Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schadevergoeding na ontbinding overeenkomst
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
famke

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 12:50    Onderwerp: Schadevergoeding na ontbinding overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag allemaal!!

Ik ben bezig met een conclusie van antwoord en wil in voorwaardelijke reconventie schadevergoeding eisen.
Nu kom ik er eigenlijk niet uit op grond van welke wettelijke verplichting ik schade vergoeding kan eisen Confused

Zoals ik het nu heb:
de andere partij ontbindt de overeenkomst, daardoor sprake van gederfde winst, dat komt voor schadevergoeding in aanmerking volgens artikel 6:95 BW, er is causaal verband, dus schadeclaim (kort gezegd dan he... Wink )

Maar er wordt in artikel 6:95 BW ook gesproken over 'schade die op grond van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding moet worden vergoed"
En nu loop ik dus even vast....

Wie kan me helpen?

Crying or Very sad

Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Oscarr

Leeftijd: 81
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent een stap vergeten. Art. 6:95 ev regelt de OMVANG van de schadevergoeding. Je moet eerst kijken of er wel een wettelijke verplichting tot schadevergoeding (aansprakelijkheid) is. Twee voorbeelden van zulke wettelijke gronden zijn de onrechtmatige daad (6:162) en wanprestatie (6:74).

Dus:
6:162/6:74/noemmaarwatanderevoorbeelden vestigen de aansprakelijkheid (uiteraard alleen als aan de voorwaarden van deze artikelen is voldaan).
6:95 bepalen dan wat er precies aan schadevergoeding betaald moet worden (materiele/immateriele schade, is er sprake van eigen schuld van het 'slachtoffer', dat soort dingen).
famke

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor je antwoord!

Maar dan begin ik nu wel te twijfelen of een beroep op schadevergoeding wel zinvol is...
De eisende partij wil primair de overeenkomst ontbinding op grond van een tekortkoming in de nakoming van de verbintenis en subsidiair de overeenkomst vernietigen grond van dwaling

Ik zou het handelen van de andere partij niet bestempelen als een onrechtmatige daad, dus dan kom ik uit bij de tekortkoming. Zou ik dan, wanneer er sprake is van ontbinding, kunnen zeggen dat er sprake is van een tekortkoming aan de zijde van de eiser? Het lijkt mij dat de tegenpartij vervolgens zal gaan zeggen dat er een rechtvaardigingsgrond is omdat de overeenkomst ontbonden is en dus is het dan toch niet zinvol om op grond daarvan iets te eisen? Of moet ik daar niet aan denken en het gewoon eisen in voorwaardelijke reconventie?

Lastig hoor Rolling Eyes Temeer omdat we dagvaarding én conclusie zelf moeten schrijven, dus je denkt bij voorbaat al zo'n beetje voor beide partijen...

Edit: volgens mij kan ik idd de schadevegoeding maar beter laren varen... Ik kan toch geen schadevergoeding eisen op grond van een overeenkomst die ontbonden is... beet onhandig van me?!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

famke schreef:
Zou ik dan, wanneer er sprake is van ontbinding, kunnen zeggen dat er sprake is van een tekortkoming aan de zijde van de eiser?

Misschien bedoel je het niet zo, maar je lijkt hier te zeggen dat er een tekortkoming is doordat er wordt ontbonden. Hiervoor heb je gezegd dat de eisende partij wil ontbinden op grond van een tekortkoming. De tekortkoming ontstaat niet door de ontbinding, de tekortkoming is hier nodig om te kunnen ontbinden.

Quote:
Het lijkt mij dat de tegenpartij vervolgens zal gaan zeggen dat er een rechtvaardigingsgrond is omdat de overeenkomst ontbonden is en dus is het dan toch niet zinvol om op grond daarvan iets te eisen?

Een tekortkoming wordt niet gerechtvaardigd (of ontoerekenbaar) door een latere ontbinding.

Quote:
Edit: volgens mij kan ik idd de schadevegoeding maar beter laren varen... Ik kan toch geen schadevergoeding eisen op grond van een overeenkomst die ontbonden is... beet onhandig van me?!

Dat kan wel. Er zijn volgens mij zelfs twee soorten schade denkbaar: schade door de tekortkoming, en ontbindingsschade.

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
famke schreef:
Zou ik dan, wanneer er sprake is van ontbinding, kunnen zeggen dat er sprake is van een tekortkoming aan de zijde van de eiser?

Misschien bedoel je het niet zo, maar je lijkt hier te zeggen dat er een tekortkoming is doordat er wordt ontbonden. Hiervoor heb je gezegd dat de eisende partij wil ontbinden op grond van een tekortkoming. De tekortkoming ontstaat niet door de ontbinding, de tekortkoming is hier nodig om te kunnen ontbinden.

Ik bedoelde het in eerste instantie niet zo maar daar komt het uiteindelijk wel op neer geloof ik..! Mijn redenering was dat de eisende partij zijn verplichting uit het contract niet meer nakomt nu het contract is ontbonden. Maar ja, het contract is al ontbonden, dus die verplichting bestaat dan niet meer. Dus die redenering gaat niet op!

bona fides schreef:
famke schreef:
Het lijkt mij dat de tegenpartij vervolgens zal gaan zeggen dat er een rechtvaardigingsgrond is omdat de overeenkomst ontbonden is en dus is het dan toch niet zinvol om op grond daarvan iets te eisen?

Een tekortkoming wordt niet gerechtvaardigd (of ontoerekenbaar) door een latere ontbinding.

De tekortkoming zou volgens mijn rdenering pas na de ontbinding ontstaan omdat hij de verbintenis niet meer nakomt. Maar tja, het contract is reeds ontbonden dus bestaat die verbintenis niet meer. (Beetje dom van mezelf, als ik het zo terug lees (Rolling Eyes )

bona fides schreef:
famke schreef:
Edit: volgens mij kan ik idd de schadevegoeding maar beter laren varen... Ik kan toch geen schadevergoeding eisen op grond van een overeenkomst die ontbonden is... beetje onhandig van me?!

Dat kan wel. Er zijn volgens mij zelfs twee soorten schade denkbaar: schade door de tekortkoming, en ontbindingsschade.

Aan ontbindingsschade had ik nog niet gedacht. Dat is op grond van artikel 6:277 BW? De gedaagde is degene die tekortkomt, de eiser vordert ontbinding op grond van deze tekortkoming. Dat zou dan betekenen dat op grond van dit artikel de gedaagde aan de eiser de schade moet vergoeden die hij lijdt omdat er nu geen wederzijdse nakoming meer is maar ontbinding. En ik wilde dit andersom doen (gedaagde vordert schadevergoeding van eiser).

Misschien moet ik het anders aanpakken en geen schadevergoeding vorderen op grond van de eis van de eiser, maar zelf een vordering tot ontbinding instellen op grond van wanprestatie. Dan zou ik die ontbindingsschade kunnen verhalen op eiser op grond van artikel 6:277 BW.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

famke schreef:
Maar ja, het contract is al ontbonden, dus die verplichting bestaat dan niet meer. Dus die redenering gaat niet op!

Inderdaad.

Maar van belang is natuurlijk wel aan wie de oorspronkelijke tekortkoming toerekenbaar is. Ik heb nu pas in de gaten dat je niet eiser maar gedaagde vertegenwoordigt. Dan begrijp ik wat je in het voorgaande bericht met rechtvaardigingsgrond bedoelde: de tegenpartij (eiser) beweert niet aansprakelijk te zijn voor de schade door het ontbinden omdat de tegenpartij door de wanprestatie van gedaagde het recht had om te ontbinden. Dat klopt op zich wel, het ontbinden zelf geeft geen tekortkoming.

Om het netjes uit te werken moet je denk ik vooral goed kijken naar wat art. 6:265 en 6:277 (en alle andere artikelen Wink) precies zeggen, want ik merk dat het te complex is om alle mogelijkheden in een paar regels samen te vatten. De ontbinding van art. 6:265 moet op basis van een tekortkoming, maar die hoeft niet per se aan de wederpartij zijn toe te rekenen (maar zie art. 6:265 lid 2). Wel heeft die wel/niet toerekenbaarheid weer gevolgen voor art. 6:277.

Quote:
Aan ontbindingsschade had ik nog niet gedacht. Dat is op grond van artikel 6:277 BW? De gedaagde is degene die tekortkomt, de eiser vordert ontbinding op grond van deze tekortkoming. Dat zou dan betekenen dat op grond van dit artikel de gedaagde aan de eiser de schade moet vergoeden die hij lijdt omdat er nu geen wederzijdse nakoming meer is maar ontbinding. En ik wilde dit andersom doen (gedaagde vordert schadevergoeding van eiser).

Klopt, ik had dus uit het oog verloren dat jij de gedaagde vertegenwoordigt.

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet eigenlijk beide partijen vertegenwoordigen Cool Eerst zelf de dagvaarding maken en vervolgens zelf de conclusie! Maar schadevergoeding zal ik inderdaad namens de gedaagde partij gaan vorderen.

Nu vraag ik me dan nog wel het volgende af: in eerste instantie zal ik in de conclusie aangeven dat er geen sprake is van de door de eisende partij gestelde dwaling en eveneens geen sprake is van de gestelde wanprestatie aan de zijde van de gedaagde. Op grond daarvan zou de overeenkomst dus moeten blijven bestaan.
Is het dan niet raar dat ik vervolgens in reconventie eis dat de overeenkomst moet worden ontbonden wegens wanprestatie aan de zijde van de eiser? Eigenlijk spreek ik me zelf dan toch tegen?

Tenzij ik in de dagvaarding nog verwerkt dat de eiser op grond van die ontbinding schadevergoeding vordert. Dan zou het voor de gedaagde in verband met een eventuele veroordeling tot schadevergoeding belangrijk zijn om de rechter te overtuigen dat niet hij degene is die wanpresteert maar juist de eiser. Confused En dan is het niet raar om in de conclusie alsnog ontbinding en schadevergoeding te vorderen.

Rolling Eyes Wat een dillema's Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

famke schreef:
Ik moet eigenlijk beide partijen vertegenwoordigen Cool Eerst zelf de dagvaarding maken en vervolgens zelf de conclusie! Maar schadevergoeding zal ik inderdaad namens de gedaagde partij gaan vorderen.

Maar dan toch ook namens de eiser lijkt mij? In ieder geval als eiser vindt dat gedaagde toerekenbaar is tekortgekomen en eiser vindt dat hij hierdoor schade heeft geleden.

Quote:
Is het dan niet raar dat ik vervolgens in reconventie eis dat de overeenkomst moet worden ontbonden wegens wanprestatie aan de zijde van de eiser? Eigenlijk spreek ik me zelf dan toch tegen?

Dus primair voer je aan dat er geen grond is voor ontbinding. Subsidiair (dus als toch ontbonden wordt) vorder je schadevergoeding (waarvoor je normaal gesproken wel moet aanvoeren dat eiser wanprestatie heeft gepleegd). Dat lijkt mij grofweg het idee.

Misschien heeft iemand met meer dagvaardingervaring nuttige tips.

BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
famke schreef:

Maar dan toch ook namens de eiser lijkt mij? In ieder geval als eiser vindt dat gedaagde toerekenbaar is tekortgekomen en eiser vindt dat hij hierdoor schade heeft geleden.

Dat had ik in eerste instantie niet gedaan, maar heb ik nu dus wel gevorderd.

bona fides schreef:
famke schreef:

Dus primair voer je aan dat er geen grond is voor ontbinding. Subsidiair (dus als toch ontbonden wordt) vorder je schadevergoeding (waarvoor je normaal gesproken wel moet aanvoeren dat eiser wanprestatie heeft gepleegd). Dat lijkt mij grofweg het idee.

Question Toen was ik het weer even kwijt... Kan ik dan als gedaagde alleen een tegenvordering instellen indien de rechter oordeelt dat de overeenkomst ontbonden wordt op grond van wanprestatie? Of sowieso stellen dat er sprake is van wanprestatie aan de zijde van de eiser en dus schadevergoeding eisen? (Ongeacht het oordeel vd rechter)

bona fides schreef:
Misschien heeft iemand met meer dagvaardingervaring nuttige tips.

Ik wacht in spanning af Wink Bedankt voor je reactie!! Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds