

1. Fanciful (het sterkste): een verzonnen woord, zoals Xerox, Senseo of Pepsi.
2. Arbitrary: een bestaand woord dat niets te maken heeft met de categorie van producten, zoals Apple voor computers.
3. Suggestive: een woord dat iets suggereert over de categorie van producten, maar waarvoor wel de nodige associaties nodig zijn, zoals bij Greyhoud voor busvervoer (een greyhound is ook snel), Microsoft voor microcomputersoftware of Wikipedia (een encyclopedia in de vorm van een Wiki).
4. Descriptive (het zwakste): een beschrijving van een eigenschap van het product, zoals Rechtenforum voor een discussieforum over juridische zaken.

Door je merk maar vaak genoeg te gebruiken, maak je het sterker. Zo kun je in theorie "coca-cola" als een beschrijvend of suggestief merk zien: het product bevat(te) cocaplantextract en kolanoten. Maar ondertussen is dit merk zo beroemd dat niemand de naam nog opvat als een aanduiding van de inhoud.

Arnoud
(Europees merkengemachtigde)


super!

bedankt voor de info. ik heb het nodig voor een IE-tentamen komende maandag... lessen zijn alweer 2 jaar geleden geweest Embarassed
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22902


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie op rechtspraak.nl dat ook Nederlandse rechters van een "sterk merk" spreken als het merk groot onderscheidend vermogen heeft. Dus inderdaad heeft het een juridische betekenis.

De "sterkte" van een merk is denk ik niet alleen van belang voor het risico om nietig verklaard te worden, maar ook voor de beschermingsomvang. Hoe sterker het merk, hoe eerder je kunt optreden tegen het gebruik van een teken dat er iets van weg heeft:
AE0328 schreef:
De omstandigheid dat het merk van BPI een sterk merk is, brengt met zich dat dit merkrecht een relatief ruime beschermingsomvang heeft. Dit betekent dat er eerder sprake is van gevaar voor verwarring dan wanneer het merk een zwak merk zou zijn.

Het is wel van belang om onderscheid te maken met "sterk merk" in de economische zin. Een juridisch sterk merk kan economisch heel zwak zijn. Wat je vindt als je googlet op "sterk merk" gaat vooral over economische sterke merken, zeg maar merken die reclametechnisch voor veel verkoop zorgen.

Andersom kan ook, zie bijv. het nadeel van een sterk merk. Economisch zeer succesvolle merken lopen het gevaar een soortnaam te worden. Een soortnaam is juridisch zwak. Interessant dat je je hiertegen kunt verdedigen door je maar voldoende consistent te verzetten tegen gebruik als soortnaam, ook als dat verzet niet voorkomt dat het merk tot soortnaam verwordt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Economisch zeer succesvolle merken lopen het gevaar een soortnaam te worden. Een soortnaam is juridisch zwak. Interessant dat je je hiertegen kunt verdedigen door je maar voldoende consistent te verzetten tegen gebruik als soortnaam, ook als dat verzet niet voorkomt dat het merk tot soortnaam verwordt.

Als het merk werkelijk een soortnaam is geworden, dan houdt het echt op met de merkbescherming. Een soortnaam heeft per definitie geen onderscheidend vermogen. Maar goed, leg dat de merkhouder maar eens uit. Vandaar de brieven van b.v. Luxaflex elke keer als iemand de luxaflexen zegt dicht te doen terwijl hij de verticale lamellen van merk X bedoelt. Of de brieven van Google als mensen googelen met Yahoo of Ilse.

Een pijnlijk voorbeeld was BA4097 over Startpagina dat haar merkrecht verloor o.a. vanwege haar slogan "Startpagina.nl - de startpagina van Nederland!" Het is niet handig om je merknaam zelf als aanduiding voor de soort te gebruiken.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22902


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Als het merk werkelijk een soortnaam is geworden, dan houdt het echt op met de merkbescherming. Een soortnaam heeft per definitie geen onderscheidend vermogen.

Eens, maar Sony lukte het blijkbaar om voor "Walkman" bescherming te behouden, juist door consequent daarvoor te strijden. Het lijkt me dat je walkman desondanks toch een soortnaam kunt noemen? Hoewel, misschien heeft het ook gewoon geholpen want de term Walkman hoor je toch eigenlijk niet zo vaak meer... volgens mij vooral door nieuwe ontwikkelingen maar goed.

Quote:
Maar goed, leg dat de merkhouder maar eens uit. Vandaar de brieven van b.v. Luxaflex elke keer als iemand de luxaflexen zegt dicht te doen terwijl hij de verticale lamellen van merk X bedoelt. Of de brieven van Google als mensen googelen met Yahoo of Ilse.

Precies, die brieven helpen (blijkbaar) wel voor als er zich een keer een echt belangrijke zaak voordoet. Bijv. wanneer de grootste concurrent je soortnaam/merk gaat gebruiken. Of helpt brieven schrijven alleen zolang er nog enige vorm van onderscheidend vermogen overblijft? Hmm, dat laatste moet eigenlijk wel het geval zijn. Misschien zoek ik die Walkmanuitspraak nog op om te kijken hoe de rechter het precies uitdrukt.

Wat de Van Dale ervan vindt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Eens, maar Sony lukte het blijkbaar om voor "Walkman" bescherming te behouden, juist door consequent daarvoor te strijden. Het lijkt me dat je walkman desondanks toch een soortnaam kunt noemen? Hoewel, misschien heeft het ook gewoon geholpen want de term Walkman hoor je toch eigenlijk niet zo vaak meer... volgens mij vooral door nieuwe ontwikkelingen maar goed.

Ik weet van geen verval van het Walkman-merk, behalve uit de niet direct betrouwbare bron Wired. Je kunt natuurlijk ook gewoon ijzerenheinig je merknaam blijven gebruiken ook als deze in feite allang een soortnaam is geworden. Zolang er geen rechter de vernietiging uitspreekt, is daar niets mis mee.

En Sony heeft tegenwoordig Walkman MP3-spelers, plus via haar samenwerking Sony-Ericsson mobiele telefoons met MP3 onder de merknaam "Walkman".

Persoonlijk denk ik dat Apple zich met IPOD meer zorgen moet maken. Gisteren nog, in de trein: "Goh, van welk merk is die aipot van jou?" "Ja van Creative".

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22902


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik weet van geen verval van het Walkman-merk, behalve uit de niet direct betrouwbare bron Wired.

Het was ook niet vervallen, maar volgens het artikel waar ik naar linkte niet omdat het geen soortnaam zou zijn geworden, maar omdat Sony voldoende actie daartegen heeft ondernomen.

Quote:
Je kunt natuurlijk ook gewoon ijzerenheinig je merknaam blijven gebruiken ook als deze in feite allang een soortnaam is geworden.

Klopt, maar brieven schrijven helpt ook echt:
rechtbank schreef:
3.13. (...)Artikel 5 lid 4 BMW bepaalt dat het recht op merk vervalt indien dit door toedoen van de merkhouder in het normale taalgebruik de gebruikelijke benaming van een waar is geworden. Sony heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat zij consequent optreedt tegen iedere vorm van merkinbreuk op het woord "Walkman" zowel ten aanzien van haar concurrenten als ten aanzien van detaillisten. (...)

Je verliest het merk door verwording tot soortnaam pas als dit door toedoen (of nalaten) is gebeurd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daaru



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit ging fout, hoe verwijder ik zoiets

Laatst aangepast door Daaru op vr 05 nov 2010 14:01, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daaru



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet niet of je hier ook nog wat aan hebt, maar er zijn ook nog termen zoals INburgering en UITburgering.
Bij INburgering is er sprake van een zwak merk dat over gaat naar een sterk merk.
Bij UITburgering is er sprake van een sterk merk dat over gaat naar een zwak merk.

wel degelijk juridische achtergrond
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds